Publicarea Poemelor filocalice[1]
în 1999 a
relevat o nouă latură a intelectualului Alexandru Mironescu, descoperită cu
surpriză de cei care l-au cunoscut direct, în cadrul întâlnirilor „Rugului Aprins“
sau în cadrul altor reuniuni care au continuat activităţile de la Antim. De
exemplu, Valeriu Anania în prefaţa acestui volum precizează: „Într-o carte de
amintiri literare îmi exprimam părerea că Vasile Voiculescu a fost, până la
urmă, singurul beneficiar al începutului de iniţiere isihastă pe care l-a
reprezentat, în anii ’50, mişcarea duhovnicească a Rugului Aprins. Mă refeream, desigur, la profunda sa trăire
lăuntrică, al cărei rod s-a vădit în marea lui poezie din ultimul deceniu de
viaţă. Părerea a rămas oarecum aceeaşi şi în contextul unui Cuvânt înainte la opera poetică a lui
Daniil Sandu Tudor, operă căreia nu întotdeauna sau în mod necesar i-am găsit
corespondente intime cu substratul isihast. Iată însă că, mai nou, sunt obligat
sa mă corectez (şi o fac cu imensă bucurie); am în faţă un voluminos manuscris
dactilografiat: Alexandru Mironescu, Poeme
filocalice, trimis în ţară, separat, de catre cei doi copii ai sai, Ileana
şi Şerban Mironescu, stabiliţi de multa vreme în Elveţia. […] N-am stiut şi
n-am bănuit niciodată că Alexandru Mironescu scria şi poezii. Nu-mi amintesc sa
fi auzit asa ceva de la un Vasile Voiculescu sau Daniil Sandu Tudor. Nici André
Scrima – care oricum îi era foarte apropiat – nu pomeneşte nimic despre un
Mironescu poet. Se pare ca aceasta era o taina a lui, pe care, probabil, nu i-o
cunoşteau decît intimii casnici.“
O mare parte din poezii
sunt scrise după ieşirea sa din închisoare, fiind datate între 8 iulie 1965 şi
22 octombrie 1972. Sub cele mai multe este consemnată ziua în care le-a compus,
sfinţii zilei respective şi, uneori, locul unde au fost scrise. Toate poemele
sunt însoţite de către un moto, care de cele mai multe ori este un verset
biblic sau un vers dintr-o cântare din cultul ortodox. Cele mai multe au forma
unor rugăciuni sau pilde. De obicei au ca titlu un simbol religios precum: Crinul, Serafimul, Muntele, Boul, Vinul,
Grâul; iar altele fac trimitere la
episoade biblice: Doi peşti şi cinci
pâini, Leproşii, Joia mare,
Înfricoşata judecată, Oaia rătăcită.
Acest volum este puţin
cunoscut, puţin comentat. Marian Popa în Istoria
literaturii române de azi pe mâine îi
acordă un scurt comentariu. Criticul observă că în aceste versuri Alexandru Mironescu
„combină confesiunea, rugăciunea, epistemiologia şi didacticul predicii bazate
pe intuitivul imagistic.“[2]
Tot exegetul remarcă faptul că în poeme „domină problematica antropozofică,“[3]
exemplificând cu un fragment din poemul Omul:
„Ce este oare Omul? ... Omul-Dumnezeu,
Dumnezeu şi omul, androgin în flăcări, nemistuita taină. (...) Dar e o zi
ascultă, Duminică se cheamă, / Când omul
de oriunde ar veni/ Stă în picioare drept, cu faţa drept la soare/ Şi nu e
Sfinxul mut, încremenit în piatră, / Ros de nisipuri, de vremuri înnegrit./ O,
nu e Sfinxul mort de veacuri, / E simbol viu întraripat, în inimi şi în gânduri
.../ E mult mai mare decât tot ce e sub stele, / Şi chiar deasupra lor,
deasupra ... / E OMUL / Tu eşti, omule, dumnezeule creat! “
Poezia sa nu poate fi
înţeleasă în afara unei trăiri religioase autentice, a energiei care trasează
liniile de forţă ale materialului liric: evlavia profundă, care transfigurează
lumea materială. Bobul de grâu, firul de iarbă, piatra cea mai umilă sunt
scoase din anonimatul banalului şi investite cu funcţia de semne ale energiei
divine. Multe dintre texte sunt poetizări pline de graţie ale unor procese
vegetale, descrise filigranat, cu mulţime de detalii. Peste toate pluteşte
privirea unui extatic care vede lucrurile în esenţa lor şi care gustă, de aici,
de pe pământ, frumuseţile raiului. De exemplu privind vitraliile cu sfinte ale
unei biserici, este răpit de frumuseţe în extaz, precum în poezia Arca lui Noe: „O pace avântată, o adiere blândă / Resimt în inima-mi în sărbătoare, /
Când cu grumazul sufletului plecat / Contemplu o cu măsură, alta decât a omului
legat, / Ferecat în lanţul de păcate şi minciună.“[4]
Biserica este asemănată
cu arca lui Noe, în bună tradiţie bizantină, căci însuşi planul de construcţie
al bisericilor din Răsărit este conceput ca o corabie. Aici, credinciosul află
liniştea, retrăgându-se din furtunile vieţii în oaza unui paşnic loc: „În Arca a lui Noe, binecuvântată, pururi, /
Mereu şi iarăşi aflu netulburata pace, / Înalta pace-n dar primită, în
neschimbate semne şi citări / Este aceeaşi neîntreruptă sărbătoare, / Firul de
mătase cu boabe de metanii, / Rugăciuni a douăzeci de veacuri înşiraţi, /
Călugări, preoţi şi mireni ai evlaviei fără de ornic, / Feciorii care-au stat
acasă, binecuvântând. “[5]
De câte ori intră într-o
biserică, el se simte asemenea fiului rătăcitor care se întoarce la casa
părintească. Întoarcerea nu e una definitivă, însă harul schimbă inima treptat:
„Iar cu puteri împrospătate în inimă şi
la nălţimea frumuseţii / Mă-ntorc din nou în zarva fără noimă, prealumească, /
În cercurile în spirală ale amăgitorului infern. / Dar nu mai stau ca altădată
nesimţitor, învârtoşat.../ În inimă şi prin obraji s-a strecurat al dragostei
fior.“
Contemplarea lăcaşului
dumnezeiesc facilitează transmutarea acestui spaţiu în inima sa, care devine
însăşi locaş de închinare Domnului: „Prin
vis, purtat aievea-n mine în strălucitoare nedesluşită bucurie, / Văd stâlpii
cei săpaţi în marea frumuseţe negrăită, / Cu dalta făcătoare de minuni
nenumărate, / Fecioarele acelea ce nu le pot uita nicicum, / Ce-mpodobesc,
slăvite şi neprihănite, lebăda lui Noe, / În vârful de catarg fiind
Pantocratorul şi Crucea!“
Serafimul este o parabolă pe tema mântuirii şi a planurilor
ascunse ale lui Dumnezeu. Mustrat în cuget a fi fost scârbit de vederea unei
copile cerşetoare pline de bube, credinciosul se hotărăşte să o ia în grija sa.
Însă un glas misterios îi porunceşte să o ducă înapoi, ea fiind pusă acolo spre
mântuirea a mii de credincioşi. Poemul se încheie cu o surpriză – copila era,
de fapt, un serafim: „Lumina în lumină ca
o deplină bucurie / Copila, cerşetoarea, serafimul cu aripa ascunsă, /
Serafimul cu mii de ochii în roată, / Movila de pe covorul de şiraz, nu mai era
în turnul casei! / Suava porumbiţă zburase
în vazduhul de argint…“[6]
Ultimul vers ne trimite
la viziunea regelui David, care înainte de o luptă vede peste munţii Vasanului
o porumbiţă de argint, semn divin al câştigării bătăliei. Imaginea este
relevantă şi pentru victoria spirituală a credinciosului care şi-a depăşit
dezgustul pentru cerşetoare în lumina iubirii pentru aproapele său, după
porunca hristică.
Căruţa de foc este un imn adus iubirii pentru semen, în special
pentru femeia sortită ca pereche bărbatului: „Tu eşti din coasta mea, eşti o prezenţă lipsă, / Te recunosc clădită
pentru mine os cu os, / Cariatida unui templu în care mă adăpostesc, / În umbra
şi lumina firidei fiinţei mele./ Te-am resimţit în trup, în zvâcnirea inimii de
o vesnicie, / Ce tainica putere, omeneşte implacabil necesară! “[7]
Osana este mărturisirea
inefabilului trăit în reveriile sacre, imposibil de redat prin cuvintele
acestei lumi: „Sunt gingaşii ce nu se pot
grăi, / În firea lor, tăcute şi acoperite, / Vorbirea le impuţinează şi le
stanjeneşte…/ Am fost zburat în bolţile înalte, / În cerul inefabil dinăuntru.
/ O mare de safir de la picioarele Neprihănitei, / Cu luceferii lucind pe umeri
şi pe frunte! / Vibra vazduhul de harpe şi de alăute minunate, / Răsunau în
fluiere de orgă veşnicele liturghii…/ Cu genele –ncărcate de ale lacrimilor
stele, / Cu respiraţia tăiată, palpitantă, alterată, / Inundată de simţiri
nemăsurate şi firave, laolaltă, / Cutremurată fiinţa mea vibra cu buza de
cristal, / Pahar înfiorat sub arcuşul minunat şi inspirat, / Imperiul limitrof
al trăirilor de necrezut, supreme!“[8]
Ca şi în alte versuri în
care descrie starea de extaz, percepţia lumii este una muzicală („Văd lumea o
arhitectură de orgi şi de octave musicale“), fapt care ar putea sugera credinţa
că sunetul armonios poate să pună în ordine lumea „ce pe nesimţite cade.“
Aceasta ar fi o intuiţie de profundă rezonanţă biblică, pentru că Dumnezeu a
creat lumea prin cuvânt, adică a dat formă materiei prin vibraţia produsă de
Cuvântul Său. De altfel, astăzi există numeroase experimente ştiinţifice care
demonstrează că sunetul preface energia în forme.
Sufletul răpit în extaz
percepe lumea ca pe o simfonie de sunete şi forme: „E lumea intreagă o însufleţită galaxie, / Scăldată-n bucuria
misterioasă a euharistiilor din slavă! / Ascultaţi o prieteni, clipa, trâmbiţe
şi glasuri în ecouri, / Străine şi neprihănite armonii încărcate de putere, /
Spirale, broderii, interferente: Osana! Osana! Osana!“
Vom încheia scurtul nostru
demers analitic asupra liricii unui extatic cu Floarea de foc (= „rug aprins“), poezie ce poartă ca titlu o
sintagmă cu conotaţie mistică, semn sub care a stat destinul lui Alexandru
Mironescu. Textul este o referire la centrul mistic al omului – inima, cămara
lăuntrică unde stă ascuns Dumnezeu. Pentru descrierea unui astfel de loc sacru,
poetul foloseşte imagini pline de strălucire şi dinamism: „E o inimă de carne, dar şi o inimă-n adieri, / Uşa urdinişului cu nimb
şi aur, / Aici albina lucrătoare cu aripi învoalte / Aeriseşte cu zefirul
cămara de zăpadă însorită! // E locul unde zboară serafimii, mirându-se cu ochi
nenumăraţi, / E sfânta sfintelor din templul viu...“
Fără alchimia sacră
petrecută în inimă, înariparea în văzduhul extazului nu este posibilă: „Când mintea e tocită, iar inima uscată, /
Zadarnică-i cântarea şi buza ce se mişcă... / Sursum coarda ! Să se aprindă
jarul, focul, / Să se înflăcăreze iarăş floarea, să ardă vâlvătaie!“[9]
Ţinând cont că este
unicul volum de poezie al scriitorului, deci nu posedă un îndelung exerciţiu al
scrierii poetice, trebuie să apreciem cu atât mai mult izbânzile estetice ale
autorului, chiar dacă acestea nu sunt foarte multe în cadrul unui volum destul
de consistent. Însă credem că miza estetică nu l-a interesat pe poet, ci
valoarea de rugăciune a căutat să o obţină.
Dr. Camelia SURUIANU
[1]Alexandru Mironescu, Poeme Filocalice, cu un Cuvânt înainte de Bartolomeu Valeriu
Anania, Editura Episcopiei Sloboziei şi Călăraşilor, 1999.
[2]Marian Popa, Alexandru Mironescu: eu am simţit în carne că aura există, în Istoria literaturii române de azi pe mâine,
volumul I, 23 august 1944- 22 decembrie 1989, ed. cit., p. 1042.
[4]Alexandru Mironescu, Poeme Filocalice, ed. cit., p. 68.
31 mai 2012 – a plecat la Domnul
RăspundețiȘtergereNicolae Mazăre
din grupul misticilor de la Aiud
http://bucovinaprofunda.wordpress.com/2012/06/06/31-mai-2012-a-plecat-la-domnul-nicolae-mazare-din-grupul-misticilor-de-la-aiud/
MARELE SAVANT ALEXANDRU MIRONESCU A FOST UN MODEL DE ALTRUISM, UN AUTENTIC CRESTIN ORTODOX. MA BUCUR CA SUNT OAMENI INTERESATI SA-L SCOATA LA LUMINA.
RăspundețiȘtergere