“Glasuri
cereşti Te-au vestit pământenilor. Urechi pământeşti Te-au băut în
cuvintele vestirii celei bune, Noule Izvor, pe care cei cereşti l-au
deschis pentru cei pământeşti care însetau după viaţă şi n-o puteau
gusta”. (Sfântul Efrem Sirul)
„Naşterea
Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoştiinţei.
Ca întru dânsa cei ce slujeau stelelor de la stea s-au învăţat să se
închine Ţie, Soarelui dreptăţii, şi să Te cunoasca pe Tine, Răsăritul
cel de sus, Doamne, slavă Ţie.”
( Troparul Crăciunului)
CRĂCIUNUL
sau NAŞTEREA DOMNULUI este o împreună bucurie spirituală şi materială,
a Cerului cu lumea sa divină şi a Pământului cu omenia sa.
Întruparea CUVÂNTULUI este
cel mai important eveniment cosmic, după Creaţie, de care depinde în
mod absolut învierea şi mântuirea celor ce s-au pregătit în acest sens.
Naşterea Domnului este momentul suprem de veselie: “Veseliţi-vă în Domnul…toţi cei drepţi la inimă”. (Psalmul 31, 12), şi de bucurie: “Bucuraţi-vă pururea. Rugaţi-vă neîncetat. Daţi mulţumire pentru toate”. ( I Tes. 5, 16-18).
Veselia şi bucuria îşi au izvorul în rugăciune şi în mulţumirea pentru
toate cele dăruite de Dumnezeu. Pentru a simţi cu adevărat lumina şi
căldura veseliei şi bucuriei, Domnul a îngăduit o perioadă de pregătire,
de curăţie, de primenire, de gătire, de o oarecare strâmtorare, prin
post şi rugăciune, prin cântare, care potolesc trupul şi înalţă duhul.
Tradiţia
Naţiunii noastre sfinte ne aduce întotdeauna acasă în sânul
sărbătorilor, iar cei plecaţi departe chiar şi numai cu sufletul veşnic
românesc, bucurându-ne şi veselindu-ne alături de părinţi, de prieteni
şi de cei dragi. Fiecare Sărbătoare creştină implică participarea
întregului Cosmos la acea pregătire divină. La Naşterea Domnului,
Îngerii ţes din slava lor scutecele Sfântului Prunc, în timp ce
Arhanghelii Îi brodează, din cununa brazilor, brâul verde al măreţiei şi
biruinţei. Soarele pune din borangicul său surâs colindătorilor, în
vreme ce Pământul Îi face în inima sa sălaş Domnului. Apele fredonează
urăturile pentru bunii creştini, iar Mamele împletesc din şoaptele de
dor, răsfirate în buclele de Cotnar ale pruncilor, cântecele de leagăn.
Serafimii pregătesc imnele de foc ale colindelor, alături de Heruvimii
care croiesc veşmintele albe de nuntă Martirilor. Luna adună steluţele
lacrimilor de bucurie ale Măicuţei-Fecioare şi le aprinde în
candelabrele Brazilor legendari. Sfinţii fiecărei Seminţii îşi
împodobesc Naţia ca pe o frumoasă Mireasă, deodată cu Eroii, care
psalmodiază Cântarea Cântărilor, Neamului preaales.
Bunul
Dumnezeu ne-a dăruit Chipul Său, cu posibilitatea asemănării, şi
fiecărei Seminţii o Patrie proprie, în funcţie de virtuţile şi puterea
Naţiei respective, nedeosebindu-se mult ca întindere, ca spaţiu, ci în
timp, ca împlinire a religiozităţii sale.
De-a
lungul istoriei, Naţiunile, în mare parte, s-au abătut de la măsura
dată de Atotcreatorul, uzurpând astfel misiunea şi vocaţia divină pe
care trebuia să şi le asume, să şi le îndeplinească, conducând astfel la
apariţia politeismului cu ramificaţiile sale înainte de Hristos şi a
diferitelor sisteme şi ideologii psiho-sociale şi doctrine
politico-religioase după Hristos, precum: catolicismul, cruciadele,
protestantismul, inchiziţia, ateismul cu derivatele sale,
neoprotestantismul, satanismul, liber cugetătorii, ecumenismul,
mondialismul şi desigur antihrismul. În atare conjunctură, în mod
categoric au suferit tradiţiile, datinile şi obiceiurile, substituind
după caz bucuria spirituală cu îndestularea, cu îmbuibarea şi toate
căderile lor.
Ruga,
poezia, colindul, în general creaţia creştin-ortodoxă se asumă
concretizării Revelaţiei, a permanentei prezenţe a lui Iisus Hristos în
istoria lumii. Cele trei forme ale spiritului creativ: rugăciunea,
poezia şi colindul, ţâşnesc din flacăra sufletului ca o experienţă
sensibilă a tainei suferinţei.
În
miezul Suferinţei, harul lui Dumnezeu consubstanţializează credinţa şi
iubirea: pogoară cerul pe pământ şi înalţă pământul şi omul
transfigurat la cer.
Suferinţa
spirituală în închisori, manifestată prin creaţie şi mărturisire,
înfiază omul unei trăirii liturgice, într-o comuniune a Cuvântului lui
Dumnezeu întrupat. Astfel geniul creativ, cât şi auditoriul său se
înrădăcinează într-o experienţă dogmatică şi teologică a Cuvântului, a
Cultului, într-o spiritualitate autentică, mistică.
“Rugăciunea (spunea Sf. Grigorie Sinaitul +1346) este Dumnezeu, care le lucrează pe toate în toţi”. (Capete,113, P.G. 150, 1289 A).
Aşadar,
Rugăciunea este lucrarea harului lui Dumnezeu, în noi, nu ceea ce
facem noi, ci ceea ce face Dumnezeu în noi, după cum spunea şi Sfântul
Apostol Pavel: “Nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine”. (Galateni 2, 20).
Rugăciunea
este o cerere solemnă adresată lui Dumnezeu, cu care sufletul se
înfăţişează în faţa lui Dumnezeu, într-o relaţie personală şi apropiată.
Trebuie să ne cunoaştem fiecare nivel al fiinţei noastre, instinctual,
intelectual şi spiritual, de la sub- la supraconştient, apropiindu-ne
de starea mistică,în care se ascultă în tăcere glasul Rugăciunii,
glasul lui Dumnezeu în propria inimă, înţelegându-L. Condiţia
înţelegerii este strâns legată de tăcere.
“Când te rogi (spunea un scriitor ortodox finlandez) taci tu şi lasă rugăciunea să vorbească”. (Tito Colliander,The Way of the Ascetics, London, 1960, p.79).
Calea Rugăciunii interioare ne este dezvăluită foarte clar şi de Sfântul Ioan Botezătorul, cu privire la Iisus: “El trebuie să crească, iar eu trebuie să mă micşorez”. (Ioan 3, 30). În acest înţeles, a te ruga înseamnă a tăcea.
Date
fiind condiţiile extrem de severe în infernul concentraţionar,
Deţinuţii politici creştini au beneficiat din plin de rugăciunea
interioară, de această binecuvântată tăcere a rugăciunii. Bucuria lumii
este amestecată cu întristarea, veselia cu mâhnirea, slava este
schimbătoare, bogăţia dispare şi ea şi dacă n-ai rugăciunea, rămâne doar
plânsul şi tânguirea, deznădejdea, disperarea, averea grijilor. “Grija grijilor (spunea Mitropolitul Dimitrie al Rostovului) este toată vârsta vieţii omeneşti”.
Limpezimea
şi creşterea sufletească a Elitei creştine călăuzitoare, întemniţată, a
transformat gerul şi ura, injuriile şi biciul, lovirile şi carcera,
bolile şi defăimările, tortura şi foamea, răbdarea şi durerea, într-o
trăire filocalică totodată, cunoscând mai presus de orice cunoaştere,
iubirea treimică a lui Dumnezeu, ce i-a ridicat deasupra oricărei
suferinţe.
Înzestraţi
cu temeinice cunoştinţe teologice într-o admirabilă aşezare
sufletească, precum o cetate dacică imposibil de cucerit, cunoscători
profunzi ai realităţii, înarmaţi cu capacităţi deosebite de a releva
înţelesul duhovnicesc al întâmplărilor pe care le-au trăit zilnic,
Îndrumătorii spirituali ai Neamului au afişat permanent o mare
intransigenţă cu ei înşişi şi o înaltă demnitate pentru crezul şi jertfa
lor.
Ei,
în Numele lui Hristos, s-au născut, au crescut, au pătimit, au trăit,
au suferit, s-au împlinit, s-au jertfit şi s-au dăruit, Celui ce le-a
dat nume mai presus de nume. “Şi orice faceţi cu gândul, cu cuvântul sau cu lucrul, toate să fie întru numele Domnului Iisus”. (Coloseni, 3, 17).
În
fiecare dintre aceşti gânditori şi truditori pe Moşia Cuvântului s-au
înrădăcinat trei simţăminte adânci: întâiul simţământ fiind dragostea
pentru Dumnezeu, al doilea simţământ fiind iubirea de Naţie, iar al
treilea dreptatea pentru comunitatea prezentă (poporul acesta obidit şi
jecmănit de toţi răufăcătorii cămătari, de-a lungul veacurilor).
Deţinuţii
politici creştini au înţeles mistic bucuria şi veselia întru Naşterea
Domnului, considerând întocmai cu marii duhovnici şi asceţi, că pentru
ei a suferit mai întâi ca Prunc Sfânt: neprimirea de către nimeni a
Maicii Sale Maria ca să nască, Peştera, ieslea, prigoana, fuga-n Egipt,
apoi ca Mântuitor: vânzarea pe 30 de arginţi, lepădarea
Ucenicilor, arestarea, simulacrul de proces, întemniţarea, bătăi,
batjocoriri, scuipări, cununa de spini, răstignirea şi Jertfa supremă.
De aceea ei au mulţumit permanent pentru cele suferite şi îndurate.
Vrednici
de toată preţuirea şi binecuvântarea cerească, aceşti Ucenici creştini
prin care Duhul Sfânt strălucea cu putere, dorind arzător după
Dumnezeu, s-au împletit cu năzuinţa ideală a Ortodoxiei.
Cu
inimile lor curate deţinuţii politici creştini au lăudat şi cu lacrimi
sfinte au cântat şi au brodat în slavă Naşterea Pruncului Sfânt. În
flacăra spiritului lor, ruga s-a transformat în poezie, iar poezia a
devenit la rându-i rugăciune. Marii creatori, pedagogi creştini ai
Neamului nostru daco-român au vindecat libertatea ucisă de regimul ateu,
mai ales prin ruga-poezie, purificând-o prin Rugul aprins al Rezistenţei creştine.
Psalmul
biblic a fost Prescurea lirică întemniţată, prin care s-au cuminecat
poeţii creştini întemniţaţi. Colindele de Crăciun, scrise cu sânge, în
orizontul concentraţionar, nu mai sunt rugăciuni, ci imne de foc ale
bucuriei pentru Naşterea Mântuitorului şi flăcări de nădejde în care
arde dorul de acasă.
Una
din Tradiţii, consemnează faptul că bucovinenii cred că, mai înainte
vreme, foarte multe răutăţi făceau oamenii, din pricină că îşi uitaseră
de Bunul Dumnezeu. Pentru a-i scăpa de păcate, Creatorul a
lăsat Colindele, ca în fiecare an la Crăciun, Numele cel Sfânt al
Domnului să vină neapărat la urechile oamenilor şi astfel să se abată de
la calea răutăţilor.
Rugăciunile,
Poeziile şi Colindele lor, ne oferă, printr-o sublimă orchestrare a
imaginilor şi tipologiilor încarcerate, o magnifică celebrare a tainei
hristice a suferinţei, înscrisă într-o amplă meditaţie asupra Întrupării
Logosului lui Dumnezeu.
Imnele
lor martirice sunt un comentariu creştin extraordinar, plin de
virtuozitate teologică, de o mărturie unică a unor realităţi atât de
dramatice, trăite într-un plan spiritual inegalabil, care-i revelează
drept cei mai mari poeţi mistici din toate timpurile şi cei mai profunzi
teologi ai suferinţei.
Ei
au intuit actul fundamental al creaţiei mistice, scriind cu fulgere de
lumină trăirea, revelaţia şi dragostea lor întru Domnul. Creştinismul
lor ortodox a atins un stil de viaţă divin. Recunoaşterea puterii
spiritului lor constă într-un act sublim de venerare, care ne
transfigurează pe noi, descendenţii lor în lumină.
Imnele
lor au izvorât din propria viaţă de creaţie, din eroismul spiritual şi
din jertfa mistică, a cărei ardere-de-tot a dat cea mai întregită
Icoană a biruinţei creştine.
VIRGIL MAXIM, POET MISTIC
Virgil
Maxim s-a născut la 4 Decembrie 1922, în comuna Ciorani, judeţul
Prahova. După şcoala generală, urmează cursurile Şcolii Normale la
Ploieşti şi Buzău. Se remarcă îndeosebi pe latura artistică şi
religioasă, fapt care-l conduce la aderarea în rândul Frăţiilor de
Cruce, în care arde harul pentru dragostea lui Hristos şi iubirea de
Neam.
Virgil
Maxim a fost arestat la 1 Noiembrie 1942, la 19 ani, pe când era elev
în ultimul an la liceul din Buzău, primind 25 de ani pentru apartenenţa
la Frăţiile de Cruce. Se va elibera după 22 de ani, în 1964, după ce a
suit urcuşul duhovnicesc prin suferinţă şi rugă, în Aiud, Alba Iulia,
Aiud, Târgşor, Jilava, Gherla, Văcăreşti, Aiud, Galda, Gherla şi iarăşi
Aiud. Cele văzute şi trăite în închisori le-a mărturisit în cartea sa
“Imn pentru crucea purtată”. Un alt Matusalem al închisorilor şi al
duhovniciei, Părintele Arsenie Papacioc, afirma despre el: “Virgil Maxim
intuia perfect starea de lucru. De fapt, mulţi o intuiau, dar el o şi
prezenta cu toate virgulele, cu tot înţelesul ei. Despre el a spus
cineva de mare competenţă că e singurul care ar putea fi patriarhul
ţării. Eu, care l-am cunoscut de tânăr, am încuviinţat”. (Monahul Moise,
Sfântul închisorilor. Mărturii despre Valeriu Gafencu. Ed.
Reîntregirea, Alba Iulia, 2007, p. 48).
Poezia
lui a fost o permanentă rugăciune. În “Cuvânt înainte” la poemul
“Nuntaşul cerului”, părintele Liviu Brânzaş, care l-a cunoscut în
închisoarea Gherla, consemnează:
“Toată
tinereţea lui a fost o purtare a crucii pe o Golgotă ce părea fără
sfârşit. Celula închisorii a fost pentru el o veritabilă chilie de
mânăstire, în care sufletul său, aspirând spre culmi, s-a transfigurat
în duhul lui Hristos. Datorită condiţiilor istorice, acest
om cu o puternică vocaţie mistică şi teologică a rămas un laic. În
alte circumstanţe ar fi devenit cu siguranţă- un mare sacerdot.
Cititorule,
când te vei împărtăşi din potirul mistic al acestor poeme ale
credinţei, poate vei simţi în adâncul sufletului un impuls tainic de a
îngenunchia. Nu te sfii s-o faci, căci poezia lui Virgil Maxim este o
rugăciune profundă rostită pe Golgota unei tinereţi martirizate!”
„
…Aici răsare-n mine o chilie/ în care s-a sfinţit un pustnic blând…/
Zidea virtuţi cereşti în trup plăpând/ şi-n ochi purta smerită bucurie…/
De priveghere lungă,- albă floare-/ se rezema cu fruntea de pervaz/ şi
luna-i săruta sfinţit obraz/ când i-asculta cuvântul, ca o boare:/ “O,
vino, rob rău, somnule, şi-mi poartă/ cu tine visul, peste unda
moartă…,/ un ceas de vreme urcă-mă şuviţă/ în Crama-Împărătească,
rod-de-viţă!...”/ De funia nădejdii viu s-agaţă/ şi-n rugăciune
treaptă-naltă suie…,/ amiezile simţirilor descuie/ şi îngerilor
iată-l…faţă-n faţă!.../ L-au îmbrăcat cu-a cerului armură…/ cu
neaua-Înţelepciunii- apoi l-au nins,/ purificându-i duhul, înadins/ să
fie-asemeni lor, chip şi măsură!.../ Un înger…a făcut un semn în
cer!.../ El vede Faţa-lumii Nevăzute…/ cuvintele aude…nenăscute/ cu
inima topeşte vămi de ger!.../ De câte ori pământul, fără splină,/ se
duce, taur negru, rostogol,/ de câte ori îl segetează-n gol/ harapi
cornuţi, mereu în nehodină?!.../ Un sul de carte-i cerul strâns cu nod/
şi ultim semn pământu-n alfabet…/ Altarul-Viu al Marelui Profet/
primeşte jertfa, Ardere-de-tot!.../ În Rugăciunea-focului, adoarme…/
Târziu lumina candelii se stinge…/ un înger furişându-se-n chilie/
de-asupra frunţii, nimb subţire-i ninge!.../ Vrăjmaşii gem la pragul
lui, pe coarne!.../ Movilă-i stă nisipul lângă uşă…/ A tot crescut
rugina pe zăvor/ uleiul a-nflorit într-un ulcior/ dar trupu-i stă-n
genunchi, deşi-i cenuşă…/ Pe-o laviţă, alături, rânduite/ mai multe
cărţi. Pe-o foaie în Ceaslov/ scrisese el sfinţitul lui hrisov/ în patru
rânduri, vorbe aurite: / “Să mă iertaţi, părinţilor, vă rog/ C-având
puţină treabă, azi cu Domnul/ m-a biruit în rugăciune, somnul/ şi v-am
lăsat, cenuşa mea, zălog…”/ Dar necrezând că-i mort cu-adevărat/ cu mâna
l-am atins peste veşminte…/ Se risipi cenuşa lui fierbinte/ şi
sărutând-o…am plans îngândurat?... (Ardere-de-tot).
Poetul
isihast Virgil Maxim şi-a purtat în suflet comunitatea hristică,
într-o comuniune de laudă, de preamărire şi de mulţumire.
MAICA TEODOSIA (ZORICA LAŢCU), POETĂ MISTICĂ.
Zorica
Laţcu s-a născut la 17 Martie 1917, la Mezotur în Ungaria. Copilăria
şi adolescenţa le-a petrecut în Braşov, unde absolvă şcoala primară şi
liceul. În 1936 obţine diploma de bacalaureat cu rezultate deosebite.
Publică primele poezii în perioada adolescenţei, fiind premiată pentru
poeziile închinate mamei. Urmează Facultatea de Filologie din Cluj,
secţia filologie clasică şi modernă, între 1936-1940. În anul 1941 este
numită preparator universitar la Institul Român de Lingvistică.
Colaborează la realizarea Dicţionarului limbii române al Academiei
române şi revista “Daco-română”. Tot în acest an debutează în
prodigioasa revistă “Gândirea, iar între 1944-1949, publică 3 volume de
poezii. Se ataşează spiritual de Mănăstirea Brâncoveanu-Sâmbăta de Sus,
avându-l ca îndrumător pe marele duhovnic Arsenie Boca, căruia îi
dedică volumul de poezii Poemele iubirii. În 1948, Zorica intră în
viaţa monahală sub numele de Teodosia la mănăstirea Vladimireşti,
judeţul Tecuci, până în 1955, cănd este arestată conducerea şi
mănăstirea desfinţă. Maica Teodosia este şi ea arestată în 1956 şi
condamnată la 3 ani de închisoare. Între 1949-1970, va mai compune 4
volume de poezii, păstrate în manuscris. Colaborează cu părintele
profesor Teodor Bodogae, între 1970-1990, la traduceri din Sfinţii
Părinţi, respectiv: Grigorie de Nyssa, Simion Noul Teolog ş.a.
În 1990, se reîntoarce la Mănăstirea Vladimireşti, doar până în 8 August, când suie la Domnul.
Volumul
de poezii “Poemele iubirii”, întregeşte primul poem mistic românesc, a
cărui temă centrală este iubirea omului pentru Dumnezeu. I-au rămas 3
manuscrise: 1. Imnele iubirii divine ale Sf. Simeon Noul Teolog şi
volumul de versuri Din pribegie, 2. Poemul
“Grădina Doamnei”, închinat României creştine şi 113 poezii închinate
vieţii mănăstireşti şi poporului daco-român şi 3. un nr. de 87 de
poezii, închinate frumuseţii cosmosului, istoriei poporului român şi
poeme teologice. În întreaga ei operă lirică, pulsează seva teologică şi
mistică despre lume şi viaţă. Ilustrul şi exigentul profesor Dimitrie
Popovici, a afirmat cu toată greutatea competenţei sale că “poezia domnişoarei Zorica Laţcu a atins cerul poeziei pure”. Distinsa
scriitoare şi mărturisitoare basarabeancă (o Eroină a închisorilor
ateo-comuniste) Aspazia Oţel Petrescu, marea prietenă a Poetei, ne
conturează chipul ei în foiţă de aur: “Zorica era dăruită cu harul de a aduce prin arta sa pe alţii la întâlnirea cu Dumnezeu. Ea
întindea cărări de simpatie de la o inimă la alta cu o prietenie care
mărturisea că cine iubeşte poate totul. Cuvântul ei era un cuvânt de
iubire izvorât din dumnezeire. Exemplul ei de viaţă ne arată că
suferinţa acceptată, înţeleasă şi purtată cu iubire în numele lui Iisus
Hristos, era, de fapt, cel mai frumos act de iubire şi singurul capabil
să transceadă încercarea crudă, să înlăture tentaţia şi să poarte spre
liman de lumină sufletul îndurerat.
Poezia
Zoricăi Laţcu ne aşează în misterul iubirii iar harul ei versificator
este el însuşi un miracol. Stilul ei inconfundabil este de o frumuseţe
clasică, desăvârşită. Tot ce ne spune este clar, limpede, simplu, pe
înţelesul tuturor şi în acelaş timp, încadrat în frumuseţe; în fiecare
metaforă, câtă profunzime, cât mister care cucereşte şi înalţă! Totul
este scânteietor, îmbrăcat în strălucire, în armonie celestă. Totul e
frumuseţe şi cântec în poezia sa.
Mărturisesc
că nu am cunoscut suflet mai clocotitor ca al Zoricăi. Era un rug
aprins, un rug de iubire ce se mistuia, dar prin harul poetic, focul
acesta interior se calma în versul ei atît de perfect, Forţa ei de a
iubi se potolea într-un efluviu liniştit şi calm asemeni fluviului de
iubire divină ce curge fără întrerupere printre locuri şi printre
oameni.
Poezia
Maicii Teodosia ne duce pe căi de frumuseţe la întâlnirea cu Dumnezeu.
Ne arată cât de sublime este să trăieşti din iubire, pentru iubire. Ne
arată ce înseamnă să poţi iubi cu inima lui Iisus, să iubeşti cum
iubeşte Iisus”. (Aspazia Oţel Petrescu, In Memoriam Spice. Ed. Elisavaros, Bucureşti, 2008, p.128).
Inima
şi sufletul acestei mari Preotese a poeziei mistice fascinează mintea
şi extaziază inima, cu fiecare vers care este divin. “Fiecare din poeziile scrise de Zorica Laţcu Teodosia fiind “o minune” prin ea însăşi… Să
dăm slavă lui Dumnezeu pentru aceste creaţii literare, prin care vine
la noi Dumnezeu şi cosmosul transfigurat. Să dăm slavă lui Dumnezeu, că
au ajuns la noi darurile lui Dumnezeu, revărsate peste lume, prin
Maica Teodosia Laţcu, pe care a ales-o cerul să bucure pământul. Vom
avea tot mai multă bucurie şi tot mai multă lumină, din bucuria lui
Hristos şi din bucuria celei ce este “Maica bucuriei”, Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu şi Pururea Fecioara Maria, atât de dragă celei
care ne veseleşte pe noi, prin luminile de gând pe care le-a primit de
sus şi prin care Maica Teodosia înmulţeşte binele şi bucuria”. (Arhim. Teofil Părăianu, Mănăstirea Brâncoveni-Sâmbăta de Sus.).
“Doamne,
pentru toată sărăcia sfântă,/ Pentru calea albă în singurătate,/
Pentru istovirea cărnii sfâşiate,/ Pentru cuiul care-n palme mi
se-mplântă./ Pentru strălucirea lacrimii curate,/ Pentru dorul tainic,
care-n suflet cântă,/ Oasele sărmane bine Te cuvântă,/ Pentru toate
aceste, Doamne, pentru toate. Pentru
că Tu, Doamne, eşti nespus de mare,/ Pentru că Eşti Unul în
desăvârşire/ Pentru că Eşti Însuţi vatră de iubire. / Soare de dreptate,
blândă desfătare,/ Pentru că Eşti Slavă, Milă şi-ndurare,/ Pentru
toate acestea, Îţi aduc mărire. (Ruga mea).
IOAN ALEXANDRU, POET MISTIC
Ioan Alexandru s-a născut în Noaptea de Crăciun a anului 1941, în satul Topa Mică, din Munţii Apuseni, judeţul Cluj. După
şcoala primară şi gimnaziu, a urmat liceul Bariţiu din Cluj şi
Facultatea de Filologie, devenind în 1964 asistent. La recomandarea
filosofului Martin Heidegger, a obţinut bursa Alexander von Humboldt,
aprofundându-şi studiile postuniversitare la Freiburg, Basel, Aachen,
Munchen, Roma, Constantinopol şi Ierusalim. A studiat Filosofia, Teologia, Filologia, Istoria Artei, Limbile clasice greaca şi hebraica. Şi-a dat Doctoratul în Filologie cu Teza:“Patria la Pindar şi Eminescu”.
A debutat în 1964, cu vol. “Cum să vă spun, la Ed. Eminescu. În inima tânărului poet ardea
încă de pe atunci, flacăra de lumină a geniului creştin. În poemele
sale se celebrează Logosul întrupat în istorie, în spiritualitatea
daco-română, precum şi Imnele Naţiunii noastre voievodale. Ioan
Alexandru are sentimentul celui ales. Nu întâmplător naşterea sa, s-a
întrupat în Naşterea Sfântului Prunc: “Iubită mamă, naşterea ta/ că
s-a întâmplat, eu fiul sunt de vină. / Din Dumnezeu ţi-am făcut semn/
c-o rază preacurată de lumină”.
El rămâne unul din marii co-slujitori imnici ai Liturghiei ortodoxe universale.
“Ioan
Alexandru este poate cel mai mare poet imnic din întreaga istorie a
literaturii noastre- orice vers al volumelor sale-cuprinde o
semnificaţie în formă parabolică, mereu dirijată ascendent, până la
suprema asumare a Logosului”. (Edgar Papu).
Rodnicia
bradului nu-i la pământ./ Crengile din vârf sunt încărcate/ Să auzi
când şuieră în vânt/ Câte vămi în urmă-au fost lăsate. Nu
în pulbere eşti mai bogat/ Rodnicia-ncepe între stele./ Pe pământ în
taină s-a-ntrupat/ Slava strecurată printre ele. Pe cât creşti şi-ntruna
te frămânţi/ Pe atât mai limpede transpare/ Că de mirul picurat pe
frunţi/ S-a trezit pustia-n sărbătoare. ( Bradul meu).
IONEL ZEANĂ, POET CREŞTIN, ARMÂN.
Ionel
Zeană s-a născut la 19 Iulie 1912 în comuna armână Doleani, judeţul
Salonic, Macedonia. După terminarea gimnaziului român de la Salonic, a
venit în ţară în 1928 şi a absolvit Facultatea de Medicină din
Bucureşti. Din
1934, devine membru activ în Mişcarea lui Corneliu Zelea Codreanu.
Este arestat prima dată în 1936, la 6 luni închisoare la Cluj, graţie
Congresului studenţesc de la Tg-Mureş. La 1 Decembrie 1938 este arestat
din nou şi internat în lagărul de la Miercurea-Ciuc, până-n Aprilie
1940, fiind unul din supravieţuitorii masacrului, “Nopţii Sfântului
Bartolomeu” din 22 Septembrie 1939. În noaptea de 14/15 Mai 1948 este
arestat de comunişti, la Constanţa şi condamnat la 18 ani muncă silnică.
Execută 15 ani. A fost închis la Cluj, Miercurea-Ciuc, Constanţa, Aiud
(9 ani), Văcăreşti, Jilava, Noua Culme, Periprava. A fost eliberat la
12 Mai 1963.
Pe
cămaşa de nuntă a sufletului său şi-a brodat cu foc confesiunea
lirică, într-un jurnal de luptă şi suferinţă, pe răbojul durerii, ca un
simbol al credinţei şi nădejdii, ca o Jertfă pentru Hristos, dar şi o
mărturie a dragostei de Patrie. Poemul “Golgota românească”, ne oferă
un tulburător mesaj creştin, născut din rafinamentul şi sensibilitatea
unui artizan al artei cuvântului, dublat şi de dîrzenia unui mare Erou
naţionalist.
“ Ieşim
ca nişte cârtiţe din hruba/ în care picuri grei de apă cad./ În faţa
porţii ne aşteaptă duba/ să ne transporte undeva-n alt iad./ Îngrămădiţi
pe coridor de-a valma,/ păşim în gând cu semnul sfintei cruci./
Ne-mproşcă cu ocara şi sudalma,/ Cordoanele de cerberi politruci./ Şi,
înşfăcându-ne cu lăcomie,/ ne-nghite duba ca un căpcăun./ În tot oraşu-i
linişte pustie,/ în noaptea asta sfântă de Crăciun./ Sub streaşina cu
ţurţuri şi cu vată,/ nu mai vibrează glasuri argintii / dintr-o
copilărie-ndepărtată,/ răsună-n noi colindele târzii./ Nu-şi mai
vesteşte nimeni bucuria/ că s-a născut în noaptea asta Christ./ Doar
îngerii îi cântă-n cer solia-/ Crăciun amar, însângerat şi trist./ Copii
azi se roagă sub icoane,/ să le aducă Moş Crăciun în zori,/ Mălai în
locul pungii cu bomboane/ şi taţii îngropaţi în închisori./ Strivim
tăcuţi o lacrimă pe gene,/ ni-i sufletul pustiu şi răvăşit/ asemeni unui
cuib cu fulgi şi pene,/ din care rândunelele-au fugit./ În ţară azi
dezmăţul şi urgia/ domnesc în numele lui anti-christ./ nu se
dezghioacă-n nimeni bucuria/ şi neamul tot e-nsângerat şi trist! (Noapte de Crăciun).
PANTELIMON M. VIZIRESCU, POET MISTIC OLTEAN
Pantelimon
Vizirescu s-a născut la 16 August 1903, în satul Brăneţ, judeţul Olt,
din evlavioşii părinţi Marin şi Maria. A urmat şcolile în satul natal,
în Slatina, Colegiul Naţional din Craiova, Facultatea de Litere în
cadrul Universităţii Bucureşti, obţinând licenţa în anul 1929, iar 9 ani
mai târziu, în 1938, a obţinut titlul de Doctor în Litere şi
Filosofie, cu menţiunea “magna cum laudae”, la aceeaşi Universitate. A
debutat în literatură în 1922, la “Universul literar”, condus de Iorga,
a colaborat cu Arghezi, iar din 1931, timp de 15 ani a publicat
poezie, proză, studii critice şi eseuri în cea mai pestigioasă revistă
“Gândirea” condusă de Nichifor Crainic. În 1943, Pan M. Vizirescu a
publicat antologia Poezia noastră religioasă. În anul 1945, sub regimul
lui Groza, organizaţia de represiune- de inspiraţie bolşevică,
împieliţatul “Tribunal al Poporului”, l-a condamnat la muncă silnică pe
viaţă. A reuşit să fugă la timp. După peregrinările prin diferite
sate, ascunzându-se pe la prieteni şi rude, deodată în ajunul Sfintei
Marii, a fost nevoit să părăsească ascunzătoarea din cauza apariţiei
unui politruc. Drumurile
îi erau închise. Laţul se strângea tot mai tare. Într-o inspiraţie,
Maica Domnului îi porunceşte să meargă acasă la el, că Ea îl va ocroti.
Şi l-a ocrotit 22 de ani. Drept recunoştinţă poetul i-a închinat Maicii
Milosârde, 22 de poeme. La recomandarea lui Zaharia Stancu, a fost
primit în 1940, în Uniunea Scriitorilor. Denunţat de un vecin zelos este
arestat de securitate în 1967, pentru puţin timp. Sprijinit de Cella
Delavrancea şi Şerban Cioculescu publică 3 volume: Poeme (1982); Sunet
peste culmi (1985) şi Călătorie de taină (1988). După 1990, a publicat
Prinos de lumină şi har, ş. a.
Toată
viaţa, harul şi creaţia sa au fost puse în slujba lui Dumnezeu, a
Neamului, şi a poeziei de care era permanent bucuros şi mândru; “Experienţa
detenţiei şi a prigoanei mi-a revelat această taină a mântuirii prin
poezie, a mântuirii prin cuvânt, prin cuvântul rostit…Socotesc o
binecuvântare că am venit pe lume în acest Neam, că n-am fost deviat în
altă parte. Apartenenţa mea la Neamul daco-român este într-adevăr, o
bucurie şi un dar ceresc”.
A
urcat la Domnul în anul 2000, la 27 Ianuarie, pe deplin împăcat cu
Hristos, cu semenii şi cu sine. Pantelimon Vizirescu a fost un Everest
al vieţii, al Gândirii şi Marele Vizir al Poeziei religioase.
“ Adie-n
preajmă busuioc şi smirnă/ din împlinirea cerului vestire,/ căzută-n
glod, pierduta omenire/ nu Ţi-a primit buchetul de lumină. /Era un staul
încălzit de vite/ cuminţi şi bune, cu priviri de nalbă,/ când, din
vecie, Noaptea cea mai albă/ s-a revărsat spre frunţile smerite./
Arhanghelii îşi auriră spada/ în blânda stea ce lumina pământul/ şi
se-ntrupa din gângureli Cuvântul/ în scutecele Tale ca zăpada. / Pe-un
snop de raze-n ieslea cu plăvanii,/ cum n-a fost prunc şi pururi n-o să
fie,/ Fecioară Maică, Te-au slăvit, Marie,/ cum Te slăvesc în casa lor
ţăranii. “ (Preamărita Marie).
VIRGIL MATEIAŞ, POET CREŞTIN
Virgil
Mateiaş s-a născut în 1909, în Făgăraş. Ajunge un reputat avocat cu o
solidă temelie moral-creştină. Este un observator nemijlocit şi un
făurar de poezie sensibilă. “ Însemnam pe prispa minţii, în fiecare zi,
gândul ce mă căuta, apoi, spre a nu fi descoperiţi la percheziţie, îl
ascundeam în vers, apoi versul devenea rugăciune”, mărturiseşte
poetul.Pentru el poeziile constituie “o
istorie în versuri mai uşor de ascuns de vigilenţa paznicilor, de
barbaria perchiziţiilor, de suspiciunea anchetatorilor, şi deci mai
lesne de adus acasă. Nu e mai sublimă încântare când omul umilit,
singur, înfometat, bătut, împresurat de duhurile răului ce-i stârnesc
disperarea, agonia, neantul, sinuciderea, când omul acesta răvăşit îşi
mai poate ridica ochii spre cer şi-L strigă pe Dumnezeu. Dintr-o
asemenea stare s-au născut aceste versuri. Toate acestea sunt gândurile
mele. De ce am făcut versuri? Nici eu nu ştiu.
Vă
găsiţi în faţa spovedaniei unui om oarecare, spovedanie făcută în
versuri simple, ce m-au ajutat să-mi păstrez echilibrul sufletului şi
limpezimea minţii, în timpul umilinţelor din singurătatea lungă şi grea a
izolărilor.
Am
căutat să mă întâlnesc cu năzuinţele Neamului meu, din a cărui
comunitate spirituală nu am ieşit, şi pe care nu am încetat a-l iubi”,
se mărturiseşte marele poet făgărăşean.
Ne-am
ridicat să punem rânduială/ în ţară, în gândire şi-n cuvânt./ Cum n-am
avut hârtie şi cerneală,/ am scris cu sânge-n Cer şi pe pământ. La
căpătâiul veacului ce moare,/ ne scuturăm de temniţi şi noroi,/ Cu
lanţuri la mâini şi la picioare,/ purtăm şi azi istoria după noi. / E
tot mai rău şi-i pretutindeni sânge,/ trădările ne muşcă şi ne frâng./
Când cumpăna durerilor s-o frânge,/ în semn de rugăciune mi le strâng. /
Aceste mâni de oase şi ţărână,/ nu-s înger, Doamne, ci om şi cu
nevoi./ Coboară-n ţara mea o săptămână, şi-ai să ne laşi să mai grăim
şi noi. (Ne-am ridicat, Aprilie 1951, Ocnele Mari, celula 12, izolare).
ANDREI CIURUNGA, VOIEVODUL BASARABEAN AL POEZIEI RELIGIOASE
Andrei
Ciurunga şi-a croit albia poeziei, a crezului său naţionalist, printre
stâncile de granit ale funebrelor temniţe, cu zâmbetele lor ţuguiate
în ţurţurii cu surâs de gheaţă atee. În menirea chemării sale sfinte, a
fost ales să curgă lin, cristalin şi continuu ca Nistrul nostru,
încărcat de buciumul Doinelor şi focul Baladelor, rânduite ca o
cuminecare a biruinţei întru veşnicie.
“Cuvine-se-n
genunchi a ne supune/ acestei Nopţi de-ntoarcere la noi,/ când
mâinile-nfloresc în rugăciune/ şi curge-n matcă timpul înapoi. / Visăm
podoabe-n pomii ce ne-mbie,/ întindem, goale degetele-n zbor,/ dar
brazii noştri s-au făcut sicrie,/ uitarea ninge-n cetinile lor. / Purtăm
pe buze spuza ce mai arde/ a unui încă neucis mister,/ învinşii
cantă-n lanţuri pe brancarde, învingătorii fumegă spre cer…”
RADU DEMETRESCU GYR, PSALMISTUL DAC al POEZIEI MARTIRICE
Radu
Gyr este chintesenţa Poeziei creştine martirice, a Neamului, încărcat
cu o multitudine de simboluri, cu o broderie metafizică a cărei urzeală
confirmă rolul credinţei şi al poeziei în drumul lor spre mântuire.
Maniera
boierească, morala eroismului, şi a demnităţii, tulburătoarea
dimensiune orfeică, exigenţele spirituale ascetice, îi conferă o aură de
Sfinx Carpatin, de neegalat.
“Să
mulţumim acestor zile/ şi-acestor nopţi ce ne pătrund/ cu chinul
darului fecund/ şi-al răstignirilor fertile. / Să mulţumim acestor
ceasuri/ pentru că ard, pentru că dor/ şi că ne cresc pe fierea lor/ cu
plâns în ochi, cu vers în glasuri./ Urcă-te, trupule, şi spune/ mai
trist, mai `nalt că te ridici/ şi că vrei spin şi vers şi bici,/ decât
să pieri în uscăciune./ Urcă-te, suflete, şi cântă/ mai trist, dar mai
înalt din glod/ şi spune lumii c-ai dat rod/ din pământeana rană sfântă. (Să mulţumin acestor zile).”
TRAIAN DORZ, POET ISIHAST
Traian
Dorz a venit pe lume odată cu Zorii Naşterii Domnului, în agoniseala
bunilor gospodari Constantin şi Maria, în zarva şi voioşia
colindătorilor, la 25 Decembrie 1914, în cătunul Râturi, comuna Mizieş,
judeţul Bihor. Copil
sprinten, săritor la nevoie şi ager la minte. Iubea cu pasiune cartea.
A epuizat micuţa bibliotecă a şcolii primare, deopotrivă cu cea a
învăţătorului său Savu Halbac. A încheiat cele şapte clase primare ca
model de elev creştin. A fost premiat de preotul-profesor de Religie cu
cartea “Corabia lui Noe”, a părintelui Iosif Trifa, întemeietorul şi
conducătorul pământesc al Mişcării spirituale “Oastea Domnului”, mişcare
de regenerare moral-religioasă a poporului român în graniţele
ortodoxiei străbune.
Darul
primit a devenit o carte de căpătâi, o epifanie călăuzitoare pentru
toată viaţa, care s-a ridicat înfloritor în Grădina Maicii Domnului.
S-a
înscris imediat în “Oastea Domnului”, slujind-o cu tot zelul său de
creştin înfocat. Lumina Domnului reflectată din scrierile cărţilor
Oastei Domnului care purtau îndeosebi pecetea dragostei părintelui Iosif
Trifa, l-a binecuvântat cu harul poeziei. Primile încercări
adolescentine destul de reuşite i-au fost publicate în “Lumina Satelor”.
În 1934, răspunde chemării părintelui Trifa şi se alătură colaborării
într-o vie activitate publicistică şi la redactarea periodicelor:
Oastea Domnului, Iisus Biruitorul, Ecoul, Glasul Dreptăţii, Ostaşul
Domnului, etc. Tot în această perioadă îi apare şi primul volum de
versuri, La Golgota.
După
instaurarea regimului comunist, “Oastea Domnului” a fost scoasă în
afara legii. În 1959, poetul şi publicistul creştin Traian Dorz a fost
arestat şi condamnat 17 ani de muncă silnică pentru lupta sa spirituală.
A scris în închisoare, memorizând şi analizînd cele peste 200 de
poezii şi aproximativ 100 de titluri de lucrări ce cuprind eseistică
religioasă, meditaţii creştine, pledoarii pentru păstrarea credinţei şi
multe povestiri pentru copiii de toate vârstele. După relativa
libertate, a fost menţinut cu domiciliu forţat şi permanent supravegheat
de securitate, interzicându-i-se să scrie. A fost permanent hărţuit,
dar niciodată oprit. Opera sa poetică însumează 5 000 de titluri,
intensificate şi completate cu alte 7 000 de proverbe versificate,
inspirate din înţelepciunea thraco-daco-română. Însăşi numele său Dorz
poartă pecetea şi semantica pură a cuvântului dac. Dorz înseamnă=dorinţă
trează (permanent trează). El a fost unul dintre cei mai buni şi mai
neobosiţi propăvăduitori al frumosului Marianic, al binelui Hristic, al
slavei Duhului, al Adevărului Ceresc şi al trezviei Neamului nostru hărăzit cu înţelepciune.
Multe
din poeziile sale sunt astăzi colinde cântate de credincioşi intrând
definitiv în conştiinţa Neamului său pe care l-a iubit nemăsurat.
Traian Dorz rămâne pentru noi Comoara dacică a Poeziei creştine.
‘’Aici
vom rămânea mereu /oricât de-nţelenită-i glia;/ cu-atât cu cât arăm
mai greu /va fi mai sfântă bucuria.// Aici vom rămânea crezând /în
biruinţa pentru care /ne-au ars strămoşii rând pe rând /s-o ’nalţe mai
strălucitoare.//
Aici
vom suferi mereu /în locul unde-avem poruncă /să-I dăruim lui Dumnezeu
/slujirea-n cea mai aspră muncă. //Şi-aicea vom muri-apărând /un
Adevăr şi-o moştenire/ încununate în curând /de-o nesfârşită
strălucire.//
Aici,
căci chiar pe-acest pământ /dorim să se mai-nalţe-o dată/ pentru
Cristos un crezământ /şi-o dragoste adevărată. //Ca să-nviem de-aici
mereu /prin noi şi noi urmaşi într-una /arzând în veci lui Dumnezeu /în
miile de jertfe — una. // ( Traian Dorz-’Aici vom rămânea mereu )
Slava şi cinstirea lor să ningă peste sufletele noastre harul mulţumirii şi al iubirii!
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu