O călătorie care iarăşi i-a supărat pe iudei,
fiindcă Iisus n-a respectat prejudecăţile lor, de a nu trece prin
Samaria. Iudeii predaniilor omeneşti, când aveau vreo cale din Iudeia în
Galileia, ocoleau Samaria, ca să nu se spurce.
Iisus,
Samarineanul milostiv, a făcut această călătorie interzisă. Mai mult:
intrând pe teritoriul samarinenilor, s-a oprit la Sichar, la fântâna
lui Iacov, şi a stat de vorbă cu o femeie, şi încă cu o femeie
stricată. Ba i-a mai cerut şi apă să bea. Închipuiţi-vă ce-ar mai fi
tremurat de ciudă cărturarii şi fariseii, văzând că Iisus le calcă
dispoziţiile în picioare – prejudecăţi care-i ţineau într-o
nemaiîntâlnită complicitate. Nici ucenicii, pe care-i trimisese în
Sichar să cumpere pâine, nu erau tocmai dumeriţi, văzând că Învăţătorul
lor „stă de vorbă cu o femeie”.
Inventarul
smintelelor omeneşti să-l terminăm aci. Aceasta e umbra, care va pune
în valoare lumina. Omul cu umbra, Iisus cu lumina.
Iată acum lumina Samarineanului misionar.
Intâi,
Iisus n-a ţinut seamă de prejudecăţile, de îngustimile sau de
tâmpeniile care căscau prăpăstii între oameni, sau ridicau ziduri
absurde. Iisus a trecut, simplu, peste unele ca acelea, cum ar trece şi
acum. Iisus n-a prea ales mediul, n-a aşteptat prea mari înzestraţi la
minte, nu s-a ferit de categorii morale dubioase, fiindcă Iisus credea
în om. Iar ca să găsească omul (omul de omenie ascuns şi-ntr-un
ticălos), omul cu care vorbeşte Dumnezeu, ne dăm seama că pentru Iisus
era lucrul cel mai uşor. O dovadă despre cât crede Dumnezeu în om ne
stă Samarineanca, o femeie încărcată de păcate. Şi cu aceasta a vorbit
Dumnezeu. Femeii acesteia, ostracizata societăţii, Iisus îi
încredinţează revelaţii. Nu era capabilă prin fire şi purtare de
revelaţii, dar Iisus a trecut-o şi peste neajunsurile firii sale,
descoperindu-i că o cunoaşte, că-i ştie păcatele, ca oarecând
descoperind lui Natanael taina copilăriei sale, pe când îl ascundea
smochinul (Ioan 1,48).
-
Văd că eşti Prooroc, văzător de Dumnezeu, deci spune-mi unde-i
Dumnezeu, ca să I ne închinăm Lui: în muntele acesta, sau numai în
Ierusalim?
Aşa
pedagogie are Dumnezeu: îţi dă o dovadă că te cunoaşte, şi încă mai
bine de cum te cunoşti tu însuţi, ca să te salte într-o treaptă
sufletească capabilă de revelaţie, stare extatică – totuşi în stare de
conştiinţă, în care cunoşti şi tu pe Dumnezeu.
Aşa
a făcut Samarineanca cunoştinţă cu Dumnezeu. Bucuria aceasta
excepţională a făcut-o să-şi uite de păcate, să uite de apa despre care
nu pricepea nimic, să uite că trebuie să se întoarcă în cetate. Într-o
aşa stare de bucurie ţâşnesc în sufletul omenesc întrebările ultime,
întrebările veşniciei, căci veşnicia ai dori-o fericirii tale, când te
întâlneşti cu Dumnezeu. Şi aude Samarineanca Adevărul grăindu-i:
„Femeie, acum a venit ceasul când adevăraţii închinători se vor închina
Tatălui în duh şi în adevăr; căci Duh este Dumnezeu, şi cine se
închină Lui, în duh şi în adevăr I se cade să se închine” (Ioan
4,23-24).
Primind
Samarineanca o revelaţie, care l-ar fi uimit şi pe Platon, în făptura
ei se stârnesc toate nădejdile lui Israel, şi-I spune lui Iisus
Credinţa sa în venirea lui Mesia „care ne va spune nouă toate”. Iisus
îi înlătură şi acest de pe urmă văl de pe suflet, spunându-i deschis:
„Eu sunt Acela” (Ioan 4,26).
La
aşa măsură nu s-a descoperit Iisus pe Sine decât numai în încă două
împrejurări: unui orb din naştere care, după tămăduire s-a transformat
în misionar al lui Iisus, făcând de ruşine pe fariseii templului (Ioan
9) şi pentru fapta aceasta a lui, Iisus i s-a descoperit cu proprie
grăire: Fiul lui Dumnezeu. Iar a doua descoperire a Sa, pe faţă, a fost
înainte de patimi, când a întărit pe ucenici zicând: „Să ştiţi: Eu
sunt Acela de care au grăit proorocii !”
Bucuria
aceasta a descoperirii, pe care ţi-o face Dumnezeu, nu te lasă unde
te-a găsit: te strămută într-un misionar. Laşi toate ale tale, ca
Petru: corabia, peştii şi nevasta şi casa; aşa a lăsat şi Samarineanca
găleata la fântână, fără să bage de seamă că lasă şi pe Iisus, dar pe
care-L ducea acum în inima ei: făclie de lumină în cetatea Samariei. La
aşa transformare sufletească s-a trezit Samaria. Iisus se bucura cu
Duhul pentru trezirea din Samaria.
Tocmai
ajung şi ucenicii cu pâinea. Dar Iisus le spune că alta-i mâncarea
care-I astâmpără Lui foamea: bucuria misiunii reuşite, bucuria
ascultării de Tatăl, a împlinirii rostului cu care venise tăvălug peste
prejudecăţile şi gardurile omeneşti, acestea erau pentru Iisus, o
adevărată odihnă, care stingea cu adevărat tânguirea neputinţei, numită
foame. Când te saturi sufleteşte capătă şi trupul puteri de
supravieţuire. Şi aceasta ne învaţă Iisus.
Dacă
Samarineanca a avut o bucurie care a săltat-o până la întrebările
veşniciei, bucuria nu L-a lăsat nici pe Iisus cu gândul numai în ziua
aceea cu soarele în creştetul nămiezii. Deci Iisus vorbind cu ucenicii,
care umanizaseră pe Iisus după ei, le lărgeşte şi lor gândul până la
Secerişul lumii.
Dar
iată că vine o delegaţie: mulţi samarineni, care invită pe Iisus să
rămână cu ei. Şi a rămas Iisus cu samarinenii două zile (Ioan 4,40).
Poate că,
impresionat de sufletul samarinenilor, pe care ocolindu-i iudeii nu
l-au putut strica, Iisus să-şi fi însuşit numele sub care s-a ascuns în
parabola Samarineanului milostiv.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu