După ce Hristos a vorbit despre nenorocirea ce avea să vie asupra
Ierusalimului şi despre aceea că Apostolii vor birui toate piedicile,
iar Evanghelia se va predica în toată lumea, se întoarce iarăşi la
descrierea ticăloşiei ce va veni peste iudei, pe când ucenicii vor
predica strălucit Evanghelia în toată lumea. „Atunci cei din ludeea să
fugă la munţi”. Atunci, când ? Când acestea se vor întâmpla, când
urâciunea pustiirii va fi în locul cel sfânt. El prin aceasta înţelege,
oastea romană. Atunci, zice el, să fugiţi, căci nu va fi nici o nădejde
de mântuire. Altădată iudeii din războaie grele se ridicaseră, ca în
timpurile lui Sanherib şi ale lui Antioh. Oastea lor fusese împrăştiată,
templul cucerit; însă s-au ridicat macabeii împotriva vrăjmaşului şi a
urmat o deplină schimbare. Dar pentru ca ei să nu aştepte şi acum ceva
asemenea, le curmă toată nădejdea. Abia viaţa singură, zice El, vor
putea ei să-si mântuiască. De aceea, cei ce se vor afla pe acoperământul
casei, să nu se mai pogoare în casă spre a-şi lua hainele. El prin
aceasta le arată nenorocirea de care nu vor putea scăpa şi prin care
oricine se va afla acolo neapărat va pieri.
Pentru aceasta adaugă el: „Cel ce va fi în câmp să nu se întoarcă înapoi
să-şi ia haina sa”; căci dacă cei ce se aflau în cetate trebuia să
fugă din ea, cu atât mai puţin puteau să vină în ea cei ce se aflau
afară din dânsa. „Vai celor însărcinate şi de cele ce vor alăpta în
zilele acelea”; celor dintâi pentru că ele, cu povara pântecului lor,
nu vor putea fugi atât de repede; iar celorlalte pentru că vor fi
oprite de dragostea pruncilor lor şi nu se vor putea mântui.
A părăsi banii şi hainele este uşor, dar cine va părăsi ceea ce i-a dat
firea? însemnând mai departe mărimea ticăloşiei. Domnul zice:
„Rugaţi-vă ca să nu fie fuga voastră iarna sau Sâmbăta; căci va fi
atunci necaz mare cum nu a mai fost de la începutul lumii până acum, şi
nici nu va mai fi”. Bagă de seamă că el vorbeşte către iudei şi lor le
descrie nenorocirea ce are să vină asupră-le. Căci atunci când
Vespasian s-a arătat cu ostile înaintea Ierusalimului, Apostolii nu mai
erau acolo, şi nu serbau Sâmbăta. Pentru ce nu iarna sau Sâmbăta? Nu
iarna, pentru anotimpul cel rău; nu Sâmbăta, pentru că legea oprea a
face o cale lungă, aşadar a fugi departe. Si când Hristos zice că n-a
mai fost un necaz aşa de mare şi nici nu va mai fi, aceasta nu este o
exagerare a lucrului. Cine citeşte cărţile istoricului iudeu losif
Flaviu, care vieţuia pe atunci, va vedea că aceasta este adevărat.
Si să nu zică cineva că el poate a spus minciună spre a înfăţişa
profeţia lui Hristos ca fiind adevărată. Desigur, nu; căci el nu era
unul dintre credincioşi, ci un iudeu foarte râvnitor. Iară el povesteşte
că ticăloşia aceea a covârşit toată tragedia şi nici un război n-a
nenorocit vreodată un popor, într-o ademenea măsură. Aşa de mare a fost
foametea, încât mumele îşi sfâşiau copii şi se certau pe carnea lor,
morţii se tăiau bucăţi şi se mâncau. Iudeii înşişi trebuie să spună, şi
încă mai mult spune adevărul, că această grozavă nenorocire a venit
asupra Iudeii pentru omorârea lui Iisus Hristos.
Pentru că aceasta a fost cea mai mare fărădelege din câte s-au săvârşit
pe pământ, de aceea şi necazul acela a fost cel mai mare din câte a
văzut pământul. „Şi de nu s-ar fi scurtat zilele acelea, zice Domnul,
n-ar mai scăpa niciun trup, dar pentru cei aleşi se vor scurta zilele
acelea”. Prin aceasta El arată că iudeii ar fi meritat şi mai mare
pedeapsă, iar sub „zilele acelea” înţelege El timpul împresurării, ceea
ce va să zică: dacă războiul romanilor ar fi ţinut mai îndelung, toţi
iudeii ar fi pierit. Şi el nu înţelege numai pe jidovii cei din ludeea,
ci şi pe cei ce erau afară de această ţară, căci pretutindenea pe unde
ei vieţuiau, au fost atuncea prigoniţi şi alungaţi, atâta erau ei ele
urâţi.
Dar pe cine numeşte Iisus în acest loc: „cei aleşi” ? Pe credincioşii
care locuiau între iudei. Adică pentru ca iudeii să nu poată zice că
acea nenorocire este o pedeapsă pentru predicarea şi închinarea lui
Hristos, de aceea Domnul arată că credincioşii nu numai că n-au fost
pricina acelei nenorociri a iudeilor, că mai vârtos aceştia ar fi pierit
cu totul, dacă între ei n-ar fi fost nici un creştin. Căci dacă
Dumnezeu ar fi lăsat războiul să dureze mai îndelung, n-ar fi rămas nici
un iudeu, însă Dumnezeu a scurtat războiul, pentru ca cei credincioşi
dintre iudei să nu piară împreună cu cei necredincioşi. Si cu privire
la aceasta zice Domnul: „Pentru cei aleşi se vor scurta zilele acelea”.
Zice aceasta spre a da mângâiere credincioşilor ce locuiau printre
iudei, ca să nu se teamă că şi ei vor pieri cu dânşii. Iar dacă Dumnezeu
are o astfel de îngrijire pentru cei credincioşi, că pentru dânşii
chiar si alţii s-au mântuit, şi pentru creştini au rămas în viaţă şi
iudei, de ce cinste mare se vor împărtăşi ei în timpul cununilor (adică
în cer) ? Şi el nu numai că îi mângâie, dar îi şi abate treptat de la
obiceiurile iudaiceşti; căci când templul nu mai există, fireşte
încetează şi legea. Aceasta însă nu o zice lămurit, ci numai arată la
ea, vorbind despre pierirea Ierusalimului.
Atunci de vă va zice vouă cineva: Iată, Mesia este aici sau dincolo, să
nu-1 credeţi. Că se vor scula hristoşi mincinoşi şi profeţi mincinoşi,
si vor da semne mari şi minuni, cât să amăgească, de va fi cu putiinţă,
şi pe cei aleşi. Iată, mai înainte v-am spus. Deci de vă vor zice
vouă: Iată este în pustie, să nu ieşiţi; iată este în cămări, să nu
credeţi. Că precum iese fulgerul de la răsărit, şi se arată până la
apus, aşa va fi şi venirea Fiului Omului”.
După ce Iisus a vorbit despre pierirea Ierusalimului, acum El aduce
vorba despre venirea sa cea de-a doua şi descrie ucenicilor Săi semnele
aceleia; dar nu numai lor, ci şi spre folosul nostru şi al neamurilor
viitoare. El zice „atunci”. Acest „atunci” nu va spună că cele următoare
sunt legate după timp cu cele înainte mergătoare, sau au să se
întâmple îndată după , aceea, ci numai că ele au să se întâmple în
viitor.
De asemenea, prin cuvintele: „în zilele acelea venit-a Ioan Botezătoml”
(Mt. 2, 1), nicidecum nu arată timpul cel mai de aproape ce a urmat, ci
arată ceva ce s-a întâmplat cu mulţi ani mai târziu. Cuvintele „în
zilele acelea” nu înseamnă timpul în care s-au întâmplat cele dinainte,
ci când s-au întâmplat cele următoare, pe care el voia să le
povestească. în cele dinainte vorbise el despre naşterea lui Hristos,
despre venirea magilor şi despre moartea lui Irod. La aceasta uneşte
nemijlocit cuvintele: „în zilele acelea a venit Ioan Botezătorul”,
povestind ceea ce s-a întâmplat cu 30 de ani mai târziu. Acest chip de
povestire adeseori se află în Sfânta Scriptură. Aşa şi aici ea lasă
toată întinderea cea mare de timp dintre surparea Ierusalimului si
sfârşitul lumii, povestind ceea ce are să se întâmple cu puţin înainte
de pieirea lumii.
Atunci, de va zice vouă cineva: „Iată aicea este Hristos, sau acolo”, să
nu credeţi. Când a grăit despre pieirea Ierusalimului, el a vorbit si
despre profeţii cei mincinoşi, care vor amăgi oamenii în timpul
Apostolilor; dar cu mult mai rău descrie el pe profeţii cei mincinoşi
care se vor arăta cu puţin timp înainte ele pieirea lumii; „ei vor da
semne mari şi minuni, cât să amăgească, de va fi cu putinţă, pe cei
aleşi”. Aici vorbeşte el de Antichrist şi de slugile lui, despre care şi
Pavel zice: „a căruia venire este dinspre lucrarea Satanei, întru
toată puterea şi semne şi minuni ale minciunii, şi cu toată amăgirea
pentru cei pieritori” (II Tes. 9, 10).
Domnul îndeamnă la pază. El zice: „Să nu vă duceţi nici în pustie, nici
în cămări”. El nu zice: „Duceţi-vă la dânsul, dar să nu-1 credeţi”, ci
„să nu ieşiţi”, căci vicleşugul lui Antichrist este mai mare şi
susţinut prin minuni.
Mai departe El descrie cum va veni iarăşi, prin cuvintele: „precum iese
fulgerul de la răsărit”… Aşadar, El nu va întrebuinţa nici un trimis,
nici un vestitor, ci într-o clipă Se va arăta El tuturor, în toată
lumea. El zice: „Unde este stârvul, acolo şi vulturii”; aceasta
însemnează că îngerii, Mucenicii şi Sfinţii îl vor înconjura. Mai
departe pomenşte de semnele cele înfricoşătoare.
„îndată după necazul zilelor acelora, soarele se va întuneca”. Prin
„zilele necazului” înţelege el pe cele ale lui Antichrist şi ale
profeţilor lui mincinoşi, cand mare necaz este de a fi mulţi amăgiţi.
Dar acest necaz nu va dura îndelung. Căci, dacă pentru cei aleşi s-a
scurtat şi războiul iudaic, cu atât mai vârtos se va scurta pentru
dânşii şi acest necaz. De aceea zice el „îndată”, căci mai toate se vor
întâmpla deodată.
Abia va sosi Antichrist şi profeţii săi, şi Hristos Se va arăta.
„Soarele se va întuneca” aceasta nu va să zică se va desfiinţa, ci va fi
covârşit de strălucirea venirii Sale; „şi stelele din cer vor cădea”,
căci ele atunci nu vor mai fi trebuincioase, nemaifiind noapte.
„Si puterile cerului se vor clăti” pe bună dreptate, când ele vor vedea o
aşa de mare schimbare. Căci dacă îngerii, precum zice Iov (Iov 38, 7),
s-au uimit şi-au lăudat pe Dumnezeu cand s-au făcut stelele, mai
vârtos se vor uimi ei cand vor vedea o aşa de mare prefacere; şi vor
privi toată lumea înaintea scaunului judecăţii lui Dumnezeu şi,
împreună cu slujitorii lor, pe acei oameni supuşi pedepsei.
„Atunci se va arăta semnul Fiului Omului pe cer”, adică crucea mai
strălucită decât soarele. Soarele se va întuneca, iară crucea va
străluci, căci ea este mai luminoasă decât razele soarelui. Si acest
semn se va arăta spre a ruşina cu totul neruşinarea iudeilor. „Şi toate
seminţiile lui Israel vor plânge”, când vor vedea crucea, căci ele nu
au tras nici un folos din moartea lui Hristos şi au răstignit pe Acela
căruia ar fi trebuit să I se închine.
Iar după ce a amintit crucea, adaugă: „Şi vor vedea pe Fiul Omului
venind pe norii cerului, cu putere şi cu slavă multă”. El va să zică:
pentru că ai auzit de cruce, să nu crezi că a doua venire a lui Hristos
va fi ceva trist, ci mai vârtos El va veni cu putere şi cu slavă multă.
Iară crucea o poartă El, pentru ca prin ea păcatele acelora de sine să
se osândească, aşa precum un bătut cu pietre ar arăta pietrele şi
petele de sânge de pe haine.
Şi vine pe nor, precum s-a înălţat la cer pe nor. Văzând acestea,
seminţiile vor plânge, pentru că înşişi îşi rostesc hotărârea, înşişi se
osândesc. „Şi va trimite pe îngerii Săi, cu glas mare de trâmbiţă, şi
vor aduna pe cei aleşi al Lui din cele patru vânturi, de la marginile
cerurilor până la celelalte margini”. Când auzi aceasta, gândeşte la
aceia care aşteaptă osânda, încă si aceasta auzind ei, va fi pentru
dânşii o pedeapsă.
Dar pentru ce îi cheamă El pe îngeri, când, precum zice, se va arăta
tuturor de năprasnă ca un fulger? Pentru ca ei, cei aleşi, si prin
aceasta să se cinstească. Pavel zice: „Ei se vor răpi în nori” (I Tes.
4, 16). El va zice aceasta când grăieşte despre înviere şi adaugă:
„Domnul întru poruncă, cu glasul arhanghelului, se va pogorî din cer”
(II Tes. 4, 15). Aşadar la înviere, îngerii vor aduna pe cei drepţi, şi
adunaţi fiind, vor fi răpiţi în nori, iar acest lucru se va face într-o
clipă. Dar la ce slujesc trâmbiţele si sunetele ? Spre deşteptare,
spre arătare de bucurie, dar şi spre arătarea durerii celor osândiţi.
Vai nouă în acea zi înfricoşată ! Pe când noi ar trebui să ne bucurăm de
auzirea sunetului trâmbiţelor, ne umplem de tânguire şi zdrobire. „Eu
am venit să slujesc, nu să Mi se slujească” zice Hristos (Mt. 20, 28).
Eu sunt prietenul tău, capul tău, sunt fratele tău, soră, mamă, toate,
şi nu voiesc alta decât să fii şi tu prietenul Meu. Eu am fost sărac
pentru tine, cerşetor pentru tine, am fost răstignit pentru tine, am
fost pus în mormânt pentru tine, în cer mă rog Tatălui pentru tine şi am
venit pe pământ ca mijlocitor pentru tine la Tatăl. Tu eşti Mie totul,
frate împreună moştenitor, prieten, membru.
Ce doreşti mai mult ?
Pentru ce te tragi îndărăt de la Acel ce atât de mult te iubeşte ?
Pentru ce lucrezi tu numai pentru lumea aceasta ?
Pentru ce torni tu apă într-un vas fără fund ?
Căci aceea face cel ce lucrează pentru lumea cea de acum.
Pentru ce voieşti tu să apuci focul şi să abaţi aerul ?
Pentru ce alergi în zadar ? Toate au sfârşitul lor; arată-mi, deci, şi
sfârşitul râvnei tale pentru lume. Dar tu nu poţi aceasta. Toate sunt
deşertăciune. Să mergem la morminte; arată-mi pe tatăl tău, arată-mi pe
nevasta ta cea moartă. Unde este cel ce purta haine împletite cu aur,
cel ce şedea în trăsură pompoasă, cel ce avea putere pe viaţă şi pe
moarte ? Eu nu văd nimic alta decât oase şi viermi. Toate acele sunt
pulberi şi vis şi umbră, un chip sec, ba nici măcar un chip.
Si dea Dumnezeu ca la sfârşit numai acesta să fie răul. Cinstea, traiul
cel bun şi bogăţia sunt, negreşit, aici numai o umbră, dar cele ce au
fost legate cu ele, cele ce au urmat din ele: zgârcenia, desfrânarea,
acestea nu sunt umbre, ci sunt scrise în cer, fie cuvinte, fie fapte.
Cu ce ochi vom privi noi la Hristos în Ziua Judecăţii?
Hristos, mai departe, aduce pilda smochinului, spre a însemna timpul.
Precum vara este aproape,, când frunzele smochinului cresc, aşa şi
sfârşitul lumii va fi aproape, zice el, când vor veni profeţii cei
mincinoşi şi Antihrist, si se vor întâmpla acele senine.
Totodată, aceasta înseamnă că viaţa din acea lume este pentru cei drepţi
vara cea duhovnicească; pe când pe păcătoşi îi aşteaptă iarna. El zice
mai departe: „Nu va trece neamul acesta până ce toate aceste se vor
întâmpla”.
Ce înţelege El prin „toate acestea” ? Atât cele ce privesc Ierusalimul,
războaiele, foametea, ciuma, cutremurele de pământ, hristoşii cei
amăgitori, profeţii cei mincinoşi, răspândirea Evangheliei în toată
lumea, cât şi celelalte numărate mai sus, care se vor săvârşi până la a
doua venire a lui Hristos.
Dar atunci, cum putea El să zică: „neamul acesta” ? El prin aceasta nu
înţelege pe cei ce trăiau atunci, ci neamul credincioşilor; căci Sfânta
Scriptură întrebuinţează zicerea „neam” nu numai spre a arăta o ştiută
perioadă de timp, ci spre a rosti felul şi chipul cucerniciei şi al
purtării, ca Psalmistul când zice: „Acesta este neamul celor ce-1 caută
pe Dumnzeu” (Ps. 23, 6).
Hristos voieşte să spună, că Ierusalimul va pieri şi o mare parte din
iudei se vor prăpădi, dar neamul celor credincioşi va rămâne, nu se va
birui de foamete şi de ciumă, de cutremure şi de războaie, de profeţii
cei mincinoşi şi de amăgitori, în sfârşit, spre a-i întări şi mai mult
în credinţă, El adaugă: „Cerul şi Pământul vor trece, iar cuvintele Mele
nu vor trece”, adică mai degrabă se va nimici cerul şi pământul, cu
toată tăria lor cea mare, decât să nu se împlinească ceva din cuvintele
Sale. El cu aceasta voieşte să arate, totodată, că Biserica, pe care El
a întemeiat-o, este mai înaltă şi mai trainică decât cerul şi
pământul, iar El este Plăsmuitorul a toată lumea, Domnul şi Stăpânul
cerului şi al pământului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu