Înainte de sfârşitul vieţii pe pământ vor fi tulburare, războaie, frământări civile, foamete, cutremure. Oamenii vor suferi de spaimă, vor muri de aşteptarea nenorocirilor (Luca 21, 26). Nu va fi nici viaţă, nici bucuria vieţii, ci o stare chinuitoare de pierdere a legăturii cu viaţa. Dar nu se va pierde numai legătura cu viaţa, ci şi cu credinţa; şi Fiul omului, venind, va găsi oare credinţă pe pământ? (Luca 18, 8). Oamenii
vor fi mândri, vor fi nemulţumitori, vor respinge Legea lui Dumnezeu:
alături de pierderea legăturii cu viaţa, va slăbi şi morala. Binele va
slăbi şi răul va creşte.
Despre
aceste vremuri vorbeşte şi Sfântul Apostol Ioan Teologul în lucrarea sa
insuflată de Dumnezeu, numită Apocalipsa. El însuşi mărturiseşte că „a fost în Duh“,
ceea ce înseamnă că însuşi Duhul Sfânt era în el când i s-au descoperit
în diferite imagini simbolice destinele Bisericii şi ale lumii; de
aceea, Apocalipsa este o descoperire a lui Dumnezeu. El prezintă destinul Bisericii în chipul unei femei care se ascunde în acele zile în pustie: ea nu se arată în viaţă, aşa cum se întâmplă acum în Rusia.
În realitate, vor avea importanţă hotărâtoare forţele care pregătesc venirea lui Antihrist. Antihrist va fi un om, iar nu diavolul întrupat. Cuvântul „anti” înseamnă „vechi” sau „în loc de” sau „împotrivă“. Acel om doreşte să fie în locul lui Hristos, să ocupe locul Său şi să aibă ceea ce ar trebui să aibă Hristos. El doreşte să aibă aceeaşi putere de fascinaţie şi aceeaşi stăpânire asupra întregii lumi. El va primi acea putere înainte de pieirea sa şi a întregii lumi. El
îl va avea ca ajutor pe un mag care prin puterea falselor minuni îi va
împlini voia şi-i va ucide pe cei ce nu recunosc stăpânirea lui
Antihrist. Înainte de moartea lui Antihrist vor apărea doi drepţi, care îl vor da în vileag. Magul îi va omorî şi timp de trei zile trupurile lor vor rămâne neîngropate.
Aceasta va fi cea mai mare jubilare a lui Antihrist şi a tuturor
slujitorilor lui. Dar, deodată, acei drepţi vor învia şi toată oştirea
lui Antihrist va fi în mare tulburare şi se va îngrozi, iar Antihrist va
cădea deodată mort, omorât de puterea Duhului.
Dar ce se ştie despre omul-Antihrist? Originea lui exactă nu se cunoaşte. Tatăl este cu totul necunoscut, iar mama este o femeie stricată care se dă drept fecioară. El va fi evreu din seminţia lui Dan. Pentru aceasta avem semn că Iacov, murind, a spus că printre urmaşii săi “Dan va fi şarpe la drum, viperă la potecă, înveninând piciorul calului, ca să cadă călăreţul” (Facerea 49, 17). Aceasta ne indică metaforic că el va acţiona prin viclenie şi răutate. Ioan Teologul vorbeşte în Apocalipsă despre mântuirea fiilor lui Israel, că înainte de sfârşitul lumii o mulţime de evrei se vor întoarce la Hristos, dar din şirul seminţiilor mântuite lipseşte seminţia lui Dan.
Antihrist va fi foarte inteligent şi va şti cum să se poarte cu oamenii. Va fi fermecător şi prietenos.
Filozoful Vladimir Soloviov a lucrat mult ca să-şi închipuie venirea şi
personalitatea lui Antihrist. El a folosit minuţios toate materialele
existente pe această temă, nu numai ale Sfinţilor Părinţi, ci şi textele
musulmane, şi a creionat acest tablou tulburător. Până la venirea lui Antihrist în lume, venirea lui este deja pregătită. „Taina lucrează deja” şi forţele care-i pregătesc apariţia se luptă, în primul rând, împotriva împărăţiei legiuite. Sfântul Apostol Pavel spune că Antihrist nu poate apărea până nu va fi îndepărtat „cel care o împiedică” (II Tes. 2, 7). Sfântul Ioan Gură de Aur tâlcuieşte că „cea care o împiedică” este stăpânirea legiuită cinstitoare de Dumnezeu. Această stăpânire se luptă cu răul. „Taina”
care lucrează în lume nu doreşte aceasta, nu doreşte lupta cu răul prin
mijloacele forţei: dimpotrivă, ea doreşte stăpânirea fărădelegii şi
când o va obţine, nimic nu va mai împiedica venirea lui Antihrist. El
nu va fi doar inteligent şi fermecător, dar va fi milostiv, va face
acte de caritate şi fapte bune pentru întărirea stăpânirii sale. Iar când şi-o va întări într-atât, încât îl va recunoaşte întreaga lume, atunci îşi va arăta faţa. Capitala pe care o va alege va fi Ierusalimul,
pentru că aici Mântuitorul Şi-a descoperit învăţătura dumnezeiască şi
Persoana, aici întreaga lume a fost chemată să guste fericirea binelui
şi a mântuirii. Dar lumea nu L-a primit pe Hristos şi L-a răstignit la
Ierusalim. În timpul lui Antihrist, Ierusalimul va deveni capitala lumii, care i-a recunoscut stăpânirea.
Atingând
culmile puterii, Antihrist le va cere oamenilor să-l recunoască drept
cel ce a obţinut ceea ce nici o altă putere pământeană şi nimeni nu a
mai obţinut vreodată şi va pretinde închinare ca unei fiinţe supreme, ca
unui dumnezeu. Vladimir Soloviov descrie foarte bine caracterul
activităţii lui Antihrist, ca a unui conducător de rang înalt. El
le va face pe plac tuturor, cu condiţia ca aceştia să recunoască
supremaţia puterii sale. El va crea condiţii de viaţă Bisericii, îi va
îngădui să slujească, va promite că va construi biserici splendide, cu
condiţia recunoaşterii lui ca „fiinţă supremă” şi ca lumea să i se
închine. Va
avea o ură personală faţă de Hristos. Va trăi din această ură şi se va
bucura de lepădarea oamenilor de Hristos şi de Biserică.
Va
fi o apostazie generală şi, pe deasupra, mulţi episcopi vor trăda
credinţa, iar ca justificare, vor arăta spre starea strălucită a
Bisericii. Căutarea
compromisului va fi atitudinea caracteristică a oamenilor. Fermitatea
mărturisirii va dispărea. Oamenii vor căuta cu asiduitate să-şi motiveze
căderea, iar răul, ca o moleşeală malignă, va susţine această stare
generală. Oamenii vor avea obişnuinţa lepădării de dreptate, a dulceţii
compromisului şi a păcatului. Antihrist va îngădui oamenilor totul, numai ca ei „căzând în faţa lui, să i se închine“.
Nu este o atitudine nouă faţă de oameni: şi împăraţii romani erau gata
să le redea libertatea creştinilor cu condiţia ca ei să le recunoască
divinitatea şi suprema putere divină şi îi chinuiau doar pentru că ei
mărturiseau că „Domnului Dumnezeului tău să te închini şi Lui Singur să-i slujeşti” (Matei 4, 9-10). Întreaga lume i se va supune şi atunci el îşi va descoperi faţa şi ura faţă de Hristos şi de creştinism. Sfântul Ioan Teologul spune că toţi cei ce i se vor închina vor avea un semn pe frunte şi pe mâna dreaptă.
Nu se ştie dacă aceasta va fi cu adevărat un semn pe trup sau este o
exprimare simbolică a faptului că oamenii vor recunoaşte şi cu mintea
necesitatea închinării la Antihrist şi că întreaga lor voinţă îi va fi
supusă, în timpul unei astfel de supuneri totale a întregii lumi - şi cu voinţa, şi cu conştiinţa - vor apărea cei doi drepţi de care am amintit, care vor propovădui fără teamă credinţa şi îl vor da în vileag pe Antihrist. Sfânta Scriptură spune că înainte de venirea Mântuitorului vor apărea două „sfeşnice“, doi „măslini arzători“, „doi drepţi“. Pe aceştia Antihrist îi va omorî cu puterile magului. Cine sunt drepţii aceştia? După Predania Bisericii, sunt cei doi drepţi care nu au gustat moartea: profetul Ilie şi profetul Enoh.
Există o proorocire că aceşti drepţi Care nu au gustat moartea o vor
gusta pentru trei zile, iar peste trei zile vor învia. Moartea lor va fi
o mare bucurie pentru Antihrist şi pentru slugile lui. Învierea lor de
peste trei zile îi va aduce într-o stare de nespusă groază, de
înfricoşare şi tulburare. Atunci va veni sfârşitul lumii.
Sfântul Apostol Petru spune că prima lume a fost creată din apă şi a pierit prin apă. „Din apă” este tot un simbol al haosului masei fizice, şi a pierit prin apa potopului. Iar lumea de azi este păstrată pentru foc (II Petru 3, 5-7). “Pământul şi lucrurile de pe el se vor mistui”
(II Petru 3, 10), toate stihiile se vor aprinde. Această lume de acum
va pieri într-o singură clipă, într-o clipă totul se va schimba. Şi se va arăta semnul Fiului lui Dumnezeu - adică semnul Crucii, întreaga lume care sa supus de bunăvoie lui Antihrist „va plânge“.
Totul s-a sfârşit. Antihrist a fost omorât. Este sfârşitul împărăţiei
sale, a luptei cu Hristos. Este sfârşitul şi vremea răspunsului pentru
întreaga viaţă, răspuns dat Adevăratului Dumnezeu. Atunci, din munţii
Palestinei va apărea chivotul Legii: profetul Ieremia ascunsese chivotul
şi Focul sacru într-o adâncă fântână. Când din acea fântână a fost
luată apă, ea s-a aprins. Dar chivotul nu a fost găsit.
Când privim acum la viaţa din jur, cei ce pot vedea văd că tot ce a fost prezis despre sfârşitul lumii se împlineşte.
Cine este, dar, acest om, Antihrist? Sfântul Ioan Teologul îi dă în mod
simbolic numele 666, dar toate încercările de a înţelege acest însemn
au fost zadarnice. În viaţa contemporană putem avea o viziune destul de
clară despre posibilitatea arderii lumii, când „toate stihiile se vor aprinde“. Această viziune ne-o oferă fisiunea atomului. Sfârşitul lumii nu înseamnă distrugerea ei, ci schimbarea ei. Totul se va schimba deodată, într-o clipită. Morţii vor învia în trupuri noi: vor fi trupurile lor, dar înnoite,
aşa cum Mântuitorul a înviat în trupul Său, care purta urmele rănilor
şi ale suliţei, dar avea însuşiri noi şi, în acest sens, era un trup
nou. Nu se ştie clar dacă va fi un trup nou cu totul sau va fi trupul cu
care omul a fost creat. Şi
Se va arăta Domnul în slavă, pe nor. Cum îl vom vedea? Cu ochii
duhului. Şi acum, înainte de moarte drepţii văd în jurul lor ceea ce
ceilalţi oameni nu văd.
Trâmbiţele
vor suna cu putere. Ele vor suna în suflete şi în conştiinţe. Totul se
va limpezi în conştiinţa omului. Proorocul Daniel, vorbind despre
Judecata de Apoi, povesteşte despre un Bătrân Judecător aşezat pe tron,
în faţa căruia este un râu de foc. Focul
este elementul curatitor. Focul mistuie păcatul, îl arde şi dacă
păcatul s-a altoit de sufletul omului, atunci îl mistuie şi pe om.
Acest foc se va aprinde înlăuntrul omului: văzând Crucea, unii se vor
bucura iar alţii vor cădea în disperare, se vor tulbura, se vor îngrozi.
Astfel, oamenii
se vor despărţi dintr-o dată: în relatarea evanghelică unii se aşază la
dreapta, în faţa Judecătorului, iar alţii la stânga: i-a despărţit conştiinţa, însăşi starea sufletească a omului îl aruncă într-o parte sau în cealaltă, la dreapta sau la stânga.
Cu cât mai sârguincios şi mai insistent a năzuit omul spre Dumnezeu în
viaţa sa, cu atât mai mare îi va fi bucuria când va auzi cuvântul: „Veniţi la Mine, binecuvântaţilor!”
şi, dimpotrivă, aceleaşi cuvinte vor stârni focul groazei şi al
chinului celor care nu L-au dorit, L-au evitat ori chiar s-au luptat cu
El sau L-au hulit în timpul vieţii.
Judecata
de Apoi nu cunoaşte martori sau listă de protocol. Totul este scris în
sufletele oamenilor şi aceste însemnări, aceste „cărţi” se vor deschide. Totul se va descoperi tuturor şi fiecăruia în parte, şi starea sufletească a omului îl va face să meargă la dreapta sau la stânga. Unii, la bucurie, alţii la chin. Când se vor deschide „cărţile”, toţi vor înţelege limpede că rădăcinile tuturor viciilor sunt în sufletul omului.
Iată beţivul, desfrânatul: când moare trupul, unii cred că moare şi
păcatul. Nu e aşa, în suflet exista o înclinaţie, pentru suflet păcatul
era dulce. Şi
dacă nu s-a pocăit de păcatul respectiv, dacă nu s-a eliberat de el,
sufletul va veni la Judecata de Apoi cu aceeaşi dorinţă a dulceţii
păcatului şi niciodată nu îşi va satisface dorinţa. Va suferi de ură şi de răutate. Şi aceasta e o stare infernală. „Gheena de foc” este focul lăuntric, este flacăra viciului, flacăra neputinţei şi a răutăţii şi aici va fi „plânsul şi scrâşnirea dinţilor” răutăţii neputincioase”.
(din lucrarea Sfântului Ioan Maximovici, “Predici si îndrumari duhovnicesti“, Editura Sophia, Bucuresti, 2001)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu