Stările
firii omeneşti în privinţa binelui şi a răului sunt trei
Pentru a scăpa de marea nenorocire care este înstrăinarea
de Dumnezeu
atât în timp cât şi în veşnicie, să păşim pe căi drepte şi sfinte. Pentru a dobândi lucrare creştină
nerătăcită, să cercetăm cu simţul răspunderii firea
omenească în trei stări ale ei:
în starea de după zidire,
în starea de
după cădere,
în starea de
după răscumpărare
( Sfinţii Părinţi numesc starea de după
zidire „firească", starea de după cădere - „mai jos de fire", starea de
după răscumpărare - „mai
presus de fire")
Lucrarea creştinului poate fi nerătăcită,
mântuitoare de suflet şi plăcută lui Dumnezeu numai atunci când el lucrează ori
se străduie să lucreze numai şi numai după legile firii omeneşti
înnoite.
Despre starea firii în privinţa
binelui şi a răului, după facerea omului
In starea de după facere, firea omenească
era cu totul neîmpărtăşită de rău. In ea via
şi lucra doar binele în întregimea lui.
Omenirea nu avea despre rău
nici o idee dobândită prin experienţă. Ea ştia doar că răul există, că pentru
omenire este pierzătoare cunoaşterea din experienţă a răului (Fac. II, 9, 17; III, 2). Cunoaşterea teoretică, superficială despre
rău nu putea avea nici o înrâurirea vătămătoare asupra firii omeneşti, fiind
cunoştinţă moartă, deopotrivă cu neştiinţa în privinţa lucrării lăuntrice şi
dinafară a omului.
Căderea omului a avut loc prin mijlocirea
cunoaşterii lucrătoare, prin cercarea răului; căderea omului stă în cunoaşterea
lucrătoare, prin cercare a răului, în
însuşirea răului.
Ca să dăm o pildă, cunoaşterea teoretică a
otrăvii nu pricinuieşte moarte, ci, dimpotrivă, fereşte de moartea prin otravă;
cunoaşterea practică a otrăvii, adică gustarea ei, aduce moarte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu