- Aţi cunoscut-o pe Maica Mihaela în închisoare?
- Da, am cunoscut-o într-un mod foarte ciudat,
fără s-o văd, fără s-o fi văzut vreodată, fără să ştiu cum arată. Nu ştiam cum
arată în carne şi oase, dar am vorbit un an, un an şi jumătate chiar, în
fiecare zi, cel puţin două ore, la perete, prin Morse. La început m-a
confundat. Cele din cameră i-au spus că sunt o prietenă a Zoricăi Laţcu. Şi
i-au spus că mă cheamă Pazi. Iar ea m-a confundat cu Paia, o profesoară de
filosofie, care a dus-o pe Zorica la Părintele Arsenie Boca. Ea îmi vorbea
despre teze creştine, despre probleme creştine, despre inadvertenţe între
ortodoxia care se practica şi cea pe care o înţelegea ea.
Spre
exemplu, ce fel de iubire e aia dacă tu insulţi şi acoperi cu invective pe
aproapele tău? O problemă pe care o punea Maica Mihaela era: este actul de
credinţă mintal, este pur afectiv, în ce măsură mintea filosofică (judecata
lucidă) poate să explice ce se petrece în actul de credinţă, care este pur
afectiv? Era veşnica problemă a coborârii minţii în inimă, problemă isihastă.
Ea era de partea isihaştilor. Cum spunea Părintele Cleopa, în minte-i bâlci.
- Cum privea Mişcarea Legionară, după atâţia ani?
- Ea înţelegea, ca şi mine, că Mişcarea Legionară
a avut două componente: una creştin-misionară, era o mişcare spirituală, şi
alta, o componentă politică, de luptă pentru drepturile de existenţă ale
poporului român. Pe linia creştină s-au făcut greşeli. Pe linia politică s-au
făcut greşeli creştine, s-au luat vieţi pe care noi nu aveam dreptul să le
luăm. Şi avea şi ea aceeaşi problemă, pe care o am şi eu. N-am să înţeleg
niciodată de ce s-a dat un cult atât de înalt Nicadorilor. De ce s-a spus că ei
sunt mai martiri decât alţii? Pentru că ei şi-au jertfit nu numai viaţa, ci și-au
jerfit și mântuirea? Erau conștienți în momentul când au pus mâna pe armă că ei
se dau diavolului. Noi n-avem dreptul să dispunem de viaţa noastră în felul
acesta. N-avem voie să ucidem. Nimic nu justifică luarea altei vieţi.
- Dar în război, când eşti atacat?
- Eşti iertat când omori dacă eşti în legitimă
apărare. Războiul se justifică numai atunci când eşti în legitimă apărare. Şi
atunci, într-adevăr, devii erou. Pentru că aperi viaţa. Că pentru asta trebuie
să iei viaţa altcuiva, în creştinism este o problemă nerezolvată.
- fragment dintr-un interviu realizat de Florin
Palas
Testamentul Maicii Mihaela
„Vor veni multi care va vor sili sa recunoasteti ca Miscarea a avut un drum
gresit si ca tot restul luptei a fost o ratacire. Tuturor acestora le veti
raspunde raspicat: Ei nu au gresit. Ei ne-au scos din fundul unei adanci
prapastii de intuneric, dezmat si necredinta. Au aprins o faclie si am mers cu
totii tinta spre ea.
Daca am gresit ca am scos sabia, am si acceptat sa fim rapusi prin ea si
este adevarat ca au curmat vieti de oameni pe care nu aveam dreptul sa le
frangem. Dar astazi, ridicati pe jertfele scumpe ale celor ce ne-au fost
calauze, vedem cararea cea adevarata si suntem siguri de lumina. Am vorbit
despre Hristos si am mers in parte, dupa puteri, pe urmele Lui.
Acum suntem total ai lui Hristos si, alaturi de El, drumul nostru inseamna dragoste si lasarea tuturor celorlalte, inclusiv a razbunarii, pe seama lui Dumnezeu, iar grija noastra sa fie una singura: aceea de a cunoaste voia Lui si apoi de a o indeplini intocmai”.
Acum suntem total ai lui Hristos si, alaturi de El, drumul nostru inseamna dragoste si lasarea tuturor celorlalte, inclusiv a razbunarii, pe seama lui Dumnezeu, iar grija noastra sa fie una singura: aceea de a cunoaste voia Lui si apoi de a o indeplini intocmai”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu