Omul a purtat în decursul vremurilor o luptă tragică
pentru câstigarea unui prisos de bine. In epoca modernă acest bine a fost văzut
sub forma progresului şi a civilizatiei. Singur, sau în mijlocul societătii,
omul s'a străduit în acest sens.
Socotit
în roadele sale, astăzi după trecere de vreme, progresul continuu s'a dovedit
înşelător. Omul modern a avut o sete de mai bine, dar nu s'a aplecat îndeajuns
asupra naturii acestui bine. Punctul luminos, unificator, a lipsit. Lumea nouă
s'a încrezut prea mult in civilizatie şi progres, dar nimeni nu sta să
gândească ce anume sunt acestea pentru fiinta spirituală a omului. Şi atunci
drumurile s'au deosebit, după cum deosebite erau idealurile.
Civilizatia acestei ultime epoci istorice a făcut
din om "o fiintă complexă". Găsim in această tendintă şi stare a
sufletului contemporan o caracteristică a vietii moderne, dornică de progres.
Ce înseamnă oare această complexitate a omului de
azi, produs ultim al unor credinte vechi? O continuă creştere a nevoilor
materiale, o desvoltare a lor fără limită. Judecată interior, ea mai înseamnă
rafinament şi ornamentatie. Aceste însuşiri alcătuesc tot atâtea semne de
distincție.
Să lămurim lucrurile mai departe. Complexitatea
omului de azi nu înseamnă ceea ce am putea crede că înseamnă, adică: distincție
în înteles de superioritate, complexitate în înțeles de adâncime şi frumusețe
interioară. Complexitatea aceasta care era şi o sete de a se îmbogăți, a pus
omul sub povara unor elemente secundare, din afara ființei noastre morale, din
afara nevoilor acestei ființe, l-au încărcat şi l-au prefăcut până la năruire.
Educația
a fost făcută în raport cu unele valori la modă, de natură mai mult socială şi
materiala. Omul a avut o sete de a progresa, de a creşte chiar interior; omul a
încercat să depăşească starea în care se afla dar nu in raport cu anumite
valori spirituale permanente ci in raport cu oamenii. Etica modernă a avut la
temelie nu atât o dorință sinceră de proprie depăşire, ci mai mult o dorință de
întrecere între oameni.
Cu cât omul şi-a creat mai multe nevoi, semn al
unei înalte trepte de civilizatie, cu atât el a devenit mai puțin stăpân pe
sine, cu atât a fost mai putin liber. Sufletul
său aparent înălțat, devenise lipsit de putere, se subtiase şi se complicase.
Cuprinzând ceea ce nu-i era firesc, renunțând la ceea ce îi era esential,
pentru podoabă, şi-a pierdut adevărata frumusețe şi tărie. Viața interioară a omului a avut toate aparențele
unei creşteri adevărate ; in realitate s'a petrecut o sărăcire şi anume din
cauză că această creştere nu era organică ci era o adunare, o adăugire. Nevoia
de a corespunde vremurilor, ambitiile şi gusturile nenumărate, tot rafinamentul
intelectual şi estetic, l-au sedus şi l-au îndemnat către o lume a
decorativului şi inutilului.
A fi o ființă complexă nu este în sine o stare rea;
dimpotrivă. Trebue însă să fie rodul unei serioase şi fireşti creşteri interioare,
creşteri a elementelor esențiale, a stâlpilor vietii noastre morale. Trebue să
fie o îmbogătire a ceea ce ne apartine esențial. Altfel ajungem la tipul omului
modem, prezent încă între noi şi specific tuturor epocilor decadente, omul
descentrat în care viața este nefirească şi voința lipsită de îndrumare. Povara
trufiei, povara propriilor creații ale omului, povara combinațiilor şi
construcțiilor aşa zisului progres cultural şi civilizator, apasă încă sufletul
celor mai multi dintre noi.
Omul acesta a confundat Compexitatea cu complicația.
Iată numele adevărat al stării sale interioare. De aceea este atât de nenorocit, de aceea este atât de greu de înțeles şi
de satisfăcut. Omul despre care vorbim este mereu nemulțumit, mereu ridicat
împotriva vietii şi a condițiilor date. Omul complicat este o fiintă dificilă
şi nenorocită.
In setea sa de progres şi de civilizatie materială
omul s'a descentrat, adică a confundat esențialul cu secundarul, dând o atentie
deosebită celor ce nu-l alcătuiau în fond. Omul cetătii de azi este un om făcut, este o ființă artificială. S'a construit
înfruntând legile ființei sale morale. Tot ceea ce a fost adăugat nefiresc şi a
împodobit sufletul său mândru, nu a făcut decât să-l scoată din făgaşul
destinului său propriu, de om.
Pentru ca o înnoire să fie posibilă, omul trebue să
renunte la aceste podoabe ale modernismului, pentru a se reîntoarce către
elementele originare ale făpturii sale.
Nu
poate fi vorba de o renuntare la progres şi nici de o întoarcere la
"starea naturalã" a unui filosof francez, ci de mergerea înainte dela
început pe calea deschisă nouă, în desvoltarea omeniei şi a tuturor virtutiilor
ce-o alcătuesc. Ce înseamnă pentru noi întoarcere ? Inseamnă renuntare la
inutil, la rugina sufletului. Ce înseamnă desvoltare? Ce înseamnă progres?
Inseamnă creştere din sâmburele fiintei, înseamnă, în limita superioară, înflorire. Aceasta inseamnă a fi cult, a fi om
superior, a fi distins şi complex: înflorire. Să ajungi să-ti exprimi esenta.
Nu întoarcere deci, nu oprire, ci creştere deplină şi firească.
Aci se aşează simplitatea. Simplitatea este starea
morală a omului care se mişcă esențial si sincer. Simplitatea în etică,
întocmai ca si în estetică, înseamnă linie mare. Liniile mari dau sensul făpturii,
liniile mari constituesc.
Simplitatea ca stare morală este o stare originară,
legată de începutul ființei. De aceea Evanghelia, cartea simplității şi a
permanenței, vorbeşte de simplitate în legătură cu copilul şi profetul. Fiind
originară, simplitatea este o stare a firii, o stare a celor care
păstrează legătura cu Dumnezeu.
Nefiind legată de poverile podoabelor inutile,
simplitatea dă omului un echilibru interior, o tărie şi o mare stăpânire de
sine. Omul simplu rămâne cu sine, curat şi întreg, liber de elementele inutile,
adăugate, exterioare. Omul simplu trăieşte vieața din plin şi firesc; o
trăieşte astfel pentru că este în ea.
Simplitatea dă o sigurantă şi o certitudine
interioară adevărată, dă putere de depăşire a contingentelor şi viciilor apăsătoare.
Pe calea simplității omul se împlineşte pentru că trăieşte firesc şi esențial.
Simplitatea este starea morală prin care o seamă de
taine ni se deschid. Firescul şi armonia ei o fac să rodească şi pe o altă
dimensiune a vietii, aceea a orizontului deschis. Sensul vieții este prins mai
uşor şi mai adevărat de omul simplu decât de omul complicat, pentru că cel
dintâi păstrează legătura, directă cu viața, are totodată simtul realității
aparente şi tainice. A fi simplu înseamnă a fi in viață, a fi în viață înseamnă
a-i trăi şi cunoaşte sensurile. Sensul vietii nu poate fi prins stând în afara
ei, călcând un drum artificial. Omul simplu trăieşte cu ochii în distanțele
mari ale lumii.
Din aceste elemente şi înfătişări ale simplității
înțelegem cum acela care trăieşte cu adevărat în simplitate ajunge să trăiască
şi în lumină, în frumusețe. Ființa sa interioară, aparent mică, are dimensiuni
foarte mari, neînțelese de acei care judecă după criteriile civilizației
burgheze. Omul simplu ajunge să cunoască adâncurile şi să cuprindă lumea, să se
înrădăcineze în loc rodnic. Liber de orice povară morală sau materială el merge
pe căile fireşti ale omeniei; cugetul şi fapta sa nu sunt legate de lucruri
slabe, ci de tării ascunse.
Bucuria trăirii în simplitate poate fi înteleasă din
libertatea şi rodnicia pe care o câştigă omul.
Omul
simplu este o făptură vie; este o făptură originară de mare plinătate şi
echilibru interior.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu