Ce oare a facut comunismul, decat sa preia oferta facuta de diavol si sa
o treaca pe seama lui, sa confiste painea pe seama statului si, prin
aceasta, sa-i rapeasca omului libertatea? Va amintiti cum Stalin a supus
Ucraina prin infometare? Acelasi lucru pe care, la un moment dat, ni-l
promitea noua Ana Pauker. Pe de alta parte, i-a oferit omului
„miracolul“ transformarii prin socialism: electricitatea, agricultura,
belsugul, „raiul pe pamant“ (si aici Mircea Eliade are dreptate cand
spune ca, pana la urma, comunismul face parte din marile mituri; orice
sistem politic din lumea aceasta nu se pretinde perfect, in afara de
comunism, care se credea perfect, ca el, adica, reprezinta treapta
ultima in evolutia politica a omenirii). Pe de alta parte, acumularea de
averi iti confera putere, iar puterea iti confera autoritatea. Ce a
insemnat autoritatea comunismului, o stim cu totii pe propria noastra
piele. Dar n’as vrea sa raman aici. Am meditat mai adanc, gandindu-ma la
vremurile noastre, daca nu cumva procesul se prelungeste, daca nu cumva
viziunea dostoievskiana a mers dincolo de comunism. Dumnezeu ne-a
ajutat si am scapat de povara comunismului, prin jertfele din Decembrie
’89, intrand intr’o alta era. Iata insa ca avem o alta perspectiva: daca
ne-am confruntat cu Rasaritul bolsevic, de data aceasta ne indreptam cu
fata catre Occidentul european (care se autodefineste drept Europa
insasi si ne invita sa intram in ea, ca si cum noi n’am fi fost
niciodata europeni!). Or, pentru noi, Europa este sinteza gandirii
elene, a spiritualitatii crestine si a civilizatiei romane. Este singura
Europa pe care o recunoastem, dar si singura Europa care ni se refuza.
Ni se propune, in schimb, o Europa construita eminamente pe economie si
politica; nici cea mai mica adiere de cultura, ca de religie nici nu mai
vorbim.
Ce ni se propune?: Economicul – painea. De aici, un
atentat la libertate, prin pretentiile aberante care ni se pun in fata,
pentru a fi „acceptati“ in aceasta Europa: homosexualitate, viciu,
avort, desfrau, sexualitate, pornografie, adica tot ceea ce poate fi mai
rau in viata unei societati; niste rele pe care noi, ca popor, in
frunte cu Biserica si, din fericire, in frunte cu tineretul nostru
crestin ortodox, le respingem cu toata fermitatea; pentru ca nu vrem ca,
cu pretul „intrarii“ noastre in Europa, sa ne pierdem sanatatea noastra
morala si, prin aceasta, identitatea nationala.
In al doilea
rand: miracolul! Nici vorba de vreun miracol in numele lui Dumnezeu, asa
cum incerca, cel putin, Marele Inchizitor. Nu, ci miracolul zborului
cosmic, al calculatorului, al ingineriei genetice; un miracol perpetuu,
pe care, fascinati, va trebui sa-l acceptam in locul minunilor lui
Dumnezeu.
Si, in al treilea rand, tot prin economic: puterea; si,
prin putere, autoritatea: aceea a asa-ziselor „Mari Puteri“, indrituite
sa hotarasca pentru popoarele mici. E de trebuinta, insa, o precizare:
Pronuntandu-ne impotriva unor racile ale Occidentului, nu inseamna
catusi de putin ca am fi anti-occidentali, dupa cum rezervele unui
catolic fata de inchizitie nu fac din el un anti-catolic... Dar sa
mergem mai departe.
Verbul „a corupe“, in acceptia termenului
grecesc, inseamna a altera nu numai prin descompunere, ci si prin
amestec. Toate formele de sincretism religios care ni se propun astazi,
incepand cu New Age si terminand cu tot felul de combinatii intre
diferite secte neoprotestante, care alcatuiesc federatii evanghelice si
evanghelizatoare si care cauta sa ne ameteasca prin oferte comode,
deseori seducatoare, toate acestea sunt forme si manifestari ale
coruptiei spirituale. Cu toate acestea, ni se recomanda – ni se impune –
sa fim toleranti. Ca noi, romanii, prin fire suntem toleranti, o stie
toata lumea. Eu, insa, as pune o intrebare: Daca pentru formele de
coruptie prevazute de Codul Penal nu se recomanda toleranta, de ce ni se
impune ea, cand e vorba de formele coruptiei spirituale?... Pentru
acestea din urma nu vrem un cod penal, dar putem apela la un cod moral:
Daca cineva isi revendica libertatea si dreptul de a agresa, e normal ca
agresatul sa aiba libertatea si dreptul de a se apara. Ei bine, aceasta
libertate si acest drept nu inseamna intoleranta. In fata abuzului,
toleranta inceteaza. Unii spun ca aceasta s’ar numi fundamentalism; e un
termen care nu are ce cauta in profilul Bisericii Ortodoxe si al
poporului roman. Dar daca, de dragul demonstratiei, l-am adopta, ne vom
aminti ca Domnul Hristos Insusi a fost primul mare fundamentalist:
„Inapoia Mea, Satano!“.
Mitroplitul Bartolomeu Anania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu