...Ce deducem? Ce concluzie tragem din relatarea de la Fapte? Una si
neindoielnica: Hristos iubeste curajul, El care de atatea ori a spus: nu
te teme, nu va temeti, nu va inspaimantati, nu fiti fricosi, pentru ce
sunteti fricosi, indrazneste, indrazniti, indrazniti, Eu am biruit
lumea. In vreme ce la Apocalipsa dezvaluita Sfantului Evanghelist Ioan,
fricosii sunt cei dintai mentionati (cap. 21, v. 8) printre cei sortiti
iezerului de foc.
Sfantul Stefan aceasta chiar este: pilda de curaj crestinesc: el crede,
isi marturiseste credinta, nu se leapada ori rusineaza de Hristos si
primeste sa moara pentru El.
Textele evanghelice fundamentale fata de care martirul Stefan si-a
dovedit prin moarte devotamentul, sunt patru la numar si suna cum nu se
poate mai limpede, aratand deslusit ce asteapta Hristos de la aceia
care cuteaza a spune ca-i sunt ucenici. Sa le citim in intregime, cu
toate ca tuspatru exprima aceeasi idee: Matei 10, 32-33: "Oricine va
marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, marturisi-voi si Eu pentru el
inaintea Tatalui Meu, Care este in ceruri. Iar cel ce se va lepada de
Mine inaintea oamenilor si Eu ma voi lepada de el inaintea Tatalui Meu,
Care este in ceruri."
Marcu 8, 38: "Caci de cel ce se va rusina de Mine si de cuvintele Mele
in neamul acesta desfranat si pacatos, si Fiul Omului se va rusina de
el, cand va veni intru slava Tatalui Sau cu sfintii ingeri."
Luca 9, 26: "Caci de cel ce se va rusina de Mine si de cuvintele Mele,
de acesta si Fiul Omului se va rusina, cand va veni intru slava Sa si a
Tatalui si a sfintilor ingeri."
Luca 12, 8-9: "Oricine va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, si
Fiul Omului va marturisi pentru el inaintea ingerilor lui Dumnezeu. Iar
cel ce se va lepada de Mine inaintea oamenilor, lepadat va fi inaintea
ingerilor lui Dumnezeu."
Textelor acestora le-a dat ascultare deplina Sfantul Stefan, care nu s-a
rusinat, nu s-a lepadat, si-a infruntat acuzatorii si a ramas
neclintit in credinta sa pana la moarte.
Un alt text fundamental pentru problema curajului si a lepadarii de
Hristos, il gasim in Epistola catre romani, capitolul 10, versetul 10:
"Caci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se marturiseste spre
mantuire."
Textul acesta pare a-i fi fost calauza celui pe care-l praznuim astazi
si gandesc ca trebuie sa ne fie si noua indreptar permanent.
Sfantul Apostol Pavel ne invata ca nu ajunge credinta launtrica, oricat
ar fi ea de sincera, de calda, de adanca. Nu ajunge. Mai este negresit
nevoie, de vrem sa ne mantuim, de marturisirea ei cu gura ori de cate
ori suntem pusi in situatia de a vadi cine suntem, ce credem si ce hram
purtam. Despre aceasta indatorire a crestinilor am mai avut prilejul sa
vorbim. Nu strica totusi deloc sa repetam: daca nu-l marturisim pe
Hristos cu gura, adica public, cu glas puternic si nesovaitor, oricare
ar fi riscurile implicate de aceasta profesiune de credinta a noastra,
in zadar ni se pare ca-L iubim pe Hristos si ne amagim cu iluzia ca
suntem crestini. Ori poate ca-L si iubim, in parte, nevolnic, temporar,
subred, necinstit. Sfantul Stefan ne arata cum se cade sa ne purtam si
in ce fel va sa ne dovedim, la nevoie, crestinatatea.
Textul de la Romani 10, 10, va invit, frati crestini, sa-l luati foarte
in serios si-n intelesu-i cel mai categoric. Nu va imbatati cu apa rece
rostind in sinea voastra: Il iubesc pe Domnul in taina, nu indraznesc
a-L marturisi cu glas tare, de va fi nevoie ma voi si lepada de forma
de El, Il voi lepada pentru ca sa nu mi se intample necazuri ori sa
intampin greutati. "De forma" nu exista, e o iluzie, un siretlic pe care
vi-l pune la indemana diavolul, o minciuna a sa. Daca - in orice fel -
Il tagaduim pe Hristos in fata oamenilor, a semenilor nostri, daca le
dam acestora impresia ca nu suntem tari in credinta noastra, ca ne
jucam cu ea de-a v-ati ascunselea, ca o schimbam ca pe o haina, l-am si
lepadat pe Hristos fara a mai fi nevoie sa aducem jertfe idolilor. A
lua, bunaoara parte la adunari ateiste, a sustine o doctrina ateista
(ori a si achiesa la formularea ei), a ne feri sa facem acele gesturi
ori a rosti acele cuvinte care ne vadesc a fi ceea ce suntem, inseamna a
ne rusina de Hristos si prin urmare a ne meni sa fim lepadati de El in
ziua Judecatii. (...)
Parintele Nicolae Steinhardt
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu