Sfântul vedea încă şi tainele gîndurilor inimilor omeneşti. Acest lucru
s-a arătat astfel: aproape de cetate era o mînăstire, în care, vorbind
doi părinţi, făceau cercetare despre Origen şi ziceau: "Pentru ce un
înţelept ca acela a căzut în eres şi a pierit?" Deci, unul zicea că
înţelepciunea lui Origen nu era de la Dumnezeu, ci din învăţătură şi din
multa citire a cărţilor. Celălalt zicea că este cu neputinţă omului ca
să vorbească şi să scrie unele ca acelea, fără darul lui Dumnezeu,
învăţături care şi pînă astăzi se primesc bune de cei dreptcredincioşi.
Astfel ei, pricindu-se şi neînţelegîndu-se, au zis unul altuia: "Se aude
că pustia Iordanului are mari sfinţi părinţi înţelepţiţi de Dumnezeu.
Deci, să mergem acolo, doar vom găsi pe acela ca să ne dezlege îndoiala
noastră". Astfel, sfătuindu-se ei, au mers mai întîi în Sfînta Cetate a
Ierusalimului şi, după ce s-au închinat la Sfintele Locuri, s-au dus în
pustiul Mării Moarte.
Acolo, după rînduiala lui Dumnezeu care n-a defăimat ostenelile lor, au
găsit pe Cuviosul Ioan, ce era prieten şi împreună pustnic cu Simeon;
însă acum ajunsese şi Ioan în măsura cea desăvîrşită a sfinţeniei şi
avea şi el darul proorociei. El, văzînd pe părinţii care veniseră la
dînsul, a zis către dînşii: "Bine aţi venit, voi cei ce aţi lăsat marea
şi voiţi să scoateţi apă din iezerul cel uscat". Deci, făcîndu-se între
dînşii altă vorbire duhovnicească şi pomenindu-se pricina cea despre
Origen, Cuviosul Ioan a zis către cei ce veniseră: "O, părinţilor, eu
încă n-am luat de la Dumnezeu un dar ca acesta, ca să pot socoti pe cele
neştiute, dar să mergeţi la nebunul Simeon, cel din cetatea voastră.
Acela vă va spune toate ce-l veţi întreba".
Ei, întorcîndu-se la locul lor, s-au dus în cetatea Emesei şi întrebau:
"Unde este Simeon, stareţul cel nebun?" Unii le-au răspuns, rîzînd: "Ce
voiţi să auziţi de la un nebun, care pe toţi îi sminteşte şi îi
ocărăşte, dar mai ales pe monahi îi dosădeşte?" Ei nebăgînd de seamă
acele cuvinte, căutau pe bătrîn şi l-au găsit în casa unui vînzător de
legume, zăcînd pe bob şi mîncînd din acelea ca un urs. Atunci unul
dintr-înşii, smintindu-se, a zis singur în sine, rîzînd: "Cu adevărat la
mare înţelept am venit să învăţăm! Mult ne va învăţa acesta?" Apoi,
apropiindu-se de dînsul, a zis: "Binecuvintează, părinte!" El,
uitîndu-se la dînşii, cu mînie le-a zis: "Rău aţi venit şi cel ce v-a
trimis la mine este un nebun!" Apoi, sculîndu-se, a lovit tare peste
obraz pe cel ce se smintise şi i-a zis: "Pentru ce huleşti bobul şi spui
că este înmuiat de 40 de zile? Origen n-a mîncat de acesta; ci, intrînd
în mare, n-a putut să iasă dintr-însa; şi astfel s-a înecat în adînc!
Duceţi-vă de aici! Duceţi-vă, că veţi fi bătuţi!" Ei s-au dus,
minunîndu-se de mai înainte-vederea stareţului. Căci mai înainte de a-l
întreba ei despre Origen, el le-a spus totul despre înecarea lui în
marea Scripturii.
El a pomenit şi despre cel ce i-a trimis la dînsul. Le-a înţeles şi
gîndul inimii lor, dar nu putea să spună la nimeni nimic de dînsul. Că a
zis despre bob, că este muiat de patruzeci de zile, să se înţeleagă că
el a petrecut atîtea zile fără de hrană, precum a spus singur de aceasta
mai pe urmă prietenului său, diaconul Ioan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu