O poveste adevărată
În 1985, când aveam aproape 11 ani,
Ceaușescu mergea la promenadă cu Gaddafi și se pupau frățește la
televizor. Televiziunea Română prezenta în jurnal encomioane nesfârșite
în care zâmbetul tâmp al lui Ceușescu făcea casă bună cu outfiturile
excentrice ale lui Gaddafi (cine își mai aduce aminte, știe despre ce
vorbesc). În 1986, Americanii atacau Tripoli la ora 7 pm trecute fix, cu
un bombardament programat cu rigoare de ceasornicar, ca să coincidă cu
începerea jurnalelor de știri. Televiziunile fuseseră anunțate, așa că
pandemoniul libian a fost LIVE pe toate televizoarele Americii și în
feed-urile agențiilor de știri. Poporul american și-a văzut inamicul pulverizat de cea mai mare putere a lumii.
Ăsta a fost primul bombardament din istorie
creat astfel încât să arate ca un reportaj TV, ba chiar pentru a fi un
reportaj TV, zice Volkoff: inversiune
interesantă a importanței relative a realității și a imaginii sale: e
întrucâtva ca și cum grecii ar fi făcut războiul din Troia numai pentru
ca Homer să poată scrie Iliada. Zis și făcut, Ulise a ajuns cu bine la destinație, fiindcă Reagan a ieșit la două ore după bombardament cu un Mesaj către Națiune
care a fost, de asemenea, difuzat la scară națională, pe toate undele
posibile. Cine are timp să-l citească se va minuna de precizia cu care
mesajele-cheie au fost meșteșugite și puse în relație cu regia nimicirii
inamicului. Ba, mai mult, presa vremii continuă povestea, așa cum a
fost programat; iată un articol apărut în The Guardian a doua zi, în care citim că asta a fost dorința poporului american și iată și coperta revistei Time,
ilustrată cu o fotografie care nu e decât un frame din odiseea TV a
bombardamentului. Nu poate nimeni să acuze Time sau The Guardian că nu
și-au făcut datoria; problema e că și-au făcut-o în paradigma indusă de
americani.
Un jurnalist care-și face meseria, sapă până e sigur că a înțeles despre ce scrie, cum scriam în alegoria mea fantasticoidă,
din care înțelegem că nu mai rămâne nimic din adevăr, dacă îl căutăm în
spațiul public. Povestea de mai sus este despre doi americani morți
într-o discotecă, pentru care a suferit jumătate dintr-o Capitală și,
mai apoi, un întreg popor (ani mai târziu, Libia a făcut plăți
compensatorii de un miliard și jumătate de dolari pentru rudele
victimelor americane).
Fascismul invers
Cam același lucru se întâmplă, făcând
schimbările de rigoare, cu valul de radicalism fără gnoză care,
bălăcărind ortodoxia în fel și chip, îi întoarce pe români împotriva
propriei lor națiuni. Ortodoxia a devenit, din singura valoare care ne-a
ținut uniți peste secole, inamicul poporului. În spațiul public de la
noi, ortodoxia e un personaj colectiv format din curve, nebuni, bigoți,
apostați, schizoizi și, în general, un fel de pâclă amorfă care cade în
adorație în fața unor “hoituri”. Asta spune, cel puțin, media, de ani de
zile într-un ritm încet, dar sigur. Media care programează
bombardamentele în prime-time ca să ne prezinte “inamicul” fără să ne
lase privilegiul de a spune că nu suntem de acord. Influența ei penetrează conștiințelor câte o idee străină fără ca eul subiectului să participe la aceasta direct și imediat (tot de la Volkoff cetire).
Pentru exemplificare, să ne delectăm cu un intermezzo de un lirism covârșitor, care a circulat pe Internet: Vă
propun să facem toți, acolo unde avem cazuri similare, materiale cu
scandaluri în care au fost implicați preoți. Ideal este sp fie
scandaluri sexuale, dar putem băga și altfel de lucruri: bătăi între
popi, înjurături, tâlhării etc. Punem materialele pe site, cu
fotogalerii, video, înregistrări audio… ce aveți voi… și vă linkuiți
toți la materialele făcute de ADS București despre scandalul homosexual
cu minori de la Patriarhie – popa Irineu. (Citatul este
atribuit redactorului șef al ediției de seară a unui cotidian quality
care, potrivit SNA, avea zeci de mii de cititori în epoca din care
provine acest mesaj.) E o altă definiție a Fenomenului Pitești.
Interesant este că ateii, agnosticii și
teiștii noștri își exercită dreptul de a exprima opinii numai când e
vorba de ortodoxie și creștini ortodocși. N-am auzit mai pe nimeni să ia
în deșert tradiționalismul musulman, fundamentalismul iudaic sau, de
pildă, pietismul protestant. De catolicism nici nu mai vorbim. Și
atunci, poate ar fi și mai interesant să înțelegem de ce. Mai mult, în
nicio țară ortodoxă pundiții nu-și bat atât de literalmente joc de
singura valoare care trece prin toate măruntaiele poporului. Pentru că
pundiții noștri nu știu, de fapt, ce este ortodoxia și, dacă n-o
înțeleg, atunci nu e bună. Se simt agresați în forurile cele mai intime
de simplitatea dezarmantă a unor oameni care recunosc, cu zâmbetul pe
buze, că ar muri oricând pentru Hristos. Le e ușor să clameze
corectitudinea politică în ce privește respectul pentru credința altor
neamuri, în timp ce pot terfeli fredonând manele credința propriului
neam.
Efectul fascismului invers este,
însă, dincolo de frica generalizată de a mai recunoaște că avem nevoie
de duhovnicie, impotența de a mai identifica atacurile gratuite și
continue la credința noastră. Încetul cu încetul, fascismul ăsta invers
ne transformă pe toți în supușii noului Hitler, care ne mesmerizează
conștiințele, din spatele microfonului. Majoritatea vocilor care
stâlcesc ortodoxia o fac fiindcă nu au curajul să recunoască faptul că
sunt ortodocși și se duc cu valul, din frică în frică, până ajung să
creadă că ceilalți au dreptate.
Îmi aduc aminte cum îmi țineam crucea
ascunsă sub maioul alb, când mă schimbam la ora de sport, în școala
comunistă în care învățam. Aveam șapte, opt, nouă ani și trebuia să
conștientizez că părinții mei pot suferi dacă declar că postesc. Aveam
10, 11, 12 ani când trebuia să înfierez capitalismul pentru că
promovează “oligarhia financiară” și “exportul de capital” deși știam
că, în România, capitalismul există, dar nu pentru căței. Îmi venea să
plâng de neputință, dar nu aveam voie. Trebuia să mă feresc, adică să mint prin omisiune.
Cum putem scăpa de Apocalipsă
Urmărind spectacolul cu “fuga” fetei de 15
ani, mi-am dat seama că ne îndreptăm spre aceeași minciună. Mari și mai
mici jurnalști, pundiți, bloggeri și foste vedete arată cu degetul,
judecă și disecă o poveste pe care nu o înțeleg decât umoral, aducând
argumente dintr-o zonă gri, care nu e nici cunoaștere, nici motivație
personală. Ei sunt radicalii fără gnoză, deținuți ai propriei închisori
care nu sunt capabili să înțeleagă că există copii care țin post și se
mărturisesc fără a fi târâți de nimeni,
nicăieri. Nu înțeleg că n-au cum să înțeleagă nici cu instrumente
raționale dorința unei fete care simte agresiunea lumii, atâta vreme cât
ei aplică legea seculară într-o lume guvernată de legile Sfinților
Părinți, pe care nu o cunosc, fiindcă nu s-au documentat. Ortodoxia e un
mod de viață în care se aplică liberul arbitru; o viață care începe cu
botezul, nu cu alte momente și schițe, cum și-ar dori, în ignoranța lor
candidă, preopinenții acestei apocalipse. Cu siguranță că dacă ar citi,
măcar, nițică bibliografie, cu toții am avea șansa să amânăm apocalipsa.
Breviarul declarațiilor curente
“Duhovnicul ar trebui achetat pentru corupere de minori.”
“Cei mai vulnerabili copii sunt copiii inteligenți – au încredere în oameni.” (sic!)
“Când vă duceți copiii la spovedanie, duceți-vă cu ei de mână, nu-i lăsați singuri cu popa, că cine știe ce le bagă în cap.”
“[…] jurnale tv lacrimogene și emotionante, dedicate, zilnic, disparitiilor de adolescente nebune.” (sic!)
“în timpul vizitei, anchetatorii au făcut
mai multe fotografii şi au stat de vorbă cu călugării pentru a lămuri
care a fost traseul exact al fetei în cele două zile petrecute la
mănăstire.”
“Fugara a revenit cu Poliția la călugării din munți.”
“Biserica trebuie să se conformeze unor canoane ale societatii.” (sic!)
“Trebuia chemat un psiholog, să instituționalizăm situația asta!”
(Toate citatele aparțin unor foști și
actuali jurnaliști, șefi de agenții de presă, deputați, bloggeri,
medici, purtători de cuvânt care au vorbit la televiziunile de știri, în
edițiile online sau live TV ale ziarelor quality.)
Autor:
Sursa foto: Mediafax Foto/AFP/SERGEY GAPON Sursa: politica.ro
De experimentul Pitesti am aflat in Italia, de la un jurnalist italian, Dario Fertilio, care a scris o carte intitulata " Musica per lupi" ( Muzica pentru lupi). Trebuie sa recunosc, cu rusine, ca nu am stiut nimic despre experimentul Pitesti pana la venirea mea in Italia. In Romania nu mi-a parvenit nici o informatie, la lectiile de istorie, din almanahuri sau pe alte cai nu am avut posibilitatea sa aflu. Ceea ce au trait creierele luminate ale neamului omenesc acolo m-a cutremurat. Cred ca ar trebui sa facem cunoscut cat mai multor romani ceea ce s-a intamplat la Pitesti si poate asa se vor trezi la realitate. Nu de alta, dar experimentul se pare ca se repeta, incet si sigur, fara ca romanii sa-si dea seama, prin alte metode care pot fi mult mai perfide decat cele ale lui Turcanu.
RăspundețiȘtergere