de Gheorghe Constantin Nistoroiu
„Eram în Dumnezeu şi Dumnezeu în noi“.
(Athanasie Berzescu)
Naşterea Sfântului Prunc înfăşat în dantelăria colindelor, aduse şi
scrobite de Îngeri, a fost şi este slăvită şi vestită de toate vârstele,
în toate locurile: de la zarva uliţei la entuziasmul sălilor de
concert, de la coliba săracului la conacul bogatului, de la chilia umilă
a călugărului la somptuoasa catedrală a ierarhului, de la schimnicul
pustiei la atenee sau alte edificii culturale, de la reşedinţele regale
la încremenitele deportări, de la sânul familiei la sinistrele celule
ale fioroaselor temniţe atee. Deţinuţii politici ascundeau în ei
sufletul copilăriei aninat de stele când la răspântiile albe se întâlnau
cetele de juni şi prichindei chiuind cu urături şi strigături.
În gerul încremenit al penitenciarelor, scânteile sufletelor celor
închişi se aprindeau în miezul lor tainic de lumină, lăcrimând mireasma
de colind a Crăciunului.
A venit şi-aici Crăciunul,
Să ne mângâie surghiunul;
cade albă nea
peste viaţa mea,
peste suflet ninge.
Cade albă nea
peste viaţa mea
care-aici se stinge.
Tremură albastre stele
peste dorurile mele;
Dumnezeu de sus
în inimi ne-a pus
pâlpâiri de stele.
Dumnezeu de sus
în inimi ne-a pus
numai lacrimi grele.
Maica Domnului curată
Adă veste minunată!
Zâmbetul tău drag,
înflorească-n prag
ca o zi cu soare!
Zâmbetul tău drag
îl aşteaptă-n prag
cei din închisoare.
Peste fericiri apuse,
tinde-ţi mila Ta, Iisuse.
Cei din închisori
Te aşteaptă-n zori,
pieptul lor suspină,
de sfânta-Ţi Lumină.
Cei din închisori
Te aşteaptă-n zori.
(Radu Gyr - A venit şi-aici Crăciunul)
Deţinuţii politici, îngheţaţi, flămânzi, zdrenţăroşi şi bătuţi, păreau
nişte stafii îngrozite ce bântuiau lumea închisorilor. Complet izolaţi
de lume tremurau în celulele mici, care striveau puterile lor
sufleteşti şi trupeşti. Cu atât mai gravă era povara când în temniţă
sălăşluia un suflet de crin, de copil. Avem o astfel de mărturie a Dr.
Flor Strejnicu din Cisnădie-Sibiu. „Crăciunul anului 1941, când abia
împlinisem 15 ani, l-am petrecut în închisoarea Sibiu, pe atunci loc de
detenţie pentru minori. Ocupam noi, minorii, două celule mari, cu
paturi suprapuse, în care eram înghesuiţi aproximativ 40 de Fraţi de
Cruce. «Vorbitorul» era o dată pe săptămână, Duminica. Aveam voie să
scriem o dată pe lună acasă. Îmi aduc aminte şi acum de una dintre
scrisorile trimise mamei mele în preajma Crăciunului.
Mamă dragă,
Dintre gratii, printre lacrimi şi suspine,
Sărutând nebun, zăbrele, cred că te sărut pe tine;
Dar de-odată fierul rece-l simt pe buze: vai! ce grea
Este soarta ce desparte pe copil de mama sa.
Acel Crăciun la 15 ani mi-a marcat toate aducerile aminte“. (Flor
Strejnicu, Creşinismul Mişcării Legionare. Ed. Imago, Sibiu, 2001, p.
133).
Se deschidea fereastra dimineaţa pentru a pătrunde printre gratiile
îngheţate toată asprimea gerului. Când se închidea, deţinuţii îşi puneau
doar cămaşa, permisă, iar peste ea zeghea, ce era atât de rară că
semăna cu gratiile de la fereastră. Totuşi în ajunul Crăciunului,
creştinii simţeau căldura Naşterii Domnului, ca şi cum ar fi fost
încălziţi de cele nouă cojoace ale Dochiei.
„Iisus a fost totuşi prezent în celule: în colindele murmurate, în
strânsul mâinilor, în glasurile tremurânde care rosteau urarea: «La
mulţi ani!». Pe la ceasul vecerniei din ziua întâi de Crăciun, când
paznicii au întârziat ceva mai mult pe la căminele lor, a început să
răsune, ca într-o catedrală pravoslavnică, întâi mai încet, apoi tot mai
plin, Irmosul Naşterii:
«Îngerii cu păstorii măresc,/ iar magii cu steaua călătoresc».
Şi la întrebarea: «Cine-i? Cine-I»?
A venit răspunsul şoptit: «Părintele Imbrescu, de la Biserica Boteanu
din Bucureşti»“. (Părintele Zosim Oancea - Închisorile unui preot
ortodox. Ed. Christiana, Bucureşti, 2004, p. 95).
După momentele sublime de tăcere şi de încărcătură emoţională pe care
s-a urcat ca pe o scară de mătase, gândul de mulţumire la ceruri,
sclipirile Bradului temerar se aud cântate de aceeaşi voce serafică:
O, brad frumos, ce sfânt erai
În altă sărbătoare,
Mă văd copil cu păr bălai
Şi ochii de cicoare.
Revăd un alb şi sfânt cămin
Şi chipul mamei sfinte,
Imagini de Crăciun senin
Mi-apar şi azi-nainte.
Un brad cu daruri şi lumini
În amintiri s-arată.
Prin vis zâmbeşte ca un crin
Copilul de-altădată
Azi nu mai vine Moş Crăciun
Ca-n noaptea de cenuşă,
Ci doar durerile-mi s-adun’
Să-mi plângă după uşă.
Trosneşte lacătul de fier,
Se stige câte-o viaţă,
S-aude glas de temnicer
Pe lespedea de gheaţă.
Omătul spulberat de vânt
Se cerne prin zăbrele
Şi-mi pare temniţa mormânt
Al tinereţii mele.
(Radu Gyr - O, brad frumos, cit. de Părintele Zosim Oancea. Op. cit. p. 97).
Naşterea Domnului la penitenciarul Suceava în anul 1948 însemna
foamete, mizerie, boala, chinurile, injuriile, loviturile, suferinţa ce
se adunau toate într-o durere ce străbătea până-n temelii firavele,
plăpândele dar frumoasele fiinţe închise, ce-şi mototoleau nădejdea în
voia lui Dumnezeu, în temniţa Securităţii din Suceava. Nici una dintre
ele nu putea sărbători Naşterea Pruncului, decât înecate de lacrimile
dorului de acasă. Colindul fredonat pe rând, la zăbrelele celulei, era
îngânat de un cântec de leagăn.
Dormi copilul mamii, nani, nani,
A plecat şi ultimul lăstun.
Ruginiră plopii şi tufanii
Şi din temniţa ce-i surpă anii,
Nu s-a mai întors tăticul bun.
Toate se împleteau în Sărbătoare, Colindul, suferinţa, lacrimile şi dorul de cei dragi:
„Nu voi uita niciodată, mărturiseşte Dumitru Bordeianu, clipele de
duioşie şi înălţare sufletească, când, din fiecare celulă de fete,
începând cu apusul soarelui şi până la stingere, ocupantele ieşeau pe
rând la geamul celulei şi cântau. Nu mi s-a părut vreodată un cântec mai
dulce, mai suav, mai înălţător spre cer, decât vocea acestor
privighetori închise după gratii. Ceea ce a impresionat până la lacrimi
pe toţi arestaţii erau cântecele de leagăn pe care le cântau mamele ai
căror copii nu mai ştiau de ele“.
(Dumitru Bordeianu - Mărturisiri din mlaştina disperării. Ed. Scara, Bucureşti, 2001, p. 61).
de Gheorghe Constantin Nistoroiu
Naşterea Sfântului Prunc în lagărul de prizonieri de la Mănăstârca din anul 1948.
În lagărele de muncă răspândite pe tot cuprinsul Rusiei sovietice erau
în afara prizonierilor de război şi legionari, fie dintre cei
paraşutaţi din Vestul Europei, fie condamnaţi ca duşmani ai
comunismului. Astfel sunt cunoscute numele lui Nicu Popescu-Vorkuta,
care şi-a scris cutremurătoarele mărturii în cartea „Un legionar
dincolo de cercul polar“, mărturiile părintelui Dimitrie Bejan,
„Oranki-Amintiri din captivitate“, sau cele ale profesorului Eugen
Raţiu.
„În lagăr la Mănăstârca, în toate bordeiele ardeau feştile, între
ramurile pinilor, pe care atârnau jucării confecţionate din placaj şi
carton. Pentru cine erau toate aceste nimicuri? Inimile celor ce
împodobiseră bradul le închinaseră copiilor care, în colşul de sub
icoană, alături de mămica lor, îl implorau pe Moş Crăciun să-l aducă pe
tăticul înapoi.
În bordeiul 15 ne adunam şi, lângă bradul din colţ, la lumina
opaiţului, cântam colindele Pruncului născut în Betleemul Iudeii. Uşor,
liniştit, ca într-o poveste spusă de bunic, se depăna firul sfintelor
amintiri. Ultimul colind aducea rouă în ochii tuturor robiţilor:
Sub fereastra amintirii ne-adunăm,
Sufletul de altădată-l colindăm.
Cad nămeţii şi pierim
Fără cruce, fără ţară, velerim!
Trec în caravană magii dorului,
Peste fruntea rece-a luptătorului.
Brazii ard în vatra vechiului cătun,
Noi pornim colindul unui nou Crăciun.
Gândul nostru-n gândul ţării să-mpletim
Flor de gheaţă-ntr-o cunună, velerim!“
(Dimirie Bejan - Oranki-Amintiri din captivitate. Ed. Tehnică, Bucureşti, 1995, p. )
După sfârşiul pedepsei, legionarii care au supravieţuit au fost
repatriaţi. Numai că la gară nu-i aştepta nimeni alţii decât securiştii
spre a-i aresta sub învinuiri închipuite şi tocmite de ei. Nicu
Popescu-Vorkuta, Eugen Raţiu şi mulţi alţii, şi-au început detenţia pe
vremea lui Carol al II-lea, au continuat-o în lagărele naziste, apoi în
guberniile ruseşti şi din nou acasă (în temniţă), în patria pe care au
slujit-o cu drag şi jertfă.
Crăciunul anului 1949 în închisoarea Piteşti
Cu fulgii de zăpadă înfăşuraţi în gândurile reci, cu discuţiile de
nemulţumire atârnând ca nişte ţurţuri pe duşumeaua glaciară aidoma
lespedei de afară mulţi deţinuţi îşi trăiau ultimele zvârcoliri. În
piepturile mai tinere însă, sufletele evadau din temniţe.
„În Ajunul Crăciunului, povesteşte Ioan Ianolide, mă mărturisisem, la
semnalul dat în ţeava caloriferului dintr-o celulă unde era un preot.
Bucurii mă inundau în cele din adâncuri, înţelesuri noi se desluşeau şi
cerurile se deschideau uimitor:
O, brad frumos,
Copil bălai, Crăciun şi brad
S-au stins în alte zile,
Azi numai lacrimile cad
Pe-ngălbenite file.
În bezna temniţei mă frâng
Sub grele lespezi mute,
Şi-mpovărat de doruri plâng
Pe amintiri pierdute.
Omătul spulberat de vânt
Se cerne prin zăbrele
Şi-mi pare lespedea momânt
Al tinereţii mele.“.
(Ioan Ianolide - Întoarcerea la Hristos. Ed. Christiana, Bucureşti, 2006, p. 262).
Naşterea Domnului la temniţa Copiilor din Târgşor în iarna lui 1949
Deşi ferestrele celulelor erau astupate cu scândură, în sufletele
mocnite de durere ale condamnaţilor fără vină, mai licărea într-un
ungher câte un bob de jar. „Într-una din cele două camere ale
«izolării», se înfiripase un cor dirijat de viitorul preot Ion Fulea din
Sibiu, povesteşte Luca Călvărăsan (arestat ca elev al Frăţiilor de
Cruce). Colindele acestuia străbăteau pereţii despărţitori ai camerelor
de «închisoare în închisoare» - izolarea -, asfel încât puteau fi
auzite de cei de «afară». Răspunsul celor din urmă n-a întârziat.
Grigore Istrate compusese «Pluguşorul de la Târgşor», unicat al
producţiilor lirice carcerale, care a început să răsune peste toată
temniţa.
Deosebit de impresionant a fost şi faptul că oamenii din sat au venit
cu daruri pentru elevii din închisoare“. (Luca Călvărăsan, Istoria în
lacrimi. Episodul Târgşor şi altele. 2 vol. Editura Bucura Sibiu, 1998,
p. 210).
Sărbătoarea prin reeducare, a Naşterii Sfântului Prunc în Decembrie 1950, la temuta închisoare Piteşti.
Dacă până atunci torturile administrate cu destulă uşurinţă de
venerabilii stăpâni erau „acceptate“ , în Ajunul sărbătorii, degradarea
absolută a intrat în sfera patologicului, atingând paroxismul
satanizării. În fiecare celulă persista permanent o putoare
dezgustătoare, de continuă vomă. În Noaptea Albă a Crăciunului,
temnicerii aşterneau cruzimea beznei lor mârşave peste tot, cu vacarm
şi loviri. Fiecare deţinut s-a retras în intimitatea lui imaginându-se
în preajma celor dragi de acasă. Visul sau reveria, n-a durat însă
mult.
„În dimineaţa Crăciunului (mărturiseşte Dumitru Bordeianu), îndată ce a
sunat deşteptarea la ora şase, Zaharia, unul din torţionarii-pedagogi
ai reeducării, a dat ordin ca de acum încolo în fiecare dimineaţă să
luăm poziţie fixă pe prici, iar cei care aveau nevoie să iasă la urină
şi scaun, nu o vor mai face la tinetă, ci în propria lor gamelă pentru
mâncare.
Doamne! Ce scabrozitate, ce înjosire, ce degradare!“
(Dumitru Bordeianu, op. cit., p.198)
Crăciunul la cea mai fioroasă temniţă-Aiud, în anul 1952
Deşi aveau toate pârghiile puterii, ba mai mult erau sprijiniţi de
bolşevicii stăpâni pe ţară, deşi întraga Elită creştină se afla în
închisorile din ţară, totuşi ateii comunişti tremurau şi ei, că flacăra
creştină nu numai că nu se stinsese, dar devenise un ditamai vulcanul,
care arunca lava sa fierbinte de jertfă peste tot în juru-i. Temnicerii
din ordinul mai marilor lor, în preajma sărbăorilor, deveneau mai
„atenţi“: confiscau obiectele cu simboluri creştine, înjurau mai des,
loveau mai aprig, izolau continuu, năpusteau întunericul peste tot,
tocmeau şi premiau delatorii, interziceau închinarea şi chiar
rugăciunea, dar spiritul de sacrificiu al multora nu-l putea opri.
Athanasie Berzescu în amintirile legate de Crăciunul anului 1952, ne
mărturiseşte: „În sfârşit semnalul de colinde s-a dat. Noi toţi cei din
celulă, patru la număr, cu expresia feţei din copilărie, cu inima
svâcnind în piept, cu mâinile înfipte în zăbrele, cu ochii aprinşi
scânteind în noapte, începem colindul «O, ce Veste minunată!»,
continuând pe aceeaşi melodie cu «A venit şi-aici Crăciunul», colindul
lui Radu Gyr. Gardienii băteau disperaţi cu pumnii şi cu picioarele în
uşi, ameninţându-ne şi ordonându-ne să încetăm. Populaţia Aiudului s-a
adunat în jurul închisorii. Ascultau uimiţi colindul, ca la urmă să
cânte şi ei cu noi «Am trăit şi am simţit adânc aceste momente sublime.
În acele clipe puteau să se deschidă uşile toate, gardienii să ne
ucidă, că nouă nu ne mai era frică de nimic.
Eram în Dumnezeu şi Dumnezeu în noi“.
Numai temniţa posacă
a-mpietrit sub promoroacă.
Stăm în bezna grea,
pentru noi nu-i stea,
cerul nu se-aprinde.
Pentru osândiţi
Îngerii grăbiţi
Nu aduc colinde.
(Flor Strejnicu - op. cit. p.143).
Naşterea lui Iisus Hristos în mina Cavnic a anului 1952
Febra pregătirilor de sărbătoare era în toi. Nu, nu-i vorba de
creştini-deţinuţi, ci de gardienii şi stăpânii lor: o stare de alarmă
prelungită, percheziţie generală mult timp şi afară pe ger dezbrăcaţi la
piele, izolarea în celule separate a celor mai neînfricaţi cu lanţuri
la picioare, hrana mai proastă şi mai rară, carceră şi bătaie la
discreţie, noaptea exerciţii de alarm?. Ordinile severe veneau mult mai
de sus, ca măsuri de „prevnire“ a manifestărilor religioase.
„Când am intrat în mină (spune Ion Ioanid), în galeriile întunecate
care ne deveniseră prietene, toată mina a început să răsune de colindele
pe care le cântam. Mai ales vocile preoţilor, printre care a lui Popa
Scai sau basul extraordinar al unui legionar ardelean, pe nume Ciumău,
cutremurau galeriile. Când am ieşit din corfe la orizontul 200 unde
lucram noi, din cerime atârna o creangă de brad, împodobită cu panglici
colorate. O puseseră acolo artificierii civili. Pe măsură ce deţinuţii
descărcau corfele, creştea numărul vocilor din corul condus de Popa
Scai. Mai bine de o jumătate de oră nimeni n-a plecat la locul lui de
muncă şi s-au cântat colindele cunoscute de tot românul, dar şi cele
cunoscute numai de lumea închisorilor.“. (Ion Ioanid, Inchisoarea
noastră cea de toate zilele, vol. I. Ed. Albatros, Bucureşti, 1991, p.
118).
Crăciunul exilului
La iniţiativa diplomatului Traian Popescu, legionarii auto-exilaţi în
Spania au găsit mijlocul de a atrage atenţia celorlalte ţări asupra
atrocităţilor comise de regimul comunist în România. Astfel, au fost
editate la Madrid 54 serii de vignete filatelice cu caracter istoric,
religios, comemorativ, toate având aceeaşi tematică-obiectivă: lupta
anticomunistă. Aceste vignete circulau pe corespondenţă alături de
timbrele oficiale ale ţării de unde se făcea expediţia, din 10 Mai 1954
până-n 25 Decembrie 1969. Desenul, aparţinând pictoriţei românce Olga
Vasilovschi, reprezintă o celulă de închisoare şi silueta unui deţinut
cu lanţuri şi greutăţi la picioare, pe care apar simbolurile comuniste,
secerea şi ciocanul. Ansamblul înruchipează neamul românesc încătuşat
de comunism. Printre gratiile ferestrei se strecoară lumina stelei de
la Betleem, iar sub blânda ei mângâiere deţinutul rememorează
tradiţiile româneşti ale Crăciunului de altădată. Pe fiecare vignetă
stăscris în română, engleză, franceză şi spaniolă, „Crăciunul 1963 în
Europa de Est“. (Traian Popescu/Flor Strejnicu, Din lupta exilului
românesc din
Spania împotriva comunismului. Ed. Imago, Sibiu, 1994).
Noaptea de Crăciun pentru cea mai vitează partizană, Lenuţa Faina
Elena Lenuţa Faina a fost Liderul de necontestat al Mişcării Feminine
de Rezistenţă?. Curajul, devotamentul, iscusinţa, bărbăţia aş putea
spune cu care făcea faţă oricărei situaţii, groaza răspândită în rândul
Securităţii, de a-i scăpa mereu printre degete, a făcut-o celebră şi
de temut. Onoarea cu care a suportat închisoarea a făcut-o demnă de
admirat şi vrednică de cinstire.
„Era în anul 1952. În Ajunul Crăciunului (mărturiseşte Eroina noastră),
la ora 12 noaptea a venit Securitatea să mă aresteze. Dormeam în
acelaş pat cu fata bădiei Oancea. Aceasta era mai tânără decât mine,
dar şi ea brunetă cu părul împletit în două codiţe, semăna mult cu mine.
Când uşa s-a deschis cu zgomot mare, a apărut în prag Dordea, un
prieten al familiei noastre, care locuia în Sibiu şi ştia unde mă
ascundeam. Mic de statură şi cam slăbuţ avea în spatele lui trei
căpitani voinici. Le era frică să nu trag în ei cu vreo armă automată.
S-au pomenit în faţă cu două fete asemănătoare. Mi-am dat seama că nu
ştiau pe care s-a someze şi le-am spus: « Eu sunt Elena Faina»“.
(Lacrima Prigoanei vol. 2. Ed. Gama, 1997, p.167)
Naşterea Pruncului Sfânt la penitenciarul din Târgu-Ocna.
„Era o iarnă liniştită,- îşi va aminti mai târziu Ioan Ianolide - cu
zăpadă, fără ger. Dealurile dimprejur încărunţiseră. Clopotele de la
Schit ne vesteau rugăciunile călugărilor şi ne uneam cu ei şi cu toată
suflarea creştină într-o rugăciune mută. Este cu neputinţă ca rugile
tăcute revărsate în văzduh de oamenii aceia încolţiţi între moarte şi
tortură să nu fi fost primite. Ele au fost auzite în ceruri, ele au adus
cerurile pe pământ şi cred că Dumnezeu se va milostivi de lumea asta
şi pentru sufletele acelea mari şi credincioase din Târgu-Ocna.
În camera 4 erau atunci aşezaţi, printre alţii, arhimandritul Gherasim
Iscu, lângă el un evreu şi fost politruc sovietic, acum sionist, în
fine, Ion, prietenul meu din Piteşti, care era foarte bolnav. Pe partea
dreaptă a camerei, într-un pat era Valeriu, fratele meu cel mai drag.
Ion şi părintele Gherasim se găseau în stare gravă. Valeriu se refăcuse
un pic şi, după pravila de rugăciune obişnuită, se concentra acum să
compună câteva poezii testamentare. De asemenea dorea ca în seara
aceasta să alcătuiască un colind special pentru Târgu-Ocna.
Cu sfială m-am apropiat de părintele Gherasim ca să văd cum îi este. M-a simţit şi a deschis ochii mari, negri, adânci:
-Ai venit?...Mă bucur. Eram departe, în locuri de verdeaţă, de cântec
de mireasmă, făurite din lumini. Acolo e minunat. E pace. De fapt, nu
se poate exprima ce e acolo. E atâta fericire, încât chiar bucuria de a
te vedea e o suferinţă prin contrastul dintre cele două lumi. Voi
pleca în curând, poate chiar acum, în noaptea de Crăciun. Şi acesta e
un dar al Domnului. Nu ştiu cum să-I mulţumesc. Nu ştiu cum să-i fac pe
oameni să-L trăiască pe Dumnezeu, deplina bucurie.
S-a oprit puţin, a respirat adânc, apoi a reluat:
- Aici va fi într-o zi pelerinaj. „
Din acea camera 4 a Penitenciarului Târgu-Ocna a pornit către noi
Colindul celui ce avea să dea mărturie Neamului sau cel nemuritor întru
Naşterea Sfântului Prunc:
Pe malul Trotuşului
Cântă robii Domnului,
Înjugaţi la jugul Lui.
Dar cântarea lor e mută,
Că-i din suferinţă multă
Şi-i cu lacrimi împletită.
În inima robului,
Domnu-şi face ieslea Lui,
În noaptea Crăciunului.
Flori de crin din ceruri plouă
Peste ieslea Lui cea nouă
Şi din flori picură rouă.
Stă un copilaş în zare
Şi priveşte cu mirare
La fereastra de-nchisoare.
Lângă micul copilaş
S-a oprit un îngeraă,
Ce-i şopteşte drăgălaş:
„Azi Crăciunul s-a mutat
Din palat la închisoare,
Unde-i Domnu-ntemniţat“.
Şi copilul cel din zare
A venit la închisoare
Să trăiască praznic mare.
Valeriu Gafencu - Colind.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu