Zaheu
a fost ticălos. De lucrul acesta se cuvine să fim ferm convinşi şi pe acesta
trebuie să-l avem mai întâi în vedere, dacă ne este vrerea să tălmăcim în
adâncime textul evanghelic (Luca 19, 2 şi urm.) unde el este pomenit.
Era bogat – asupra punctului acestuia se opresc îndeobşte comentatorii, pornind, de altfel de la text. Dar nu aici aflăm esenţa. Nu toţi bogaţii sunt răi şi nemilostivi, nu toţi săracii sunt buni şi nepizmaşi.
Zaheu era vameş – iată trăsătura principală. Vameş,
adică slujitor al ocupantului roman, trădător de neam, colaboraţionist —cum se
spune în veacul nostru, şi tocmai termenul acesta recent ne ajută să pricepem
cum nu se poate mai desluşit situaţia.
Se vânduse cotropitorilor ţării sale, îi slujea,
se făcuse slugoiul lor. De aceea era şi
vrăjmăşit şi dispreţuit, nu întrucât era bogătaş, ci ca vânzător şi om de
încredere al unei puteri străine şi invadatoare, străduindu-se a-i procura
venituri, taxe, biruri prin orice mijloace şi punându-se fără preget la
dispoziţia ei.
Este
adevărat că Zaheu, de îndată ce se schimbă, ia hotărâri băneşti: dăruieşte
jumătate din avere săracilor, declară că va despăgubi împătrit pe cei
nedreptăţiţi de el. Dar aceasta din pricină că setea de avuţii reprezenta
viciul său major – abcesul purulent al unei maladii interne.
Pe cale monetară avea, aşadar, să se manifeste mai
întâi prefacerea prin care trecuse.
Tămăduirea operează cu precădere tocmai în locul
cel mai sensibilizat şi mai infectat.
Căci în interval de câteva ceasuri, Zaheu nu numai
că se vindecase de patima bănească (de fapt consecutivă unei patologii mai
cuprinzătoare), ci devenise un alt ins; nu pierise numai arghirofilia, se
cutremuraseră înseşi profunzimile fiinţei sale. Şi aceasta este minunea:
dispariţia omului vechi ivirea omului nou.
Şi tot aceasta, în general vorbind, este marea şi
uimitoarea minune a lui Iisus Hristos.
Nu vindecarea
slăbănogilor, muţilor, surzilor, gârbovilor, leproşilor, orbilor, muribunzilor;
nu înmulţirea pâinilor, umblatul pe mare, tămăduirea demonizaţilor şi nici
chiar învierea morţilor.
Minunea cea mare şi fără seamăn aceasta este: prefacerea totală
a omului, săvârşită atât în vremea cât a trăit El pe pământ cât şi după
înălţarea Sa la cer, de-a lungul veacurilor, prin şirul practic infinit de
mucenici, sfinţi, convertiţi şi transfiguraţi.
Este
metanoia, pe care am numit-o: totala dezintegrare a omului păcătos şi imediata
lui metamorfozare în subiect de jertfa. Iată cea mai uluitoare minune a
Domnului, neîntrecută, care pe toate celelalte le lasă în urmă şi le pune în
umbră, oricât de cutremurătoare ar fi şi ele. Dar metanoia, pentru cine ştie ce
este viaţa şi cunoaşte firea omenească, se arată cu mult deasupra frângerii
legilor naturale de către Mântuitorul. Căci legile naturii sunt deterministe,
cauzale şi pasive şi se supun Făcătorului lor, pe când fiinţa înzestrată cu
darul gândirii şi conştiinţei este liberă şi, pentru a-i determina schimbarea,
divinitatea însăşi are de înfruntat dreptul de liberă alegere dăruit omului. De
data aceasta, ea nu porunceşte, scurt, ci numai acţionează pe calea harului
îndrumător.
Este
nevoie în lumea morală, din partea divinităţii, de o lucrare energetică mai
subtilă şi mai radicală decât în lumea fizică, în a slobozeniei decât în a
legităţilor. Aşa fiind, Hristos poate face din cel mai din urmă şi mai înrăit întru
păcate, un om nou.
Hristos
nu este numai bun, milostiv şi smerit cu inima, ci e şi puternic (Luca 5, 24)
pentru a vindeca tot soiul de boli şi beteşuguri trupeşti, dar lucrările
acestea pălesc în faţa marii minuni a prefacerii omului.
Ea
dă dovadă în chip incontestabil şi irezistibil despre atotputernicia şi
divinitatea Celui ce o săvârşeşte. Căci împărăţia lui Dumnezeu nu este în cuvânt, ci în
putere (I Cor. 4, 20).
Prin cuvântul-putere al lui Hristos (în filosofia
profană Alfred Fouillee a conceput idei-forţe), omul cel vechi moare, se naşte
un om nou, viu întru Domnul, un om scos din robia păcatului şi de sub
stăpânirea satanei, cumpănit de alte coordonate psihice şi etice. N-a intervenit vreun element material, nimic faptic,
nici o acţiune a celor de pe ţărmul creaţiunii: misterul e deplin şi se produce
între cer şi pământ, în acel spaţiu magnetic dintre cei doi electrozi cosmici
supraîncărcaţi, în zona transdetectabilă de dincolo de orice coerciţiune şi
silire, consecinţa fiind că insul îşi impune sieşi un mod de viaţă, o scară de
valori şi o trezvie a cugetului.
El poate spune acum: „Domnul mă paşte şi nimic
nu-mi va lipsi. La loc cu păşune, acolo m-a sălăşluit; la apa odihnei m-a
hrănit. Sufletul meu l-a întors, povăţuitu-ne-a pe căile dreptăţii pentru
numele Lui” (Psalmul 22, 1-3), sau poate conjuga la timpul prezent:
„Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curaţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât
zăpada mă voi albi” (Psalmul 50, 8).
Puterea Domnului de a replămădi omul vechi şi de a
făuri dintr-însul o fiinţă nouă s-a dovedit şi la chemarea lui Levi-Matei (un
vameş şi el), a lui Saul-Pavel pe drumul Damascului, a Mariei-Magdalena (sau a
femeii ori femeilor păcătoase), a tâlharului celui bun de pe cruce.
Aproape
la fel se petrec lucrurile cu femeia samarineancă, orbul din naştere,
demonizatul din ţinutul Gherghesenilor, al celui de-al zecelea lepros şi alţi
tămăduiţi care de-îndată Îl urmează, preamărindu-L pe Hristos (fără a pierde
însă din vedere că în aceste cazuri din urmă, metanoia cunoaşte şi temeiuri
explicative, o logică omenească izvorâtă din recunoştinţă).
„Deci,
dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă”, spune Apostolul (II Cor. 5,
17); omul vechi a murit împreună cu faptele lui. Şi ne-am îmbrăcat în cel nou,
dezbrăcându-ne şi dezpovărându-ne de vieţuirea cea veche.
Hristos
ne înnoieşte întru totul, ne îmbracă în omul nou, ne face fii ai luminii, ca
semn şi izvor de naştere: „Să vă dezbrăcaţi de vieţuirea voastră de mai
înainte, de omul cel vechi, care se strigă prin poftele amăgitoare; şi să vă
înnoiţi în duhul vieţii voastre; şi să vă îmbrăcaţi în omul cel nou, cel după
Dumnezeu, zidit întru dreptate şi sfinţenia adevărului” (Efeseni 4, 22-24).
Puterea
lui Hristos se vădeşte mai ales prin învierea celor vii, prin trecerea lor de
la întuneric, robie, deznădejde şi păcătoşenie, la libertate, lumină şi bucurie:
„Fiindcă v-aţi dezbrăcat de omul cel vechi dimpreună cu faptele lui şi v-aţi
îmbrăcat în cel nou, care se înnoieşte, spre deplină cunoştinţă, după chipul
Celui ce l-a zidit” (Coloseni 3, 9-10).
Cuvântul
„îmbrăcat” nu face referire la o acţiune de suprafaţă, ci are sens de „contopit
cu”, fiind sinonim cu „întrupat”, ca şi în cutremurătoarea formulă; „Câţi în
Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi îmbrăcat”. Sf. Apostol Pavel
subliniază „baia naşterii celei de-a doua prin înnoirea Duhului Sfânt” (Tit 3,
3-7), iar Sf. Apostol Petru scria: „Fiind născuţi din nou… prin cuvântul lui
Dumnezeu cel viu şi care rămâne în veac” (I Petru 1, 23).
Celui
mort în păcate, Domnul îi spune: fii viu; şi-1 răpeşte de sub stăpânirea morţii
spre a-1 da vieţii, iar celui acum viu îi rosteşte: mori vieţii acesteia
trecătoare spre a fi viu întru Mine.
Prin
botez şi prin pocăinţă, Hristos refăureşte făptura cea veche, pe omul unei lumi
care aparent este aceeaşi, dar care ia cu totul altă înfăţişare şi poartă cu
totul alte sensuri pentru cel căruia i s-au deschis ochii inimii şi cugetul.
Botezul
este cu adevărat o sfântă şi înfricoşătoare taină, câtuşi de puţin o simplă
ceremonie, ci actul care face din cel botezat o altă fiinţă.
La
orice botez se deschid cerurile, oferind o sfântă şi extraordinară bucurie.
Dovadă şi ospeţele care în referatul evanghelic mai întotdeauna însoţesc
convertirile: în casa lui Matei, în casa lui Zaheu…
Instantaneitate
şi veselie – iată principalele caracteristici ale naşterii din nou.
Ospăţul
– iată firescul accesoriu; potopul fericirii şi al înnoirii – iată consecinţa
imediată. Pentru toţi botezul lucrează la fel, la orice vârstă, în toate
cazurile când are loc naşterea de-a doua, adică aceea harică, spirituală.
Fericiţi sunt cei care nu au rămas în întuneric şi au văzut totuşi lumina, mai
devreme sau mai târziu.
Duhul
e foc şi fulger, o dată cu fiecare creştinare ia fiinţă un cer nou şi un pământ
nou. Uimirea, bucuria şi binecuvântatul tremur al lui Zaheu nu vor fi fost mai
puţin intense decât ale lui Adam în ziua a şasea a Facerii, când a deschis
ochii şi a contemplat zidirea.
Prin botez şi metanoie (care e reîmbrăcare în
haina curăţiei) se dovedeşte puterea lui Hristos. Pruncul creştinat (şi
observaţia e valabilă şi pentru convertitul ulterior la credinţa în Hristos) nu
mai este o simplă vieţuitoare, înzestrată doar cu însuşiri mintale superioare;
el se naşte a doua oară din apă şi duh, precum i-a spus Domnul lui Nicodim,
marcând net deosebirea dintre animalitate şi omenire.
Procesul înnoirii implică atât interiorul celui
renăscut cât şi posibilitatea perceperii în alt sens a lumii morale, de parcă
s-ar ridica văluri, s-ar risipi întunecimi şi s-ar ivi temeiuri nebănuite ale
universului.
Să
mulţumim cu toţii, cu emoţie adâncă şi inimă voioasă, că suntem ai lui Hristos,
fie de la naştere, fie de mai târziu, cu toţii însă născuţi din duh, născuţi de
sus, în numele lui Hristos Iisus, pentru vecie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu