„Ajunşi
la acest loc al depănării cuvântului, e bine să mai lămurim câteva
lucruri, dintre care cel dintâi e îndreptarea părerii greşite ce o au
unii creştini despre „mântuirea în dar”, pe care a câştigat-o Iisus
Hristos pentru noi. Din aceste cuvinte nu urmează că noi trebuie doar să
„credem” că suntem „mântuiţi” şi cu asta am făcut totul ce ar atârna de
noi. Iată cum a înţeles Sf. Pavel pe Domnul şi cum i-a urmat cărarea,
după cuvintele Sf. Maxim: „Pavel aşa se lupta împotriva dracilor, cum
lucrează în trup plăcerile, alungându-i prin neputinţa trupului său. El,
Pavel, ne arată cu faptele şi chipul biruinţei împotriva vicleanului,
care luptă să aducă pe credincioşi la ură, stârnind împotriva lor (a
Apostolilor) pe oamenii mai nebăgători de seamă, ca, ispitiţi prin ei,
să-i facă să calce porunca iubirii. Dar Sf. Pavel zice: „Ocărâţi
fiind, binecuvântăm; prigoniţi, noi răbdăm, huliţi, noi mângâiem; ca o
lepădătură ne-am făcut, gunoiul tuturora până astăzi”. (Corinteni 4,
12-13) Dracii au pus la cale ocărârea, hulirea şi prigonirea lui, ca
să-l mişte la ura celui ce-l ocăreşte, îl huleşte şi-l prigoneşte. Ei
aveau ca scop să-l facă să calce porunca iubirii. Iar Apostolul,
cunoscând gândurile lor, binecuvânta pe cei ce-l ocărau, răbda pe cei
ce-l prigoneau şi mângâia pe cei ce-l huleau, ca să depărteze (din cale)
pe dracii care lucrau acestea şi să se unească cu bunul Dumnezeu. Deci
pe potrivnicii care lucrau acestea îi zădărnicea prin acest chip al
luptei, biruind pururea răul prin bine, după asemănarea Mântuitorului.
Aşa a slobozit Pavel mulţime de lume de sub puterea viclenilor şi a
unit-o cu Dumnezeu, el şi ceilalţi apostoli, biruind prin „înfrângerile”
lor pe cei ce nădăjduiau să-i învingă. Dacă deci şi tu, frate, vei
urmări acest scop, vei putea să iubeşti pe cei ce te urăsc. Iar de nu, e
cu neputinţă. (Sf. Maxim Mărturisitorul, Cuvânt Ascetic,
în op. cit., p. 10) Darul mântuirii deci se dobândeşte chiar ca dar, cu
mare luptă. Pilda Mântuitorului i-a prilejuit Sf. Pavel multe şi adânci
meditaţii. Iată de data aceasta un om păcătos, întru totul asemenea
nouă, năzuind spre ţintă (Filipeni 3, 14), fără să se fi socotit că a
ajuns (Filipeni 3, 13), mărturisind abia la capătul alergării: „Calea
am săvârşit, credinţa am păzit (2 Timotei 4, 7).... de acum aştept
cununa,” (Timotei 4, 8) – unirea desăvârşită cu Hristos. Deci nu mai
avem motiv să spunem, scuzându-ne lenea, că Iisus a fost Dumnezeu şi aşa
a biruit puterile potrivnice şi îndărătnicia firii, căci iată Sf. Pavel
era om, cu păcate grele, ba şi bolnăvicios, şi iată-l, luptându-se după
lege, pentru legea care rezumă Scriptura şi mântuirea, că s-a arătat
mai presus de lunecuşul plăcerii şi ascuţişul durerii. A ieşit din
cercul vicios al plăcerii şi al durerii, în care de obicei se învârte
până la absurd viaţa omenească. Iată ce mare e sfatul Sfintei Treimi: ca
Unul din Treime să se facă om pentru noi şi a noastră mântuire, ceea ce
e tot una cu crearea firii din nou. Mântuitorul omeneşte, a mers şi
merge înaintea noastră, făcându-se cărare de la om la Dumnezeu. Nu putem
rămâne decât uimiţi de dragostea pentru înţelepciunea şi iubirea lui
Dumnezeu, personificate în Iisus Hristos, Dumnezeu – Omul.
Ca
mărturii netrebnice îi ştim dragostea cu care ne iubeşte El, dar nimic
de pe pământ n-o poate spune. El umblă nevăzut de oamenii cu ochi de
lut, căutând mereu pe fraţii Săi, (Matei 28, 10) pândind şi alergând
după fiecare ins, „până-i va prinde pe toţi cei ce se vor mântui, ca pe
Pavel” (Sf. Maxim Mărturisitorul, Capete despre dragoste, Filocalia,
ed. I, vol. 2), şi neavând odihnă până nu-i adună pe toţi Acasă. Şi
aceasta o face mereu, în fiecare veac de oameni până la sfârşitul lumii.
Asta nu se poate tăcea. Iar cine L-a
şi văzut pe Domnul şi neasemănata-i Cruce, pe care încă o tot duce
printre oamenii ce-L pălmuiesc cu ură de fiară până la sfârşitul
veacului de-acum, unul ca acela sare ca ars din orice iubire
conservatoare de sine şi se roagă, strigând să aibă în lumea aceasta
soarta lui Dumnezeu. Unul ca acesta trăieşte ca un dezlegat de viaţă şi
nicio urgie a vremii nu-i poate face nimic, decât a-l desăvârşi,
lămurindu-l ca aurul. Dacă simţim suferinţa fără asemănare a lui
Dumnezeu Mântuitorul nostru, cea din iubirea de oameni, aceasta
curăţeşte şi viaţa noastră; căci acesta-i focul azvârlit de Dumnezeu pe
pământ (Luca 12, 49): pârjolul dragostei, care aprinde lumea, arde
puterile răului şi străluceşte cu lumină dumnezeiască pe smeriţii Săi
următori, ce se întorc Acasă. Cu
toate acestea, dorul lui Dumnezeu după cel mai mare păcătos este
neasemănat mai mare decât dorul celui mai sfânt om după Dumnezeu.”
Sursa: Ieromonah Arsenie Boca, Cărarea Împărăţiei, Editura Sfintei Episcopii Ortodoxe Române a Aradului, Deva, 2006.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu