de dr. Camelia Suruianu (VEGHEA)
În
ziua de 17 noiembrie 2013 s-au împlinit 51 de ani de la trecerea la
cele veşnice a Părintelui Ieroschimonah Daniil Sandu Tudor.
Decesul
a survenit în închisoarea Aiud, după ce părintele, ca şi alţi
deţinuţi, a îndurat cu smerenie încă o bătaie greu de imaginat de către
firea noastră omenească. Din fişa medicală ce se păstrează de altfel
în dosarul Părintelui Ieroschimonah Daniil Sandu Tudor aflăm că
trecerea sa la cele veşnice a survenit în urma unei „hemoragi
cerebrale“.
Sandu
Tudor este pseudonimul publicistic al celui care a fost Alexandru
Teodorescu, născut în data de 22 decembrie 1896, la Bucureşti. Studiile
liceale le face la Ploieşti, unde tatăl său, pe nume Alexandru
Teodorescu, este numit preşedinte al Curţii de Apel. Încă din copilărie a
primit o educaţie religioasă, supravegheată îndeosebi de mama sa
Sofia. În ultimul an de liceu, mai exact în anul 1914, tânărul este
mobilizat pe front, unde este avansat până la gradul de sublocotenent.
După primul Război Mondial, Alexandru Teodorescu se înscrie la Academia
de Arte Frumoase cu scopul de a studia pictura. Dar, la scurt timp o
va abandona pentru a se îmbarca pe vasul Dobrogea, ocupând funcţia de
ofiţer asistent. Astfel, între anii 1922-1924 tânărul Alexandru
Teodorescu cunoaşte viaţa de marinar. Dar, în anul 1924 se întoarce în
Bucureşti pentru a-şi termina studiile universitare. Aflat într-o
situaţie financiară destul de precară este nevoit să accepte postul de
profesor din comuna Pogoanele.
În
anul 1925 Alexandru Teodorescu intră în publicistică şi semnează
pentru prima dată cu pseudonimul Sandu Tudor. Primele sale articole
apar în revista „Gândirea”. Redactor – şef al revistei era Nichifor
Crainic. Această publicaţie revigorează şi reorientează talentele
epocii. Axa „Dumnezeu- Neam – Ţară” reprezenta la acea vreme sursa
proteică spre care se îndreptau scriitori precum: Mircea Eliade, Vasile
Băncilă, Radu Gyr, Tudor Vianu, Vasile Voiculescu şi, nu în ultimul
rând, Sandu Tudor.
„Gândirea”,
în acea perioadă, cristalizând trecutul a dat sens prezentului. Pentru
Nichifor Crainic, aserţiunile precum: „Tot ce există vine de la
Dumnezeu şi se întoarce la Dumnezeu” sau „Ortodoxismul este tradiţia
eternă a spiritului care, în ordine lumească, se suprapune tradiţiei
autohtone”, erau viziuni trezitoare de atitudine din partea unui
trezitor de conştiinţe. O altă axă valorică, promovată de redactorul –
şef era formată din coeziunea „religie-religiozitate-neam” în care
includea legătura dintre creştin şi pământul strămoşesc. Pentru a
accentua această legătură, Nichifor Crainic în articolul „Sensul
tradiţiei” îl citează la un moment dat pe Nicolae Berdiaev: „Cultura e
legată de cultul strămoşilor şi de tradiţie. Ea e plină de un simbolism
sacru.”
În
„Gândirea” Sandu Tudor semnează o serie de poezii, în care recunoaştem
existenţa unor sintagme din vocabularul eclezial. În anul 1925 poetul
publică volumul de versuri „Comornic”. Dar, scriitorul colaborează şi
la alte reviste literare precum: „Convorbiri literare”, „Cuvântul
artistic”, „Contimporanul”. Din anul 1927 scriitorul face parte din
comiterul de conducere al revistei „Gândirea”.
Sandu
Tudor surprinde cititorii revistei „Gândirea” cu o compoziţie destul
de pretenţioasă, cunoscută în vocabularul creştinesc sub numele de
Acatist. Mişcat de protectorul Bucureştilor, poetul îi dedică Sfântului
Dimitrie cel Nou Basarabov un frumos Acatist. Această lucrare, în anul
1928, a obţinut binecuvântarea de publicarea din partea Sfântului Sinod
al Bisericii Ortodoxe Române. În felul acesta poezia, de rit bizantin,
intră în sânul tradiţiei, înbunătăţindu-se cu valoarea de rugăciune.
La scurt timp după acest eveniment, scriitorul este invitat la Chişinău
de către decanul Gala Galaction care îl numeşte subdirector al
Institutului de Teologie.
La
sugestia Mitropolitului Basarabiei, Tit Simedrea, în anul 1929, pleacă
opt luni la Muntele Athos. Acolo îl întâlneşte pe un mare duhovnic pe
nume Elisie. Acest părinte îi schimbă mult obţinea de viaţă. Cuvintele
sfinţiei sale au săpat adânc în inima novicelui şi, spre lauda lui
Dumnezeu, au fost conspectate într-un jurnal de călătorie. Sfaturile
părintelui Elisie („Lumea asta întreagă, dacă se mai ţine şi nu cade sub
blesteme e fiindcă se sprijină pe rugăciunile Muntelui Sfânt. Pe când
lumea stă la adâncul nopţii culcată în moliciunea patului, în dulceaţa
somnului şi furii, răii şi tâlharii, blestemăţesc, iar desfrânaţii se
îndulcesc stricat din pofte spurcate, Muntele stă treaz şi bate mătănii:
cu oftări. (...) Nu uita că Biserica Ortodoxă este în mare luptă cu
păcatele şi moartea. Dar de fiecare dată iese biruitoare şi cântă
«Hristos a înviat»”) s-au dovedit ziditoare pentru viitorul monah,
Daniil Sandu Tudor. Acest jurnal de călătorie a fost publicat în revista
„Gândirea” şi, după 1989, într-o carte ce poartă titlul „Cartea
Muntelui Sfânt, Marea noapte de aur a Maicii Domnului. 40 de zile la
Sfânta Agură”.
Tot
în revista „Gândirea” Sandu Tudor publică şi două scurte texte
literare în proză: „Gleb” şi „Pentru Alonie cuviosul cel cu straie
mândre”, ambele fiind, de fapt, două nuvele religioase. E de remarcat
deschiderea pe care ziaristul o propune cititorilor spre explorarea
unui univers învăluit într-o aură de mister, pentru că viaţa monahilor
era un subiect mai puţin abordat în mass-media românească din acele
timpuri.
În
anul 1930 ziaristul părăseşte „Gândirea” şi înfiinţează în 1932 o
revistă proprie, pe care o numeşte sugestiv „Floarea de foc”. Revista se
dorea a avea o direcţie culturală. În primul număr al revistei,
publică, sub un titlul sugestiv, „Prolog pentru ceasul acesta”, poate
cel mai bun articol din întreaga sa carieră de jurnalist. „Ne-a
biruit gând curat, gând bun. Cu ochi mari de vedenie întrezărim şi
creştem în noi o icoană viitoare, un stil arzător cum sunt flăcările.
Fiecare inimă a unui om tânăr e, aevea, o floare de foc, din marele rug
înflăcărat şi nemistuit al Vieţii care aprinde întunerecul. Din pricina
aceasta îndrăzneala ne mână spre războire cruntă. Vlaga
pe care o purtăm în mădulare ne îndreptăţeşte şi ne dă temeiul de la
care pornim. Război tuturor acelor ce socotesc viaţa o întâmplare oarbă
sau gluma searbădă a unui demiurg nebun, fiindcă noi înţelegem să
întărim şi să mărturisim că această viaţă are ceva în ea ce duce spre
armonie şi un rost propriu. (…) Patima
Duhului din nou înviată în noi, norodul acestui pământ atât de
roditor, cu un trecut atât de vorbitor, trebuie crescută să
strălucească depărtărilor. (...) Această revărsare a spiritului trebuie
să urce, să ne cuprindă, să ne spele, să ne cureţe cu binecuvântatul
ei botez de foc.” Publicaţia „Floarea de foc” va apărea până în anul 1936.
În
anul 1933 Sandu Tudor înfiinţează un nou cotidian ce poartă titlul
„Credinţa”, un ziar independent, care va apărea până la interzicerea lui
din anul 1938, la presiunea lui Octavian Goga. Caracter vulcanic,
redactorul - şef, în paginile cotidianului denunţă falsitatea şi
caracterul antiuman al semenilor lui, dar semnează şi articole în care
accentuază nevoile şi problemele de tip muncitoresc.
Scriitori
precum Eugen Ionescu, Alexandru Sahia, Mircea Vulcănescu, Alexandru
Mironescu sau părintele Dumitru Stăniloae, au scris articole importante
atât în „Floarea de foc”, cât şi în „Credinţa”.
În anul 1939 Sandu Tudor este trimis pe front. După un an este numit
profesor la o şcoală tehnică de motomecanizate. În anul 1942 este
arestat împreună cu alţi scriitori, dar este eliberat la intervenţia
Ministerului de Război. Până la terminarea războiului, rămâne sub arme.
Sandu
Tudor, pe timpul războiului, scapă dintr-o tentativă de asasinat
printr-o minune. Un plutonier încearcă să-l ucidă cu o rafală de gloanţe
în timp ce dormea. Dar, Dumnezeu care veghea şi avea alte planuri, l-a
„inspirat” să mute patul într-o altă poziţie exact în seara în care
îşi propusese acel plutonier să-l trimită la Domnul. Dar, această
minune nu a fost singura, Sandu Tudor scapă într-un mod „miraculos” şi
dintr-un accident aviatic. Într-o scriere de-a sa, părintele a dat
posterităţii următoarea mărturisire: „Într-o zi, pe când zburam, m-am
îndreptat spre pista de aterizare, angajându-mă într-o vrilă, din care
nu am putut redresa aparatul. Văzând că avioneta se prăbuşeşte, am
strigat către Dumnezeu: «Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieşte-mă pe mine păcătosul!». Am rugat pe Dumnezeusă mă scape. Asta
am cerut, cu lacrimi în ochi, când veneam spre gura căscată a morţii
care mă aştepta jos. Iar Mântuitorul Iisus Hristos m-a auzit şi mi-a
salvat viaţa. Avioneta, în cădere s-a zdobit de pământ. A fost o mare
minune dumnezeiască că am scăpat cu viaţă. Mi-am muşcat doar buza de
jos în timpul accidentului”.
Întors
în Bucureşti, Sandu Tudor adandonează viaţa de familie pentru a se
dedica întru totul lui Dumnezeu. Astfel, îşi vinde autoturismul,
avionul, casele de pe Calea Vistoriei, împreună cu alte bunuri de mare
valoare şi intră ca frate la mănăstirea Antim în anul 1945. Păstrează
doar cărţile sale învelite în piele şi se instalează în clopotniţa
mănăstirii. Banii, pe care i-a obţinut din vânzarea bunurilor, îi
donează mănăstirii grav avariată în urma războiului.
Fratele
de atunci a primit tunderea în monahism de la Înaltpreasfinţia Sa
Firmilian Marin, dându-i-se numele de Agathon. Numele, care are un sens
mai puţin cunoscut, este de fapt prescurtarea de la Aghia-Aton,(
Muntele Athos). De fapt, Înaltpreasfinţitul Firmilian Marin, ca prieten
ce-i era, îi cunoştea bine viaţa şi ştia că monahii de la Sfântul
Munte au fost cei care l-au determinat să-şi schimbe viaţa. După doi
ani, în anul 1950 părintele Agathon Sandu Tudor este hirotonit preot
tot de către Mitropolitul Olteniei, Firmilian Marin.
Sandu
Tudor este cunoscut mai ales ca iniţiatorul mişcării spirituale
„Rugului Aprins”, formate la Mănăstirea Antim. În istoria
spiritualităţii româneşti, se cunosc câteva momente importante de
reînnoire a trăirii ortodoxe: mişcarea organizată la Mănăstirea Neamţ de
părintele Paisie Velicicovschi, în secolul XVIII, cea de la Cernica
sub îndrumarea Sfântului Ierarh Calinic, la începutul secolului XIX şi
cea care poarta numele de „Rugul Aprins”.
În
anul 1946, Sandu Tudor se ocupă de înregistrarea asociaţiei „Rugul
Aprins” la Tribunalul din Bucureşti. Astfel, asociaţia fiind recunoscută
ca persoană juridică, a dobândit dreptul de a susţine conferinţe
publice.
Împreună
cu Alexandru Mironescu, Anton Dumitriu, Vasile Voiculescu, Gheorghe
Dabija, Paul Sterian, semnează o petiţie prin care solicită
binecuvântarea arhierească pentru începerea conferinţelor în cadrul
mănăstirii Antim. Patriarhul Nicodim dă binecuvântarea pentru catehezele
organizate în cadrul mănăstirii. Arhimandritul Vasile Vasilache,
stareţul de atunci al mănăstirii, susţine ideea grupului de
intelectuali.
În
anul 1944, la mănăstirea Antim, a sosit părintele Ioan Kulîghin. Acest
părinte, venit de la mănăstirea Optina, a fost un model duhovnicesc
pentru cei care formau grupul de la Antim. Sfinţia sa a avut o
importanţă deosebită la formarea duhovnicească a mişcări spirituale
„Rugul Aprins”.
Astfel,
între anii 1944-1948, în Mănăstirea ctitorită de omul de cultură şi
Mitropolitul Antim Ivireanu, au avut loc prelegeri susţinute de nume de
referinţă duhovnicească: arhimandritul Haralambie Vasilache, părintele
Benedict Ghiuş, părintele Dumitru Stăniloae, părintele Sofian Boghiu,
părintele Andrian Făgeţeanu, fratele Andrei Scrima, şi mirenii Alexandru
Mironescu, Vasile Voiculescu, Paul Sterian, Paul Constantinecu,
Constantin Joja, Tudor Vianu, Alexandru Elian, Felix Dubneac, Ion Marin
Sadoveanu, cărora li se alătură şi un grup de studenţi de la diferite
facultăţi din Bucureşti.
Conferinţele
se ţineau în sala bibliotecii Mânăstirii Antim, de obicei în fiecare
seară de joi, în prezenţa multor credincioşi. Se obişnuia mai întâi ca
textul să fie prezentat de către conferenţiar. Temele abordate erau din
domeniul teologiei şi filozofiei. Un accent deosebit se punea pe
rugăciunea inimii.
Paralel
cu aceste conferinte, în zilele săptămânii, după slujbele de seară, se
explicau pe larg cele şapte laude ale Bisericii Ortodoxe Române, se
punea un accent deosebit pe explicarea Sfintei Liturghii, vecerniei,
ultreniei şi, nu în ultimul rând, pe tălmăcirea psalmilor.
Astfel,
în fiecare zi din săptămână, era o anumită tematică. De exemplu,
„lunea, era prezentă Sfânta Liturghie cu simbolismul ei traditional,
marţea, din punct de vedere muzical, miercurea, viziunea iconografică a
Liturghiei, joia, se prezenta Liturghia din punct de vedere mistic”.
Mitropolitul
Antonie Plămădeală compara mănăstirea Antim cu rolul jucat în Rusia de
Mănăstirea Optina, pe unde trecuseră personalităţi de talia lui
Dostoievski, Leontiev sau Gogol.
Nu
după mult timp, la presiunile noului guvern comunist, proaspăt
instalat, catehezele de la mănăstirea Antim au fost suspendate.
Părintele Agathon Sandu Tudor este arestat în anul 1950. După ce a ieşit
din închisoare sfinţia sa este hirotonit schimnic de către părintele
Ilie Cleopa, dându-i-se numele de Daniil Sandu Tudor, devenind totodată
ieromonah. În anul 1953 este închinoviat şi numit Stareţ la Mănăstirea
Rarău. În vărful muntelui, înconjurat de câţiva călăgări şi fraţi,
părintele ieromonah, scria la lumina lumânării, seară de seară, pagini
pline de miez pentru teologia creştină.
Părintele Daniil Sandu Tudor a dăruit Bisericii Ortodoxe Române o operă valoroasă din punct de vedere mistic. Pe lângă volumele sale de eseuri scrise în duhul Sfinţilor Părinţi, precum: „Dumnezeu-Dragoste”, „Sfinţita rugăciune”, Taina Sfintei Cruci”, „Ce e omul?” (apărute la Editura Christiana); sfinţia sa ne-a lăsat spre lauda lui Dumnezeu cinci Acatiste. Dintre acestea, „Imnul Acatist la Rugul Aprins” oglindeşte în modul cel mai sintetic măreţia „Miresei urzitoare de nesfârşită rugăciune”.
Părintele Daniil a fost caracterizat astfel de către părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, alt martir al progoanei comuniste: „Intrând
în monahism de două ori, prima dată, pe poarta mai largă, ca monahul
Agaton şi apoi pe poarta cea mai strâmtă, ca Ieromonah schimbându-i-se
numele în Daniil Sandu Tudor, s-a mistuit pe sine într-un urcuş al
duhovnicirii, învingându-şi limitele, transfigurându-le, ajungând la
Schitul Rarău, poate cel mai aproape de inima lui Dumnezeu şi luminând
de aici, prin candela făpturii sale, până departe, spre ungherele
ţării”.
Dar
lucrarea duhovnicească a părintelui Daniil Sandu Tudor nu s-a încheiat
într-un mod tragic cum cei mai mulţi dintre noi am fi tentaţi. Chiar
dacă părintele a fost arestat în noaptea de 13 spre 14 iulie 1958, şi
acuzat de „activitate «mistică» duşmănoasă împotriva clasei
muncitoreşti” şi condamnat la douăzeci şi cinci de ani de temniţă grea,
ajungerea sa în faţa anchetatorilor a fost un fapt binecuvântat de
Dumnezeu. Binecuvântat pentru că prin gura unui ateu un mare adevăr s-a
rostit: „Ai vrut să dai foc la comunism cu Rugul –tău – Aprins”.
După
patru ani de bătăi şi torturi inimaginabile, fiind totodată printre
puţinii preoţi care a purtat lanţuri la picioare pe toată perioada
detenţiei, în noaptea de 16 spre 17 noiembrie 1962, părintele, care
împreună cu un grup de monahi şi mireni, a vrut să de-a foc României cu
Rugul Aprins al Maicii Domnului, s-a mutat la cele veşnice.
Înaltpreasfinţia Sa Antonie Plămădeală, înainte de a trece la cele
veşnice, mărturisea în cartea „Rugul Aprins”: Părintele Daniil „poate
fi canonizat! (...) El a murit în închisoare la Aiud, unde a fost
închis pentru «Rugul Aprins», pentru credinţa lui. (...) El ar pute
intra foarte bine într-un catalog al martirilor creştini, pe care ar
trebui să-l alcătuim noi astăzi, ar trebui să intre printre cei dintâi
în acest catalog cu nume sau fără nume, martiri morţi în închisori
pentru credinţă, sfinţi, cum sunt cei patruzeci de martiri din istoria
creştinismului, şi pentru aceştia ar intra, fără îndoială şi Daniil
Sandu Tudor.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu