În familia doctorului Eraclie Sterian s-a născut
la 1 mai 1904, în Bucureşti, Paul Sterian.[1]
Cursurile primare le frecventează la „Şcoala de aplicaţii a societăţii pentru
învăţătura poporului român“ (1910-1917) şi cele secundare la Liceul „Gheorghe Lazăr“
(1918-1921). Urmează concomitent cursurile Facultăţii de Filozofie şi Drept la Universitatea din
Bucureşti.
Debutul său literar se produce în toamna anului
1918 în revista „Biblioteca copiilor şi a tinerimei,“ cu Minunata călătorie a isteţului Ionică în ţara de dincolo de neguri.
În 1923 publică câteva versuri în „Buletinul Asociaţiei Studenţilor Creştini“.
Vreme de cinci ani, în această publicaţie, semnează poeme, articole despre
câţiva mistici. Obţine în 1926 titlul de doctor în Drept Public cu lucrarea Drepturile de autor. Alături de soţia sa, pictoriţa Margareta Sterian, îşi va
continua studiile la Paris,
între anii 1926-1929, obţinând şi doctorul în Drept şi Ştiinţe economice cu
lucrarea La Roumanie
et la répation des dommages de guerre.
Întors în
ţară, începând cu anul 1929, va publica versuri, cronici literare şi dramatice,
în revistele „Gândirea,“ „Convorbiri literare“ şi „Curentul.“ Este primit în
echipa profesorului Dimitrie Gusti, alături de care va realiza câteva teste
psihotehnice în mediul rural. Alături de Argintescu-Amza este şi regizor al
filmului Drăguş. Apreciat de Nae
Ionescu, publică în „Cuvântul“ versuri, reportaje, cronici literare, articole
filozofice şi religioase, precum şi numeroase articole economice. Va semna un
interesant manifest avangardist, în revista „unu“ (1931) intitulat Poezia agresivă sau poemul reportaj; o
proză scurtă cu aspect modernist intitulată D-l
Vam Ex-Înger şi numeroase eseuri în „Floarea de foc“ şi „Credinţa.“ Este angajat în cadrul Ministerului Muncii
(1929-1930) pentru ca mai apoi să fie numit director general al „Oficiului
universitar de ajutorare a studenţilor“ (1931), calitate cu ajutorul căreia
devine membru al „Insitutului de Cooperare Intelectuală şi Internaţională de pe
lângă Liga Naţiunilor“ (1932). După despărţirea de pictoriţa Margareta Sterian,
se va căsători cu actriţa Alexandrina Dorobanţu, căreia îi va dedica volumul de
versuri Arta iubirii.
Alături de Mircea Eliade, Mihail Sebastian, Mircea
Vulcănescu, Paul Sterian va lua parte la întemeierea grupării „Criterion.“ În
cadrul asociaţiei ţine o serie de conferinţe, printre care amintim: Acţiune şi contemplaţie, Poezia română actuală. La microfonul
Societăţii Române de Radiodifuziune, aduce în prim plan noua direcţie mistică
abordată de gânditorii Léon Bloy, Jacques Maritain şi Paul Tilich.
Obţine un nou doctorat, în
sociologie, la Universitatea din Bucureşti, în 1933, cu lucrarea: Elemente de metodologie politică. Sub influenţa lui Sandu Tudor,
care publicase, în „Gândirea,“ un acatist dedicat protectorului Bucureştilor, Sfântul Dumitru Basarabov, Paul Sterian
semnează în 1931 Al Sfintei Cuvioase
Paraschiva cea Nouă Acatist. Pentru ca mai apoi, să scoată de sub tipar
volumele Pregătiri pentru călătoria din
urmă (1932), Poeme arabe. Versuri din
O mie de nopţi şi una (1933) şi
romanul Prinţesa Dactilo (1932),
semnat cu pseudonimul Allan Lee. Este primit şi în Uniunea Scriitorilor din
România.
În anii ’30 Paul Sterian îşi va canaliza întreaga
sa energie spre viaţa economică a ţării. Va conduce ziarul „Index,“ va colabora
la „Prezentul“ şi „Voinţa,“ va ocupa funcţiile de referent la Oficiul de Studii al
Ministerului de Finanţe şi administrator al pavilionului românesc de la Expoziţia Universală
de la Paris
(1937). În domeniul economiei scrie o serie de articole, dintre care vom
aminti: Simptomele crizelor economice
(1930), Variaţiile ciclice ale producţiei
româneşti (1930), Previziunea
preţurilor şi recoltelor în românia
(1931), Idealul panromânesc şi
dezvoltarea economică a ţării (1938). Este numit consilier economic al
legaţiei române din Washington (1938) şi şef al legaţiei române din New York,
fapt pentru care va deveni cetăţean de onoare al oraşului. Ca mai apoi, în
timpul războiului să îndeplinească diferite atribuţii, inclusiv cea de secretar
general în ministerele Economiei Naţionale (1940-1941), de Finanţe (1942) şi de
Externe (1944).
În perioada 1923-1928 va duce o
puternică activitate gazetărească. Amintim participarea sa, cu numeroase articole, la campania de combatere a
deciziei Bisericii Ortodoxe Române de schimbare a datei sărbătorii pascale. În
anul 1929 pe când se afla la
Paris, reuşeşte să ia un interviu gânditorului rus Pavel
Floreski aflat la
Academia Rusă de Teologie Ortodoxă, pe care îl publică în
„Cuvântul.“ Nu-i neglijeză nici pe creatorii artei plastice, Brâncuşi şi Mac
Constantinescu, cărora în „Gândirea,“[2]
le dedică câteva articole. Tot în această perioadă realizează câteva cronici
dramatice dedicate pieselor Cruciada copiilor
scrisă de Lucian Blaga şi Fata ursului
a lui Vasile Voiculescu. Amintim şi faptul că Paul Sterian a fost cel dintâi
redactor care a interpretat volumul poetic Joc
secund a lui Ion Barbu din perspectivă religioasă. Atât în poeziile
publicate în „Buletinul Asociaţiei Studenţilor Creştini Români“ (Pâinea Ta cea spre Fiinţă, Căinţă),
„Gândirea“ (Predica pentru Vivi
şi Emaus) sau în conferinţele
susţinute la Radio,
scriitorul a urmărit să ne comunice câteva particularităţi definitorii ale
crezului său ortodoxist.
Relaţia lui Paul Sterian
cu mentorul grupului „Rugul Aprins,“ Sandu Tudor, s-a consolidat în timp datorită preocupărilor
comune (literare, jurnalistice, spirituale) pe care cei doi le aveau. Amintim
că, acesta a publicat, încă din 1932, numeroase eseuri, în jurnalele lui Sandu
Tudor, „Floarea de foc“ şi „Credinţa.“ De către André Scrima, era considerat „unul
dintre reprezentanţii generaţiei anilor ’30, cunoscut nu numai ca om de
cultură, ci şi ca tehnocrat.“[3]
În 1943, Paul Sterian îl
însoţise pe Sandu Tudor la simpozionul organizat la Cernăuţi de Mitropolitul
Tit Simedrea, unde susţine comunicarea: „Cei şapte tineri din Efes şi dovezile
Învierii.“[4] Mai târziu, între anii
1945-1948, frecventează conferinţele organizate la mănăstirea Antim, sub egida
„Rugului Aprins.“ Odată cu constituirea
grupului la Mănăstirea Antim, Paul Sterian a prezentat, în cadrul întrunirilor,
poemele sale religioase dar şi reflecţii pe marginea studiilor patristice. „Scriitorul Paul Sterian ne cucerea cu revelaţiile sale patristice,
dezvăluind comori din cugetările Sfinţilor Părinţi.“[5] ( Vasile
Vasilachi) Două
lucrări sunt amintite şi de Antonie Plămădeală: „Sfânta muceniţă Anastasia e
izbăvitoare de otravă şi Războiul nevăzut al lui Paisie cel Mare. Antonie
Plămădeală consideră că Paul Sterian, cu ajutorul celor două conferinţe, a
căutat să pregătească auditoriul în faţa noii opresiuni. „Sfânta muceniţă Anastasia e izbăvitoare de otravă. Ce era otrava?
Otrava nu era decât o ideologie, nouă, atee, care se instala atunci. Sau Războiul
nevăzut al lui Paisie cel Mare. E vorba de alt Paisie decât cel de la Neamţ. O carte întreagă
compusă de Paul Sterian, în care era vorba de un război nevăzut, în care se
luptau două ideologii.“[6]
În ciuda programului de
lucru încărcat, în 1942, publică volumul de versuri Mănăstiri bucureştene, însoţit cu şaizeci de heliogravuri proprii.
Cu toate că nu este
considerat „criminal de război,“ din cauza conjuncturii politice, Paul Sterian
este eliminat din guvern. Între anii 1945-1948 va ocupa funcţia de director al
societăţii Textila română. Epurat din funcţie, rând pe rând, va fi muncitor
zilier (1948), contabil (1950), inspector de credite la Tecuci (1951), contabil
la Bucureşti (1953), Baloteşti (1954) şi vânzător la Aprozar (1956).
Din cauza frecventării
grupului „Rugul Aprins,“ Paul Sterian este inclus în „lotul Alexandru
Teodorescu şi alţii...“ Va trece asemenea camarazilor săi prin iureşul
anchetelor, pentru ca, în 1963 să iasă din închisoare. Fiind reîncadrat în
câmpul muncii, va ocupa mai întâi funcţia de şef al relaţiilor externe la
Uniunea Compozitorilor (1963) şi apoi pe cea de statistician la institutul de
Geriatrie (1964-1969). Din cauza conjuncturii sociale, se va retrage în lumea
cărţilor dedicându-se studiului şi introspecţiei. Paul Sterian a trecut la cele
veşnice la 16 septembrie 1984, în Bucureşti.
Războiul nevăzut. Viaţa
de îndumnezeire a sfântului părintelui nostru Paisie cel Mare – scriere în
spiritul „Rugului Aprins“ - comentariu de dr.
Camelia Suruianu
Relaţia lui Paul Sterian
cu mentorul grupului „Rugul Aprins,“ Sandu Tudor, s-a consolidat în timp datorită preocupărilor
comune (literare, jurnalistice, spirituale) pe care cei doi le aveau. Amintim
că, acesta a publicat, încă din 1932, numeroase eseuri, în jurnalele lui Sandu
Tudor, „Floarea de foc“ şi „Credinţa.“ De către André Scrima, era considerat „unul
dintre reprezentanţii generaţiei anilor ’30, cunoscut nu numai ca om de
cultură, ci şi ca tehnocrat.“[7]
În 1943, Paul Sterian îl
însoţise pe Sandu Tudor la simpozionul organizat la Cernăuţi de Mitropolitul
Tit Simedrea, unde susţine comunicarea: „Cei şapte tineri din Efes şi dovezile
Învierii.“[8] Odată cu constituirea
grupului la Mănăstirea Antim, Paul Sterian a prezentat, în cadrul întrunirilor,
poemele sale religioase dar şi reflecţii pe marginea studiilor patristice. „Scriitorul Paul Sterian ne cucerea cu revelaţiile sale patristice,
dezvăluind comori din cugetările Sfinţilor Părinţi.“[9] ( Vasile
Vasilachi)
Două lucrări ale sale
sunt amintite şi de Antonie Plămădeală: „Sfânta
muceniţă Anastasia e izbăvitoare de
otravă şi Războiul nevăzut al lui Paisie cel Mare. Antonie
Plămădeală consideră că Paul Sterian, cu ajutorul celor două conferinţe, a
căutat să pregătească auditoriul în faţa noii opresiuni. „Sfânta muceniţă Anastasia e izbăvitoare de otravă. Ce era otrava?
Otrava nu era decât o ideologie, nouă, atee, care se instala atunci. Sau Războiul
nevăzut al lui Paisie cel Mare. E vorba de alt Paisie decât cel de la Neamţ. O carte întreagă
compusă de Paul Sterian, în care era vorba de un război nevăzut, în care se
luptau două ideologii.“[10]
Dintre volumele sale, cel
mai reprezentativ pentru spiritul grupării „Rugul Aprins“ ni se pare a fi Războiul nevăzut. Viaţa de îndumnezeire a
sfântului părintelui nostru Paisie cel Mare, o scriere unică în literatura
noastră prin versificarea de-a lungul a 31 de cânturi a vieţii unui sfânt.
Cuvântul de lămurire adăugat de autor la ediţia din 1944 a volumului fixează
locul scrierii în literatură şi sursele sale: „Lucrarea de faţă s-a întocmit în
credinţa că nu există izvor de inspiraţie mai bogat decât tezaurul bisericii
creştine. [...] Războiul nevăzut al
lui Paisie cel Mare face parte dintr-o serie de lucrări de versuri, teatru,
romane, trase din acest nesfârşit tezaur. (Cei
şapte coconi din Efes, Varlaam şi Ioasaf, Alexie omul lui Dumnezeu, Doctorii
fără de arginţi etc.) În întocmirea lucrării am folosit nu numai Vieţile sfinţilor ci, uneori, texte din
sfinţii părinţi. Augustin, Ioan Gură de Aur, Clement Alexandrinul şi alţii
destăinuesc încheieturile gândirii creştine în multe din aceste versuri. De
asemenea, Mântuirea păcătoşilor a
fost îndeaproape urmărită pentru pasagiile privitoare la muncile iadului.“[11]
Dacă Vasile Voiculescu şi
Alexandru Mironescu au transpus în poezia lor trăirea mistică de tip isihast,
Paul Sterian a realizat o versificare a învăţăturii care teoretizează acest
timp de trăire. Pentru ca scrierea să se bucure de atractivitatea unui text
precum Varlaam şi Ioasaf, autorul
recurge la spunerea unei poveşti, cea a vieţii unui sfânt popular în ortodoxie.
Poetul nu se limitează la biografia acestuia, ci înglobează în firul epic
aspecte ale vieţii diverşilor sfinţi, astfel încât obţine o însumare a celor
mai importante experienţe duhovniceşti, menţionate în scrierile hagiografice. Am
putea spune că Paul Sterian procedează asemenea unui făuritor/povestitor de
basme, care preia diverse motive şi le asamblează în funcţie de propria
viziune. El grupează însă secvenţele epice şi le succede în funcţie de cele
trei trepte fundamentale pe care mistica ortodoxă le propune pentru atingerea
unirii sufletului cu Dumnezeu: purificarea de patimi, iluminarea şi
desăvârşirea.
Deşi există o ordine
cronologică a prezentării evenimentelor, subiectul este imposibil de povestit
din cauza prolixităţii evenimenţiale, care uneori face ca textul să fie
ambiguu. Putem identifica cel mult câteva experienţe descrise de anahoreţi de-a
lungul urcuşului lor duhovnicesc. De exemplu, ca ucenic la
Ava Pamvo, Paisie trebuie să facă trei
ascultări care au drept scop despătimirea sufletului: canonul tăcerii absolute
şi al privirii îndreptate spre pământ timp de trei ani – pentru a căpăta forţa
de interiorizare, toarcerea cu ambele mâini a cânepii până când ambele mâini
deprind aceeaşi dexteritate – pentru supunerea corpului, porunca de a privi
toate cele create de Dumnezeu ca fiind perfecte. În cele din urmă, ucenicul
reuşeşte să le vadă pe toate în lumina stadiului iniţial, înainte de căderea în
păcat a omului. Din acest moment Paisie este pregătit pentru ispitirile pustiei.
După parcurgerea acestei experienţe, ajunge el însuşi duhovnic, îndreptând
paşii novicilor. Încununare a vieţii sale aspre, goală de orice bun lumesc,
trupul lui Paisie primeşte darul de a face minuni. La moaştele sale vine
împăratul să se roage, iar împărăteasa, desculţă, îşi leapădă podoabele la
racla sfântului, în gest de maximă umilinţă. Ultimul cânt al vastului poem este
o lamentaţie auctorială pe tema incapacităţii poetului de a exprima prin cuvânt
întreg tezaurul simţirii sale, atât timp cât el se slujeşte de litera moartă
pentru a cuprinde viaţa: „Degeaba pana se
căsni, subţirea,/ Să-ncondeeze Chipul
fără pată, / Iar versul mort
să-nchidă nemurirea, / În buchea
strâmtă vieaţa adevărată.“
Păstrarea
prin cuvânt a celor trecute funcţionează ca un pharmakon, în sensul
folosit de Platon (referindu-se la scriere) în dialogul Phaidros: este
leac al uitării, dar în acelaşi timp şi otravă a vieţii, pentru că nu viul
vieţii se păstrează ci umbra celor trăite. Pe lângă neajunsurile cuvântului,
poetul pune nereuşita sa şi pe seama faptului că a scris despre ceva ce nu a
experimentat, rămânând la suprafaţa lucrurilor. Cu toate acestea, în final,
angoasa este alungată de gândul că însăşi documentarea pentru a scrie viaţa
sfântului l-a urcat pe o treaptă spirituală superioară.
În
Războiul
nevăzut al lui Paisie cel Mare Paul Sterian nu face dovada
unui versificator facil. Pe lângă conţinut, el este atent şi la virtuţile
estetice ale textului, atât ca dovadă a măiestriei sale poetice cât şi din
dorinţa de a-l face cât mai captivant pentru eventualii cititori pioşi sau pe
care să-i facă să devină pioşi.
Virgil Ierunca consideră
poemul „cartea sa de căpătâi, sinteză a rugilor, închinăciunilor şi excursiilor
sale religioase. [...] Toate stadiile estetice sunt depăşite. Cu excepţia unor
vagi ecouri barbiene, războiul lui Paisie este şi un război al poetului cu
propriul său estetism: lipsesc acum arabescurile şi învolburările, e concediată
până şi dâra oricărui pitoresc, fraza însăşi este abruptă şi grea, o călugărie
vocalică planează parcă peste cuvinte şi semne, în pustiu nu se mai face
literatură. Dar «pustia» – pentru poet – «e bogată ca şi raiul». Bogăţie nouă:
prioritate acordată tâlcului, figuraţiei sensului şi duhului, înscenare a
minunii şi minunării parapoetice. «Pustia»
e aici o referinţă de ocultare voluntară a poeticului care cedează unei
certe schimbări la faţă a cuvântului. Poetul se vrea doar cronicarul vieţii
unui sfânt, şi nimic mai mult.“[12]
Concluzia sa fiind că: „Un cronicar implicat însă care, descriind, se
mărturiseşte. Spovedanie indirectă, desigur, dar în primul rând biografie la
obiect (obiectul fiind un proiect liric şi encomiastic). Viaţa sfântului e
nostalgia poetului. Neopateticul poetic al lui Paul Sterian e o suită de
vrednicii în imagine: Paisie biruie totul: şi «aburul ispitei» şi «ceaţa
fiartă» a iadului, şi deşertăciunea puternicilor lumii pământeşti. El
contemplă, dintr-o perspectivă dantescă, chinurile învinşilor din evanghelii
(Iuda, Pilat, Ana şi Caiafa) pentru că
«pe rând minunea-şi desfăşoară zestrea. [...] Moartea însăşi – în
viziunea poetului – e zestre minunată.“[13]
[1]Paul Sterian, în Dicţionarul scriitorilor români, R-Z, Editura Albatros Bucureşti,
2002, p. 383.
[2]Paul Sterian, La duhul apelor adânci, (Brâncuşi) ; Un prieten al omului (Mac
Constantinescu), în Gândirea,
anul IX, nr. 6-7, iunie-iulie 1929, pp. 4-6.
[3]André
Scrima, op. cit., p. 130.
[4]Antonie Plămădeală, Rugul Aprins,
Editura Arhipiscopia Sibiului, Sibiu, 2002, p. 13.
[5]Vasile
Vasilachi, op. cit., p. 71.
[6]Antonie
Plămădeală, op. cit., p. 30.
[7]André
Scrima, op. cit., p. 130.
[8]Antonie Plămădeală, Rugul Aprins,
Editura Arhipiscopia Sibiului, Sibiu, 2002, p. 13.
[9]Vasile
Vasilachi, op. cit., p. 71.
[10]Antonie
Plămădeală, op. cit., p. 30.
[11]Paul Sterian, Lămurire, la volumul Războiul
nevăzut. Viaţa de îndumnezeire a sfântului părintelui nostru Paisie cel Mare,
Editura Casa Şcoalelor, 1944, p. 315.
[12]Virgil
Ierunca, op. cit., p. 87.
[13]Ibidem., p. 88.
Paul Sterian a fost o mare personalitate, o esenta vie! Nu stiu daca la vremea sa mai exista un roman care sa detina patru titluri de Doctor in diferite domenii stiintifice. Doamna Dr. Camelia Suruianu a omis sa precizeze ca Paul Sterian si-a dus traiul in ultimii ani intr-o saracie lucie. A murit singur, intr-o garsoniera mizera de la periferia Bucurestiului. Doamne ajuta!
RăspundețiȘtergere