Cartea lui Ovidiu Papadima O viziune românească a lumii (Bucureşti, 1941) este înrudită cu Dimensiunea românească a existenţei a
lui Mircea Vulcănescu, dar este mai îndepărtată de spiritul rostirii
filosofice româneşti, căci autorul nu caută viziunea românească a lumii
pe tărâmul limbii române, ci în domeniul folclorului românesc. Este o
primă carte de filosofie a culturii populare româneşti. Uneori, însă, Papadima este nevoit să facă şi hermeneutică, de exemplu, în legătură cu rostirile rând şi rânduială - ultima devenind, la C. Noica, denumirea unuia dintre ciclurile rostirii filosofice româneşti.
A fi în rândul oamenilor sau a fi în rând cu
lumea pare „îndreptăţirea cea mai adâncă a vieţii pe pământ”. Cine nu
este în rând cu lumea riscă să fie exclus din societatea sau comunitatea
sătească. Înseamnă că el nu respectă rânduiala, tradiţia. Nu
se duce, să zicem, la Biserică, nu-şi botează copiii, nu cheamă preotul
la înmormântare, cum o cere rânduială. Există, însă, şi rânduieli
referitoare la astfel de cazuri, căci oricui îi vine, mai repede sau mai târziu, rândul să dea seama de ceea ce a făcut sau face.
Rânduială nu este o simplă ordine sau
orânduire, care are şi sensul de oficialitate păzitoare a ordinii,
respectiv a disciplinei. Şăineanu traduce rânduială prin Ordnung şi Fügung, ambele fiind legate de aspecte disciplinare, ceea ce dovedeşte că Papadima avea dreptate să considere că rânduiala nu are corespondent occidental. Este interesant că slavul rendu, din care provine rând, a determinat semnificaţii asemănătoare cu cele occidentale, de ordine şi respectarea ei. Rândaşul era cel care făcea ordine, iar rândeaua (rindeaua) era unealta cu care se îndreptau obiectele din lemn. Semnificaţia slavonă nu s-a păstrat în rânduială, ci în rânduire şi orânduire şi
putea să rămână aşa, dar atunci n-ar mai fi fost rostire filosofică
românească şi n-ar mai fi avut o atât de „largă întrebuinţare în gândul
şi în viaţa poporului nostru”, cum observă şi Ovidiu Papadima.
Rânduiala (spre deosebire de rânduirea
care se aplică în viaţa socială, fiind mai mult impusă decât existentă,
mai mult forţată şi artificială decât obişnuită şi naturală, temută şi
urâtă mai ales sub rândăşie străină), cuprinde întregul univers,
uscatul, apele şi văzduhul, cerul şi pământul. Rânduiala nu este ordinea
„aşezată şi păzită de oameni”. Ea este o lege a firii şi are înţeles
cosmic. Omul nici n-o creează, nici n-o păzeşte, ci, în măsura în care o
cunoaşte, se străduieşte să o respecte, pretutindeni şi oricând.
Intervenţia omului strică rânduiala, chiar dacă, în aparenţă, o face în
favoarea lui. Aşa se explică tradiţionalismul accentuat al ţăranului
român, care s-a tot ferit de noutăţile civilizaţiei, reuşind să-şi
păstreze obiceiurile şi mai ales vorbirea până spre zilele noastre.
Comuniştii au fost primii care au
stricat rânduiala. Au distrus viaţa satelor: economico-materială şi
tradiţional-spirituală. Ordinea comunistă şi apoi noua ordine mondială
sunt rânduiri fără rânduială. Nu fiindcă ar fi greşite principial.
Uneori, în anumite locuri, în anumite perioade şi pentru anumiţi oameni
par a fi bune, dar pentru alţii, nu. Se ştie că multe transferuri de
populaţii, pe care nu le-au practicat doar comuniştii, s-au soldat
adesea cu moartea sau degenerarea celor delegaţi (spre binele lor!) să
trăiască prin rezervaţii, lagăre sau gulaguri. Se stabileşte noua ordine
apelându-se chiar la exterminarea populaţiilor, nu întotdeauna
primitive, ci doar lipsite de arme moderne. S-a constatat apoi, foarte
curând, pentru fiecare caz în parte, că populaţiile atacate de agresori
străini, învinse şi umilite, încep să se autoextermine, împărţindu-se în
diferite grupuri, cu o sălbăticie de neimaginat. Ceea ce se petrece, şi
la noi a început acest lucru după 1948, se datorează faptului că
populaţiile îşi pierd încrederea, până atunci totală, în rânduiala lumii
şi devin, la rândul lor, distrugătoare.
Poate că fiecare popor ar trebui să aibă
câte un cuvânt propriu pentru rânduială, care să fie diferit de acela
pentru ordine, căci ordinea se schimbă mereu, pe când rânduiala există
sau nu mai există. Şi dacă „rânduiala lumii izvorăşte din înţelepciunea
lui Dumnezeu”, cum zice Ovidiu Papadima, ea este bună, căci aşa a făcut
Dumnezeu lumea, şi a văzut că este bună. Ce facem noi cu această
rânduială bună a lumii, asta ne priveşte! Cel care a făcut-o nu este
obligat să o şi apere. Iar din faptul că n-o apără, nu trebuie să
conchidem, după Nietzsche, că „Dumnezeu a murit”, ci, mai degrabă, că
noi suntem deja morţi, căci fără rânduiala noastră nu mai suntem nimic,
chiar dacă mai avem încă puterea de a ne înjunghia pe la spate unii pe
alţii.
Caracteristice rânduielii, considera Papadima, sunt ierarhia, munca şi echilibrul.
Există o ierarhie cosmică, determinată
de ordinea rigidă, care l-a îngândurat şi pe Newton, după care se petrec
fenomenele cosmice, se perindă anotimpurile, trec lunile şi zilele
săptămânii. Toate aveau corespondenţe personificate, se slujeau unele pe
altele, păstrând astfel rânduiala, impusă şi oamenilor. Sfânta Vineri
şi Sfânta Duminică erau cele mai respectate.
Ierarhiile folclorice presupuneau
transpuneri din viaţa socială în regnuri naturale: regina albinelor,
împăratul păsărilor. Vieţuitoarele au şi sfinţii lor care le ocrotesc:
pentru gângănii, Arhanghelul Mihail, pentru lupi, Sfântul Nicolae. Nimic
nu era lăsat la voia întâmplării. „Orice fir de nisip şi orice bob îşi
are rostul şi locul său”.
Legătura ţăranului român tradiţional cu mediul înconjurător se făcea prin respectarea rânduielii potrivite cu firea ţăranului.
Nerespectarea rânduielii, care nu era intenţionată, ci datorată adesea
ignoranţei, putea să conducă la evenimente nefaste, relatate în tot
felul de povestiri. De regulă, însă, ţăranul nostru, din exemplele
folclorice ale lui Ovidiu Papadima, culese din viaţa satelor dinainte de
al doilea război mondial, dovedesc „imensul respect pe care-l arată
faţă de celelalte fiinţe şi chiar faţă de lucruri”. Ar fi vorba aici şi
despre o concepţie animistă generalizată, care impune respect pentru tot
ceea ce este însufleţit, şi care poate să sufere când îi este lezată
rânduiala, dar şi despre o concepţie religioasă aparte, după care
Dumnezeu îşi impune voinţa în orice împrejurare, chiar şi în cazul
calamităţilor produse de „stihiile firii”.
Respectul şi dragostea pentru vitele
sale ţineau de rânduiala obişnuită a oricărui gospodar. Înjuratul
animalelor, bătaia sau chinuirea lor erau date ca exemple pentru oamenii
marginalizaţi ai satelor. Dar şi plantele se bucurau de tot respectul,
iar în povestiri se spunea că porumbul şi grâul se plângeau lui Dumnezeu
de chinurile la care le supun oamenii până ajung să le devină hrană.
Lucru pentru care erau închinate înainte de a fi măcinate sau pisate,
iar deasupra pâinii şi a mămăligii, înainte de a fi tăiate, se făcea
semnul crucii.
„Să nu te joci cu focul” a rămas o
zicală, dar ea avea la bază o credinţă veche, legată de respectul pentru
puterea focului. Nu se puneau spini în foc, ca să nu-1 înţepe, iar
seara era învelit în vatră, ca să doarmă liniştit. Focul, apa şi vântul
(personificate) pot produce mari cataclisme, iar dacă de regulă se
poartă blând sau potrivit cu anotimpul, această rânduială se datorează
intervenţiei permanente a lui Dumnezeu, care nu le permite să se
dezlănţuie fără măsură decât pentru pedepsirea necredinţei. „Este
interesantă aici, zicea Ovidiu Papadima, imaginea de forţă elementară,
aproape oarbă a naturii, şi frâna de fiecare clipă pe care i-o pune
Divinitatea. Subliniind aceasta, intrăm în concepţia românească a rânduielii, care se arată astfel cu înţelesuri eterne şi totuşi nespus de dinamice”.
Cum se explică atunci furia devastatoare
cu care s-au repezit urmaşii acelor ţărani tradiţionalişti români
pentru a distruge mediul natural în care au trăit de milenii, pentru a
chinui şi a ucide animalele, pentru a se ucide între ei, a se jefui şi
umili, a se alunga unii pe alţii, din ţară? A fost stricată rânduiala!
S-a dovedit, câteva decenii la rând, că acest lucru este posibil şi s-a
tot spus că este bine, şi chiar a fost bine pentru cei care au stricat
rânduiala. De ce să nu profităm şi noi?, s-a spus şi se mai spune. S-a
realizat şi la noi, putem zice, previziunea lui Ovidiu Papadima, „omul
modern umileşte şi mai ales pustieşte pământul”, atunci când sufletul
lui este pustiu. Şi nu poate fi altfel, căci el sau semenii lui au
stricat rânduiala, legătura bună dintre el şi lume, dintre el şi
ceilalţi.
Se tot vorbeşte despre o revenire la
normalitate, apelând la tradiţie. Dar folclorul, cum observă uneori cu
tristeţe şi Ovidiu Papadima, ţinea chiar de pe atunci de domeniul
trecutului. Sunt speranţe în renaşterea vieţii cultural-religioase, dar
şi aceasta este adesea hulită şi cade în ispita disputelor păgubitoare
cu tot mai multe variante străine şi duşmănoase.
Există, totuşi, un tărâm al nostru, plin
de comori nebănuite, ascunse acolo de toate răutăţile lumii - tezaurul
limbii române, în care nu poţi pătrunde fără să-i cunoşti rânduiala. Şi
vei regăsi acolo nu numai trecutul încremenit, ci apa vie a vorbirii,
care se tot primeneşte şi, rostindu-se pe sine, ne poate călăuzi pe
drumul anevoios a ceea ce trebuie să fim. Ridicată la rangul cel mai
înalt, de dincolo de spaţiu şi de timp, vorbirea se preface în rostire
filosofică. Rostirea filosofică românească, la
a cărei elucidare au purces marii noştri cărturari, este adevărata
păstrătoare a rânduielii noastre şi, cunoscută la timp, ar putea să
devină cartea noastră de învăţătură în momentele acestea în care soarta
noastră şade, cum zicea Constantin Noica, în „cumpătul vremii”.
Autor: Acad. Alexandru Surdu
Sursa: Revista
Clipa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu