Parintilor, fratilor si iubiti credinciosi,
Biserica lui Hristos cea dreptmaritoare are un brau, cu care este incinsa
de-a lungul anului. Pe acest brau se gasesc douasprezece margaritare preascumpe
si preasfinte, adica cele douasprezece praznice imparatesti.
De aceea, la aceste dumnezeiesti praznice, predicile sunt mai grele si
mai dogmatice, pentru ca in aceste praznice este aratata toata taina iconomiei
in trup a lui Iisus Hristos si toata mantuirea neamului omenesc.
Astazi este dumnezeiasca Schimbare la Fata a Domnului, Dumnezeului si
Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Acest mare eveniment din viata Mantuitorului
nostru, aceasta mare sarbatoare si prealuminat praznic s-a petrecut in
anul treizeci si trei al vietii Domnului nostru Iisus Hristos si in ultimul
an al propovaduirii Sale.
Mantuitorul era pe atunci in partea Cezareei lui Filip, unde marele Apostol
Petru L-a marturisit ca fiind Fiul lui Dumnezeu cel adevarat. El i-a intrebat
pe apostoli : Cine zic oamenii ca sunt Eu, Fiul Omului ? Iar apostolii
ziceau : Doamne, unii zic ca Tu esti Ilie, altii zie ca esti Ieremia
sau altii, ca Tu esti unul din prooroci ( Matei 16, 13-14 ).
Iar Mantuitorul, vrand sa scoata din mintea lor aceasta mare greseala,
ca El ar fi unul din prooroci, care s-ar fi reintrupat, ( ca sa scoata
din mintea lor si a tuturor popoarelor crestine de mai tarziu ), a binevoit
sa-i ia pe cei trei apostoli, pe Petru, pe Ioan si pe Iacov, fratele sau,
si sa-i suie pe varful Muntelui Tabor.
Acolo, cei trei apostoli, fiind obositi de calatoria muntelui - ca muntele
este mare, lung si inalt -, cand au ajuns cu Mantultorul sus, de mare
oboseala, au stat jos si s-au odihnit pana au adormit. Apoi, trezindu-se
ei, prin iconomia lui Dumnezeu, Mantuitorul S-a schimbat la fata inaintea
lor. Hainele Lui s-au facut ca lumina, fata Lui stralucea mai mult decat
soarele, iar ei, vazand aceasta, s-au spaimantat foarte si au vazut ca
statea in vazduh si vorbea cu doi mari prooroci, cu Moise si cu Ilie.
Moise era icoana si inchipuirea Mantuitorului, care a condus poporul
lui Israel prin pustie pana la primirea legii, mai inainte de venirea
lui Hristos; si Ilie, cel mai slavit dintre prooroci, care va veni si
la a doua venire sa predice Evanghelia trei ani si jumatate pe pamant,
impreuna cu Enoh si Ioan, pe vremea lui Antihrist, ca sa intoarca poporul
evreiesc la dreapta credinta.
Stand ei asa si privind la Mantuitorul, auzeau cum vorbea Mantuitorul
cu Ilie si cu Moise in limba aramaica, limba lui Adam, pentru intrarea
care avea s-o faca El in Ierusalim si pentru preaslavita Lui patima, pentru
rastignire, pentru moarte si inviere.
Apostolii auzeau, dar erau imbatati de lumina, de frica si de cutremur,
ca un nor deodata a cuprins varful Taborului. Dar norul acesta nu era
intunecat, ci luminos ca soarele si se intindea de la cer pana la pamant
si un glas din nor, de sus, s-a auzit : Acesta este Fiul Meu cel iubit,
intru Care bine am voit. Pe Acesta sa-L ascultati ! ( Matei 17, 5
).
Dar, stand ei, deodata au disparut cei doi prooroci . Ilie s-a dus in
tara sa si Moise s-a ridicat la cer, iar ei au ramas uimiti, intelegand
ca Hristos nu-l Ilie, ci este Dumnezeul lui Ilie; Hristos nu-i Ieremia,
ci este Cel Care l-a sfintit pe Ieremia in pantecele maicii lui, si iarasi
ca Hristos nu este Moise, ci este Cel care a dat lege lui Moise, pentru
ca Dumnezeu anume a voit sa se arate acesti doi prooroci, ca El este Dumnezeul
proorocilor si nu unul din prooroci.
O, minunile Tale, Doamne ! Ce era pe Tabor acum ? Taborul luase forma
Bisericii. Acolo se vedeau cele doua Testamente : Testamentul Vechi era
reprezentat prin Ilie si prin Moise, Iar Testamentul Nou, prin cei trel
apostoli : Ioan Evanghelistul, Iacov si Petru.
" Acolo - zice dumnezeiescul parinte Efrem Sirul - au vazut
apostolii pe prooroci si proorocii pe apostoli. A vazut iconomul Tatalui,
adica Moise, pe epitropul lui Dumnezeu, pe marele Apostol Petru, caruia
i s-au dat cheile imparatiei cerurilor. Acolo feciorelnicul Legii Vechi,
Ilie, a vazut pe feciorelnicul Legii Noi, pe Ioan Evanghelistul, si s-a
facut Muntele Taborului in chipul Bisericii ".
Acolo se aude si glasul Tatalui, dupa ce pleaca cel doi prooroci, Care
zice : Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit; pe Acesta
sa-L ascultati !
Petru Apostolul, care iubea mult pe Mantuitorul, ca si Ioan Evanghelistul,
nestiind ce vorbeste - cum spune Evanghelia -, ar fi vrut ca bucuria,
lumina si dulceata aceea pe care o vazuse acolo, sa ramana cu el totdeauna.
De aceea, cand a vazut pe Tabor pe cei doi prooroci, ii spune Mantuitorului
: Doamne, bine este sa stam noi aici ! Sa facem aici trei colibe !
Tie una, lui Moise una si una lui Ilie ! ( Matei 17, 4 ). Dar uitase
ca-i trebuie si lui coliba si lui Ioan Evanghelistul si lui Iacov ! Dragostea
lui era sa-i umbreasca pe cei trei pe care-i vazuse.
Iar Mantuitorul, parca-i zicea lui Petru :
" O, Petre, vrei sa-mi faci Mie coliba ? Iata indata vine coliba
!"
Si inca stand ei de vorba, un nor luminos i-a acoperit pe dansii. Un
nor plin de stralucire si de lumina ii umbrea, le tinea si umbra si lumina.
Si-i zicea Mantuitorul lui Petru : " Iata, Petre, coliba ! Mai
vrei sa faci coliba ? Eu ti-am adus nori din cer, ca sa te umbreasca si
sa te lumineze. Adu-ti aminte, Petre, ca n-am nevoie aici de colibele
tale ! Eu sunt care am acoperit poporul lui Israel, pe cei 638.000 robiti,
care au iesit din robie sub nor. Ii duceam ziua si-i acopeream ca sub
aripi de vultur si noaptea ii luminam cu stalp de foc.
Iata, Petre, coliba nefacuta de tine ! Iata nor care straluceste mai
mult decat soarele, si-ti tine si umbra ! Deci sa stii, Petre, ca Eu n-am
nevoie de colibele tale. Eu pot sa umbresc tot pamantul si tot cerul,
ca Eu l-am facut ".
Si atunci, din acel nor preascump, aude Petru glasul Tatalui, al Parintelui,
ca se dusesera proorocii. Vine Tatal din cer si marturiseste cine este
Hristos. Ce le spune ? " Voi ati vazut ca Hristos nu-i nici
Ilie, nici Moise, nici Ieremia. Hristos Dumnezeu, Care-i cu voi pe Tabor,
este Fiul Meu cel iubit, intru Care bine am voit; pe Acesta sa-L ascultati
!"
Dumnezeu Tatal stia ca Petru o sa-L marturiseasca pe Hristos pana la
Roma si acolo avea sa moara rastignit cu capul in jos; si Ioan Evanghelistul
avea sa fie ingropat de viu, si lui Iacov avea sa i se taie capul cu sabia
de catre Irod. Stia ca pana la moarte vor marturisi pe Hristos.
"Dar sa stiti pe cine marturisiti ! Acesta Care pe Tabor S-a
schimbat la fata si hainele Lui se vad acum ca lumina si fata Lui ca soarele,
nu este Moise, nu-i Ilie, nici Ieremia, nu este unul din prooroci, este
Fiul Meu cel iubit, intru Care bine am voit, Pe Care si la Iordan
L-am marturisit, pe Acesta sa-L ascultati ! "
Si asa au luat incredintare mai mult marele Apostoi Petru, cu Ioan si
Iacov, ca Iisus Hristos este Mesia, este Fiul lui Dumnezeu si nu este
unul din prooroci, ci este Dumnezeul proorocilor, Care i-a zidit pe ei
in pantecele maicilor lor.
Dar, o, minunile Tale, Mantuitorule ! Ce s-a aratat pe Tabor? Oare fiinta
lui Hristos? Doamne, fereste! Ar fi o hula sa gandesti aceasta, ca fiinta
era aceea ce iradia din Hristos.
Prin secolul al XII-lea, a fost in Bulgaria o erezie ce se chema " bogomili
". De la aceia au ramas cartile care se numesc " Visul
Maicii Domnului ", " Epistolia " si " Cele
douasprezece vineri ", carti apocrife pe care Biserica le-a tolerat,
dar nu le-a aprobat niciodata.
Acesti eretici aveau pretentia ca ei, atunci cand se roaga, vad fiinta
lui Dumnezeu. O, ce mare hula si nebunie ! Fiinta lui Dumnezeu, care n-o
vad heruvimii si serafimii si toate puterile cele ganditoare din ceruri,
ei aveau pretentia ca, atunci cand se roaga, apare o lumina si vad fiinta
lui Dumnezeu !
Era cea mai mare hula adusa lui Dumnezeu, ca cineva poate sa vada fiinta
Lui ! Ce spune dumnezeiescul Evanghelist Ioan ? Pe Dumnezeu nimeni
niciodata nu L-a vazut ! ( Ioan 1, 18 ). Aici nu face aluzie la Dumnezeu
intrupat, ca pe Acela l-am vazut; sau la Dumnezeu, Care se arata lui Avraam,
lui Isaia si lui Moise, cu pogoramant si cu inchipuire, ci la fiinta lui
Dumnezeu, pe care nimeni n-a vazut-o niciodata.
Fiinta lui Dumnezeu este inaccesibila la toate taberele mintilor rationale
din cer si de pe pamant si nimeni nu poate sa vada ce este El dupa fiinta.
Iar acei eretici spuneau ca ei in vremea rugaciunii vad fiinta lui Dumnezeu.
Slava fiintei lui Dumnezeu reflecta raze si se lumina ca soarele, pentru
ca El era Insusi Dumnezeu si din dumnezeirea Lui slobozea raze ca un soare
intens dumnezeiesc. Ceea ce se vedea pe Tabor nu era lumina creata, ci
necreata, lumina care izvora din dumnezeirea Lui si era slava fiintei
lui Dumnezeu sau lumina slavei lui Dumnezeu.
Aceasta era deosebirea intre schimbarea la fata a lui Hristos si a sfintilor
Lui, prooroci, patriarhi si cuviosi de mai tarziu.
Tocmai aceasta a fost lupta cea mare si inversunata a Sfantului Grigorie
Sinaitul si Sfantului Grigorie Palama, preaindumnezeitul la minte, cu
ereticii Varlaam si Achindin, balaurii cei din Calabria Italiei, care-i
invinuiau pe sihastrii din Athos ca sunt bogomili, care spun ca vad o
lumina in vremea rugaciunii si ca vad fiinta lui Dumnezeu.
Dumnezeiescul Grigorie Palama, ale carei sfinte moaste, cu toata nevrednicia,
le-am sarutat acum cativa ani la Mitropolia din Tesalonic, a fost cel
mai mare teolog grec din secolul XIV. El a intrecut pe toti cu teologia
lui, fiind mai presus de apofatismul Sfantului Dionisie.
Daca Sfantul Dionisie Areopagitul are cea mai inalta teologie, teologia
apofatica sau negativa, Sfantul Grigorie Palama a trecut si peste aceasta.
El numai cu putin a intrecut pe dumnezeiescul Maxim Marturisitorul, prea
indumnezeitul la minte, cel mai mare varf al teologiei grecesti. Sfantul
Grigorie apara pe parintii din Sfantul Munte, pe isihasti, ca nu sunt
bogomili, ca vad lumina mare in vremea rugaciunii celei ganditoare a inimii.
Ei nu vad fiinta lui Dumnezeu, ci altceva vad. Ce vad ? Slava fiintei
lui Dumnezeu ! Cititi in Filocalia VII, care o aveti, si vedeti lupta
cea mare, care a tinut sute de ani pe tema isihasmului ! Sa vedeti, lumina
era care iradia din Hristos, dar nu era fiinta Lui. Auzi ce spune dumnezeiescul
parinte Efrem Sirul : " Din tot trupul Sau izvora raza slavei
lui Dumnezeu ".
Deci lumina de pe Tabor nu este fiinta lui Hristos, ci slava fiintei
Lui. Sa stiti totdeauna, cei care sunteti teologi ! Ca o sa aveti discutii
cu oameni paruti filosofi ai veacului de acum. Niciodata fiinta lui Dumnezeu
nu s-a aratat cuiva, ci slava fiintei lui Dumnezeu. De aceea canta Biserica
astazi : " ... aratand ucenicilor Tai slava Ta - cat ? nu toata,
ci -, pe cat li se putea ".
Deci, slava fiintei lui Dumnezeu s-a aratat pe Tabor apostolilor. Si
aceasta se poate arata si sfintilor in vremea rugaciunii celei ganditoare
a inimii, celor ce stiu sa se roage cu inima lui Dumnezeu. Dar nu este
aceasta fiinta Lui, ci slava fiintei Lui. Sa retineti !
Sa stiti un lucru. Slava fiintei lui Dumnezeu este nedespartita de fiinta
Lui. Dupa cum la soare raza nu se desparte de ea, asa si slava lui Dumnezeu
nu se desparte de fiinta Lui. Dar nu este insasi fiinta Lui, ci slava
fiintei lui Dumnezeu.
Iata ce este, fratiIor, Schimbarea la fata a Mantuitorului. Cum v-am
spus la inceput, nu s-a facut luminarea dinafara, ci dinauntru, adica
Hristos nu Se lumineaza de altcineva, ca sa straluceasca ca luna, ci invers.
La Hristos, lumina care se vedea in Tabor nu era ca la sfintii care se
schimbau la fata.
Asa sa intelegeti lumina de pe Tabor, asa sa intelegeti lumina pe care
o pot vedea sfintii intr-o mare si inalta rugaciune a inimii. Tot omul
este dator sa se schimbe la fata. Dar cum se poate schimba la fata ? Daca
ieri a fost desfranat si s-a marturisit, sa nu mai fie ! Daca a fost hot,
sa lase hotia ! Daca a fost injurator sau betiv, sa lase betia si injuratul
sau fumatul, sa lase rautatile, sa le marturiseasca, sa le planga toata
viata, sa faca canonul; si asa se schimba omul, nu la fata cea din afara,
ci la cea dinlauntru a sufletului.
Si atunci, asezarea omului care a fost inainte de pacat, cu aceea care
este cand intra in fericire si in treptele duhovnicesti ale desavarsirii,
nu mai seamana.
Ieri era ca un drac, slujind pacatului, si astazi, daca s-a pocait, si-a
indreptat viata si s-a sfintit, se face lumina si are lumina duhovniceasca
intr-insul si merge din putere in putere, dintr-o desavarsire in alta,
pe cele trei trepte ale urcusului duhovnicesc, care sunt :
- Nepatimirea rationala a sufletului sau faptuirea morala;
- Slobozenia duhovniceasca a sufletului rational care-si retrage
mintea sa din simtire si o leaga cu Dumnezeu prin contemplatia naturala
si duh, si
- Odihna duhovniceasca a sufletului rational, ( sambetele sambetelor
), care-si retrage mintea sa chiar de la toate contemplatiile naturale
in duh, de la cugetarile cele mai inalte din zidiri si o leaga cu totul
de Dumnezeu in extazul iubirii. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu