Sfinţia voastră, o practică recomandată de mişcările ecumenice, dar şi de
unii ortodocşi, constituie rugăciunile împreună cu eterodocşii. Şi merg ortodocşi la catolici, la protestanţi, la
ne-calcedonieni (diverse ramuri de monofiziţi), vin protestanţii la catolici
etc.; se roagă
împreună, cîntă, predică etc. Sunt nişte practici normale?
arhimandrit Arsenie: Astea-s anormale; este
mai mult o demonstraţie, un vizibil interes al lor, o dorinţă de a pune
piciorul spre o împăcare, spre o cedare a noastră, de a intra încet-încet
într-un fel de împăcăciune.
Deci e o greşeală.
arhimandrit Arsenie: E o greşeală că pierdem vremea.
Sfinţia voastră, ce raţiune,
ce logică au avut Sfinţii Părinţi
cînd au spus să nu ne rugăm cu cei care sunt despărţiţi de Biserică, cu schismaticii
şi cu ereticii?
arhimandrit Arsenie: Logica este să nu te rogi cu ei
pentru că au alt punct de vedere al Adevărului, pentru că nu sunt în Adevăr, în adevărul de credinţă. Noi ne rugăm în Adevăr,
în practica Adevărului, aşa cum ne-a fost lăsat, cum s-a fixat de către
Biserică.
Mă rog la Hristos aşa cum m-a învăţat El, aşa cum nu se poate altfel; mă rog
la Dumnezeu aşa cum mă mîntuiesc, nu cum nu mă mîntuiesc; nu fac combinaţii.
Sfînta Cruce în felul acesta, ortodox, care
înseamnă Sfînta Treime, toată înălţimea, toată adîncimea şi toată lăţimea:
Tatăl, Fiul şi Sfîntul Duh; va să zică, nu cu două degete ca lipovenii, nici cu
toată mîna ca la catolici. N-au făcut lucrul acesta fără un motiv, ci să fie altfel
decît e Adevărul, adică să aducă practica lor pentru că, avînd practica
lor, uşor îl bagi în dogma lor.
Pentru că s-au depărtat de dogme, din această cauză să nu ne rugăm cu ei?
arhimandrit Arsenie: Dogma nu e Dumnezeu; dogma este
măsura lucrurilor. Aşa că trebuie să mă rog în măsura lucrurilor care cred în
Dumnezeu; "cine n-adună cu El risipeşte". Exact cum am spus Eu, -
spune Mîntuitorul -, nu altfel. Şi a spus: "o iotă, o cirtă, o parte de se
va schimba, acela mic se va chema", adică nu se va mîntui - zice şi
Sfîntul Ioan Gură de Aur.
Practica vieţii noastre este să ţinem legătura cu
Dumnezeu ca şi cum îl trăim pe Dumnezeu în tot ce facem - şi cînd ne rugăm. De ce altfel?
Adică tu stai pe strada cutare, numărul cutare şi
unul îţi spune altfel: că stai pe strada cutare sau cutare - ca să ajungem
într-un loc. Atunci, cum să mă rog cu tine, că mă rătăcesc. Şi nu e duh;
rugăciunea e un duh, e o trăire, exact cum a învăţat El: "şi spuneţi aşa
cum v-am învăţat Eu, şi v-am spus Eu".
Sfinţia voastră, un principiu în ecumenism este următorul: creştinii de
diferite confesiuni să se roage împreună, dar să nu participe la Euharistie şi
aceşti teologi ortodocşi care sunt în mişcarea ecumenică spun că atunci cînd
Sfinţii Părinţi au spus să nu ne rugăm cu ereticii şi cu schismaticii se
refereau doar la Împărtăşire, la Euharistie. Este adevărat?
arhimandrit Arsenie: Nu, nu este adevărat.
Sunt cu totul de acord cu ce au spus Sfinţii Părinţi,
adică să nu ne rugăm cu schismaticii şi cu ereticii, cu atît mai mult să nu ne
împărtăşim cu ei.
Şi rugatul împreună nu este o gimnastică, şi nu este un
program rugăciunea.
Eu am să mă rog ortodox, mă închin ortodox, el nici nu se
închină ortodox, n-au
nimic...
Nu ştiu de ce această invitaţie: rugăciune împreună, ca şi cum facem un fel
de gimnastică şi facem un fel de întărire a muşchilor; ce înseamnă asta?
Rugăciunea e o problemă de duh, o problemă de trăire personală. Nu accept eu
rugăciunea împreună; adică este un interes în practica asta, emanat de cineva.
Ce fel de interes ?
arhimandrit Arsenie: Interes pentru unitate,
să zicem că suntem una; pentru că, dacă accepţi să te rogi împreună, restul e
uşor, adică să acceptăm abateri de la adevărul de credinţă, de la adevărul
mîntuitor.
Luna ianuarie este
dedicată acestor practici.
arhimandrit Arsenie: Cine a dedicat-o?
Şi unii dintre ai noştri.
arhimandrit Arsenie: Mie îmi pare bine, că nici n-am
ştiut!
Nu este duhul adevărului în rugăciunile acestea ?
arhimandrit Arsenie: Nu este duhul adevărului. Şi de
ce să fac lucrul acesta? Asta-i
demonstraţie, eu i-am spus sport aici sau cum i-am spus...
Gimnastică...
arhimandrit Arsenie: Gimnastică, da. Şi de ce să fac
lucrul acesta? Chiar rugăciunea - nu este voie să zici program de rugăciune -
este suflare şi răsuflare, aşa cum ne-a spus Hristos.
Se strîng episcopi, preoţi credincioşi şi participă la astfel de slujbe, zise adesea şi "ecumenice".
arhimandrit Arsenie: Nu au nici o scuză.
Acuma sunt tot felul de vecernii împreună etc.
arhimandrit Arsenie: Lăsăm la o parte; e un moment
istoric, politic şi gata.
Nu stau, nu sunt liniştiţi pentru că nu sunt în
Adevăr. Şi vor să te niveleze pentru că ei nu schimbă nimic. Noi suntem
foarte bucuroşi să fim uniţi, dar în Adevăr; să poftească aici, la noi, fără condiţii.
Mergem la tîrg împreună, ne sfătuim împreună, am băut
cafeaua împreună sau ceaiul şi totuşi unul se ia şi unul se lasă - care sunt două la
moară cu acelaşi interes - una pe norii cerului şi una la judecată; "unul
se ia şi unul se lasă" dacă n-ai trăit în Adevăr. Nu-i nimic de
glumă, dragul meu. Şi tot argumentul acesta rămîne pînă la urmă: sunt gata să mor.
Ei spun că este o lucrare a Duhului Sfînt rugăciunea asta împreună.
arhimandrit Arsenie: Ei nu vor rugăciune împreună, ei
vor să fim una. Rugăciunea împreună pentru ei înseamnă că ne-am unit.
Asta-i uşor, nu-i important.
Important este de ce nu suntem împreună. Nu ne-am
rugat împreună? Vorbim despre cei care trăiesc în Adevăr; dacă suntem ortodocşi
ne rugăm împreună, e frumos.
Dar de ce tot ţii să te rogi cu mine împreună şi
din punct de vedere al practicii tu nu eşti ? Cum te-nchini? Ce liturghie ai?
Nu mai ai proscomidie, n-ai nimic. Va să zică toate cele pe care le-au făcut
aceşti titani: Vasile cel Mare, Apostolul Iacov şi Ioan Gură de Aur; poţi să
treci peste ei? N-au proscomidie; cum să intrăm în Liturghie ca într-un fel de
piesă de teatru, nu?"
Ce fel de oameni?
arhimandrit Arsenie: Care au fost plătiţi sau care vor
fi plătiţi.
Plătiţi să ce?
arhimandrit Arsenie: De a face gustul celor ce nu
susţin Adevărul dogmatic, de credinţă, că ăia-s oameni de cultură, noi - zic ei
- suntem nişte proşti.
Vezi de treabă; ia uite, ce fericit sunt că sunt
astfel de "prost".
Un motiv al lor este următorul: ei zic că cei care nu se roagă împreună nu
au dragoste.
arhimandrit Arsenie: Părinte dragă, adică, dacă nu
furi cu mine, n-ai dragoste? Vezi de treabă!
Esti chior? Sunt. Eşti hoţ? Sunt. Eşti curvar?
Sunt. Eşti eretic? NU! Aici nu mai merge.
Nu mai putem fi împreună cînd e vorba de Adevăr. Adică, ba
mai mult, ne spun că suntem
reduşi; poţi să spui orice. De unde ştie fiul teslarului atîta carte?
Mi-a spus o doamnă profesoară, trăitoare:
"nu-i aşa, părinte, că Hristos a fost prin India?" Doamnă, zic eu,
dumneata ştii că Hristos era Dumnezeu, că i-a făcut şi pe indieni? Era
Dumnezeu, dar şi-a motivat învăţătura; e singura cale, nu e alta.
De aceia zic: crede cu orice chip şi te convingi
pe drum de ce crezi.
Nu înseamnă că n-avem dragoste dacă-i refuzăm ?
arhimandrit Arsenie: Păi, dragostea o măsurăm cu
tovărăşia la hoţie? Dragostea se bucură numai de Adevăr. Ce zici de lucrul acesta! Eu nu-l
urăsc, dar nu-l accept.
Noi, ortodocşii, întinerim lumea pămîntului prin slujbele pe care le
facem. De ce să facem rugăciune? Nu vezi că e un interes; după sute de ani.
Şi interesul ?
arhimandrit Arsenie: Interesul este al lor. Noi suntem
deja împliniţi - în Adevăr.
De ce doreşte, psihologic vorbind, cineva care-i lîngă tine, cunoscut - nu-i convine
că tu ai o viaţă de trăire motivată, creştină să zicem - să te niveleze ?
Pentru că el îşi motivează slăbiciunile şi vrea să
te niveleze ca să fie liniştit în păcatele lui şi în practica lui; nu suferă ca tu să fii
mai înalt.
Ia uite! Tăbară pe tine. Fanaticului nu-i pasă nicicînd de adevăr.
Întotdeauna Adevărul este atacat; dacă nu era Adevărul,
nici filosofiile care l-au atacat nu existau, nici filosofiile care comparau
lucruri frumoase nu existau. Tot în funcţie de Adevăr e tot războiul care se
dă.
Într-un îndemn la rugăciunile acestea comune, despre care am discutat, se
zice aşa: "avem aceeaşi învăţătură, dar această învăţătură este
interpretată diferit şi nu putem să interpretăm cuvintele lui Dumnezeu decît
prin rugăciune" - într-un îndemn la rugăciunile acestea comune.
Ce recomandaţi teologilor în învăţarea, interpretarea
învăţăturii creştine?
La nivel teologic, al institutelor teologice este
la modă chestia asta cu împăcările, cu ecumenismul.
arhimandrit Arsenie: Astea sunt discutate, şi treaba lor dacă păstrează un
amestec de idei, şi este foarte trist că autoritatea dogmatică a universităţii nu precizează cu
sabia în mînă adevărul - sabia
duhului.
Mai întîi de toate, nici nu-mi vine să cred că se
învaţă altfel în universităţi; că e prea adevăr, prea trasor Adevărul de
credinţă.
Biserica e numai una, şi gata. Cum, de ce să nu
spun Biserică Ortodoxă? N-am schimbat nimic deci, am spus de atîtea ori fără să
fac figură de stil, Hristos e ortodox pentru că facem exact ce a spus El.
Numai Biserica Ortodoxă explică adevărat
învăţătura Mîntuitorului Hristos.
Ce îndemnaţi pe teologi să citească?
arhimandrit Arsenie: Să citească ce spune Biserica Ortodoxă; e consemnată învăţătura. Chiril
al Alexandriei cu o serie întreagă de lucruri; să pună mîna pe învăţătura
acestor mari titani: Ioan Gură de Aur, Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz,
Teologul mai corect, că de Nazianz a fost şi tatăl său - a fost un mare
trăitor, dar nu a fost într-o formă eroică şi să aducă noutăţi ca fiul său
Grigorie Teologul; a prezidat Sinodul al II-lea Ecumenic care privea Duhul Sfînt. Mîntuitorul spune: "cine se va boteza în numele
Tatălui, al Fiului şi al Sfîntului Duh".
Sfîntul Duh era deja de Mîntuitorul confirmat:
"de la Tatăl purcede"; gata, nu mai interpretezi tu. "Voi
trimite", pentru că Mîntuitorul era cunoscut ca Dumnezeu, de apostoli şi
de asta zice "şi Voi trimite", dar nu că-I de la Mine.
"Care de la Tatăl purcede" - a precizat, adică suntem Una - Sfînta
Treime. Aceasta a motivat şi forma Sfintei Cruci.
Adevărul nu se poate interpreta; dacă-l
inter-pretăm mereu, vine altul şi spune că are dreptate, pentru că vine cu o
logică oarecare. Adevărul-Hristos
nu poate fi interpretat, chiar dacă trebuie să mori pentru El, chiar dacă te
jertfeşti; dacă nu eşti în stare să faci lucrul acesta zici ca ăla. Cu Adevărul
nu-i voie să faci asta; au hotărât Sfinţii Părinţi cu Duhul Sfînt ce-a fost; Adevărul a fost definitiv
interpretat de Sfinţii Părinţi la Sinoade.
Să citească orice; să citească şi de Mahomed dacă e necesar, că e bine să ştie ca
să poată să-i combată.
Sursa: Părintele Arsenie Papacioc – SINGUR ORTODOXIA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu