Laurențiu Dumitru
- răspuns către Ştefania -
Întrebarea este extrem de importantă şi
nu stă doar pe buzele tale, am auzit-o des în ultima vreme. Ca să
răspundem la întrebarea acesta e nevoie de mai multe precizări. Din
păcate, în lumea ortodoxă contemporană s-a încetăţenit, într-o oarecare
măsură, o înţelegere neortodoxă, de influenţă apuseană (romano-catolică)
a ceea ce se numeşte astăzi „canonizare” (în fapt, vechiul termen
ortodox, mult mai potrivit, este cel de „proslăvire”). Proslăvirea
ortodoxă a Sfinţilor nu înseamnă că Biserica îl „sfinţeşte” pe Cuviosul
sau Cuvioasa respectivă prin hotărârea (tomos-ul) ei, ci că
Biserica (în întregul ei) încuviinţează şi generalizează evlavia locală
către o persoană cu viaţă sfântă. De fapt, potrivit predaniei ortodoxe,
unul din paşii către proslăvirea (canonizarea) cuiva este tocmai evlavia
către dânsul, ce se manifestă prin rugăciuni, alcătuirea de acatiste,
zugrăvirea de icoane ale sale. Oamenii recunosc astfel, în aceştia,
adevărul cuvintelor Psalmistului: „Nu voi muri, ci voi fi viu” (Psalmi
117, 7) – părtăşia şi legătura neîntreruptă dintre Biserica pământească
şi cea cerească, prin harul Duhului.
Exemple care să întărească acest adevăr
sunt multe în istoria Bisericii noastre. Sfinţenia lui Paisie
(Velicikovski) de la Neamţ a fost recunoscută imediat după adormirea sa.
Stareţul Paisie a trecut la Domnul la 15 noiembrie 1794, fiind
înmormântat în biserica mare a mănăstirii. Ucenicii săi au alcătuit la
scurt timp viaţa sa. I s-a pictat de asemenea şi o icoană, aşezată lângă
piatra sa de mormânt. Astfel, evlavia populara l-a proslăvit imediat
după adormirea sa, recunoscându-i sfinţenia vieţii. Abia în 1988 a fost
canonizat de Patriarhia Moscovei. Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe
Romane a hotărât canonizarea sa în şedinţele din 20-21 iunie 1992.
Proclamarea oficială a avut loc la 15 noiembrie 1994, la două sute de
ani de la trecerea sa la cele veşnice.
Aş mai pomeni doar cazurile Sfântului
Calinic de la Cernica şi Cuvioasei Parascheva de la Iaşi, care au fost
proslăviţi de Biserică ca sfinţi abia în 1952, sau a Cuviosului Daniil
Sihastrul, proslăvit în 1992 – deşi până atunci erau cinstiţi ca sfinţi,
fără tăgadă (şi Cuvioasa Parascheva, şi Cuviosul Daniil sau Onufrie de
la Vorona – canonizat în 2005 -, au avut moaştele aşezate spre
închinare, în raclă, cu multă vreme înainte). Nu cred că socoteşte
nimeni că ei (ca şi mulţi alţii) au devenit sfinţi abia după canonizare,
ci erau aşa din timpul vieţii, prin harul lui Dumnezeu, „vase alese”
ale Sale. Acum, spre exemplu, la mănăstirea Petru-Vodă (Neamţ) se găsesc
spre închinare moaşte galbene, frumos mirositoare de la mărturisitorii
din închisoarea de la Aiud. Într-o fericită zi şi ei se vor afla în
sinaxarele noastre.
Sunt, de asemenea, relevante cuvintele Sfântului Ioan Iacob, scrise la canonizarea Cuviosului Nicodim Aghioritul: În
Biserica cerească, Cuviosul Nicodim este de multă vreme între Sfinţi şi
se roagă pentru noi, pământenii, la tronul Dumnezeirii, dar Soborul
Bisericii pământeşti abia acum [în 1952] s-a gândit să-l cinstească aşa
cum se cuvine. Lumina Sfântului nostru Părinte Nicodim care a răsărit la
ceruri acum 152 de ani, s-a vădit astăzi mai bine în Biserica de pe
pământ, ca să lumineze tuturor!
E adevărat, privind din cealaltă parte,
că evlavia populară în sine nu este o chezăşie a sfinţeniei cuiva – au
existat şi cazuri de „evlavie mincinoasă”, către cineva care nu era
sfânt (vezi, de pildă, în România, cazul părintelui Inochentie de la
Balta, Basarabia – sec. XIX). Chezăşia sfinţeniei se întăreşte prin
viaţa dusă de acela, de starea sa în dreapta credinţă (ortodoxie), de
eventualele minuni săvârşite în timpul vieţii şi după moarte, de
eventuala nestricare a trupului său (ultimele două nu sunt însă condiţii
obligatorii). Şi, îndeobşte, sfinţenia este un lucru de care se
încredinţează ucenicii încă din vremea vieţii (cum este, de pildă, în
cazul Părintelui Sofronie de la Essex).
Dacă e potrivit a chema în rugăciune
mijlocirea unor părinţi repausaţi, cu viaţă sfântă, însă necanonizaţi,
mi-am întrebat în urmă cu vreo câţiva ani părintele duhovnicul. În
principiu, mi-a spus dânsul, e bine să ne rugăm către cuvioşii la care
avem evlavie, cel ce-i cheamă în rugăciuni nu greşeşte. Însă,
se-nţelege, vorbim doar de cultul personal, de rugăciunea de acasă.
Părintele meu îmi spunea că are obiceiul de a-i pomeni pe aceşti marii
trăitori şi duhovnici împreună cu cei răposaţi, însă cu nădejdea că,
dacă au câştigat îndrăzneală către Domnul, să se milostivească şi de el.
Dacă cercetăm în viaţa Bisericii
descoperim ca absolut firească rugăciunea către cuvioşii părinţi. Spre
exemplu, Sfântul Simeon Noul Teolog a avut o mare evlavie către
părintele său duhovnicesc, Simeon Evlaviosul; Sfântul a ţinut o
„legătură” neîncetată cu el prin rugăciune, i-a alcătuit chiar şi o
slujbă, i-a zugrăvit icoane, chiar dacă n-a fost canonizat (şi nu este
nici până în ziua de astăzi).
Părintele Serafim Rose a alcătuit un
acatist în cinstea dascălului său, Sfântul Ioan Maximovici (+ 1966).
Acatistul a primit la acel moment încuviinţarea PS Nectarie (Kontevici)
de Seattle. Precizez că Părintele Serafim a răposat 1982, iar
proslăvirea oficială a Sfântului Ioan Maximovici s-a făcut de către
Biserica Rusă din diaspora, la San Francisco, abia în 1994.
Sfântul Siluan Athonitul (+ 1938), în
cartea „Între iadul deznădejdii şi iadul smereniei”, vorbeşte despre
sfinţenia preotului de mir Ioan de Kronstadt care va fi proslăvit mult
mai târziu, în 1964 de către ROCOR (Russian Orthodox Church Outside
Russia – Sinodul episcopilor ruşi din diaspora), iar în 1990 de către
Biserica Ortodoxă Rusă.
Cu binecuvântări locale sau pur şi simplu
din evlavie populară avem azi acatiste către Părintele Porfirie
Bairaktaris, către Paisie Aghioritul, către Serafim Rose sau Stareţul
Tadei al Vitovniţei. De asemenea, de ceva vreme circulă pe la noi un
acatist al Sfinţilor Români din închisori.
Ca
mod de adresare, sigur că nu putem să ne adresăm îndrăzneţ şi direct cu
apelativul „Sfinte” (deşi în Biserica primară se numeau sfinţi
toţi cei ce primeau învăţătura lui Hristos şi se botezau – cf. II
Corinteni 13, 12), mai potrivit este a spune „Cuvioase Părinte”,
„Fericite Părinte”, acestea sunt titulaturile care se dau adesea
părinţilor cu viaţă sfântă, dar încă necanonizaţi de Biserică. Grecii
spun Makarios, ortodocşii de limbă engleză folosesc Blessed. În română însă echivalentul ar fi Cuvios.
Evident, termenii sunt interşanjabili – fiindcă numesc aceeaşi
realitate duhovnicească. În calendar, în mod tradiţional, „cuvioşi” sunt
numiţi simplii monahi sau mireni care au cunoscut o canonizare mai mult
sau mai puţin întârziată, sau care au un cult mai puţin generalizat;
„sfinţi” sunt cei arhicunoscuţi, cinstiţi şi răspândiţi în întreaga
Biserică Ortodoxă, în sobornicitatea ei geografică; „fericiţi” nu
cunoaştem în română decât pe Fericitul Augustin (pe care unele sinaxare
greceşti îl numesc Agios Avgustinos o Megalas, Sfântul Augustin
cel Mare – deci folosirea acestui titlu în română e mai degrabă o
„reţinere” faţă de acest sfânt al Bisericii). În fine, reţine că sfânt,
cuvios, fericit ş.a. au acelaşi înţeles semantic duhovnicesc; de pildă,
Parascheva de la Iaşi este numită când „Cuvioasa”, când „Sfânta” –
motivaţia fiind (în mare măsură) cea pomenită anterior, perioada destul
de lungă de la adormire până la canonizarea propriu-zisă.
Deci, dacă avem o evlavie şi o afinitate
mai mare către un părinte adormit, de a cărui sfinţenie avem
încredinţare, negreşit că Domnul primeşte rugăciunile pe care le facem
printr-însul. Nu e defel un lucru scandalos sau smintitor, ci ceva poate
chiar necesar (cu accentele de rigoare, puse pe cum înţelege Ortodoxia
sfinţenia şi canonizarea). Ca să te încredinţez, o dată în plus de
folosul rugăciunilor către părintele Porfirie, îţi spun că am avut o
discuţie cu webmasterul site-ului grecesc http://www.porphyrios.net care mi-a spus că grecii se roagă la Părintele Porfirie (Of course. We pray to Elder Porphyrios).
O tânără îmi spunea că după ce a citit pe
nerăsuflate trei cărţi despre Părintele Porfirie a simţit ca vii
cuvintele Părintelui, cuvinte care i se adresau personal. S-a hotărât
să-l numească din acel moment „duhovnicul meu din Cer”. I-a dat
îndrăzneala acesta însuşi Părintele prin cuvintele: Când voi pleca voi vorbi şi mai uşor cu voi.
Notă: Textul a fost publicat inițial pe
blogul personal (pridvorul lui Laurențiu Dumitru). El apare și în cartea
mea “Tinerii între cer și pământ” ( Ed. Egumenița, 2008 ).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu